Sadaļas Sadaļas

Liellopu gaļas audzētāji apvieno spēkus, lai vairāk tirgotu Latvijā; uz lielveikaliem vēl netiecas

Līdz šim Latvijas gaļas liellopu audzēšanas nozare vairāk ir orientēta eksportam, un kvalitatīvu liellopu gaļu lielākoties var iegādāties tiešajā tirdzniecībā vai saimniecībās uz vietas. Šopavasar, lai paplašinātu savas saražotās produkcijas piedāvājumu tieši vietējā tirgū, vairākas gaļas liellopu audzētavas apvienojušas spēkus, izveidojot divus kooperatīvus – „Latvijas liellops” un „Green Beef”.

Liellopu gaļas audzētāji apvieno spēkus, lai vairāk tirgotu LatvijāGunta Matisone

Rencēnu pagasta SIA „Lizagro” saimnieka Alda Trēziņa ganāmpulkā ir vairāk nekā 80 gaļas liellopu. Viņa saimniecība tagad ir viena  no desmit  kooperatīva „Latvijas liellops” dalībniecēm.

“Kooperatīva mērķis ir apgādāt Latvijas patērētājus ar tiešām kvalitatīvu gaļu, kas ir nākusi no Latvijas laukiem, Latvijas saimniecībām. Man ir tas lokālpatriotisms, ka es gribu, lai mans produkts ir Latvijas patērētājam, uz Latvijas ģimeņu galdiem,” sacīja Trēziņš.

Viņš ir pārliecināts, ka Latvijā ir visas iespējas saražot augstas kvalitātes liellopu gaļu. Tāpēc vēl jo pārsteidzošāk ir tas, ka veikalā to nebūt ne vienmēr ir iespējams nopirkt.

“Ir tas paradokss, ka, Valmieras lielveikalā ieejot, es redzu, ka ir Argentīnas liellops, ir Polijas liellops, to Latvijas [ražoto] atrod tikai tālākajā stūrītī, tādā necilā iepakojumā. Nu, nav saprotams, kāpēc mēs Latvijā audzējam kvalitatīvas zīdītājgovis, kurām dzimst kvalitatīvi teļi, kurus mēs paaudzējam un tad sūtam prom uz Poliju, kur viņi māk nobarot. Kāpēc mēs to visu nevaram izdarīt šeit?” neizpratni pauda „Lizagro” saimnieks.

Aldis Trēziņš pastāstīja, ka, protams, tiešajā tirdzniecībā, vai sazinoties ar saimniecībām, gaļu var iegādāties.

Bet vienas saimniecības spēkos nav nodrošināt visu pieprasījumu. “Katra saimniecība atsevišķi nevaram nodrošināt stabilo piegādi gan restorāniem, skolām, bērnudārziem, gan privātam patērētājam. Ir tā, ka teliņi dzimst noteiktā laikā, un noteiktā laikā tie ir realizējami,” skaidroja liellopu audzētājs.

To, ka kooperatīva mērķis ir nodrošināt patērētājiem produktu piegādi visu cauru gadu, uzsvēra arī kooperatīva „Latvijas liellops” valdes priekšsēdētāja Alma Bērziņa: “Viennozīmīgi viens no plusiem, ko mēs iegūstam, strādājot kopā, ir tas, ka mēs patērētājam varam nodrošināt pilnīgi katru nedēļu to gaļu. Nav tā, ka tikai tad, kad man ir kaut kas, ko nodot gaļas tirgū, realizēt, tikai tad būs tas piedāvājums. Bet tas tiešām būs katru nedēļu, jo

mēs sataisām grafiku saimniecību starpā, kurā nedēļā kurš piegādās. Tad mēs varam plūstošu piegādi organizēt un regulāru.”

Gaļas liellopu audzētāju biedrībā atzina, ka

līdz šim ar kooperēšanos nozarē gan nav veicies.

“Iepriekšējā kooperācija, kas ir bijusi, nav bijusi veiksmīga. Līdz ar to veidot kādus kooperatīvus gaļas liellopu nozarē ir nozares izaicinājums, un tieši šogad mums ir divi kooperatīvi izveidoti, viens martā, viens aprīlī. Līdz šim ir bijis tā, ka saimniecības pašas ir meklējušas klientus, izmantojot pamatā sociālos tīklus.

Bet, tagad apvienojoties, var piegādes veikt centralizētāk. Līdz ar to samazinās loģistikas izmaksas.

Galvenais izaicinājums būs noturēt produkcijas kvalitāti, jo tomēr darbs katrai saimniecībai ir savādāks, specifisks. Tas būs liels izaicinājums,” lēsa biedrības valdes priekšsēdētājs Raimonds Jakovickis.

Kooperatīva „Latvijas liellops” valdes priekšsēdētāja Alma Bērziņa vērtēja, ka kopīgiem spēkiem būs iespēja risināt daudzas lietas. “Tas arī samazinās marketinga izdevumus. Nevis mēs katrs atsevišķi uzturam savu internetveikalu, katrs savus reklāmas rullīšus filmējam, bet tas ir kopīgi darīts,” norādīja Bērziņa.

Bet par to, vai saredz iespēju iekarot arī lielveikalu tīklus, kooperatīva vadītāja gan ir skeptiska.

“Ar lielveikalu tīkliem ir tā problēma, ka visi grib tikai pelnīt un visi grib likt uzcenojumus. Šobrīd doma ir, ka mēs ar šī brīža apjomiem, kas mums katrā sētā ir un ko mēs kopā varam salikt, mēs noteikti pieturamies pie mājsaimniecību apgādes un tiešās tirdzniecības piegādēm. Tas mērķis ir, ka mēs lēnām augam, un tad mēs varētu startēt arī uz eksporta tirgiem,” pastāstīja Bērziņa.

Gaļas liellopu audzētāji savai nozarei perspektīvu saredz arī vietējā tirgū. Lai arī latvieša galdā tradicionāli ierastāka ir cūkgaļa, tomēr pēdējā laikā pieprasījums pēc kvalitatīvas liellopu gaļas aug.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt