Rīta Panorāma

"Sniegavīra ekspresis"

Rīta Panorāma

Laika ziņas

Lielais Jautājums: vai Latvija var būt jaunuzņēmumu centrs?

«Lielais jautājums»: Vai Latvija var būt jaunuzņēmumu centrs?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Latvijas valsts ir izvirzījusi ambiciozu mērķi - kļūt par jaunuzņēmumu centru Baltijā. Rīgai noteikti ir tāds potenciāls – tā saka jaunuzņēmumu asociācijā. Tomēr, neraugoties uz daudzajiem veiksmes stāstiem, lai to panāktu, vēl jāiegulda ļoti liels darbs. 

Saskaņā ar definīciju jaunajā likumā, ko pagājušajā nedēļā pieņēma šādu uzņēmumu atbalstam, jaunuzņēmums ir kapitālsabiedrība ar augstas izaugsmes potenciālu, kuras pamatdarbība ir saistīta ar inovatīvu, mērogojamu biznesa modeļu, produktu izstrādi, ražošanu un attīstību. Citiem vārdiem – jauns uzņēmums, kam ar unikālu produktu ir paredzama strauja izaugsme pasaulē. Šobrīd Latvijā ir ap 240 šādu uzņēmumu.

Unikālais "Giraffe 360" produkts

"Es atveru mūsu veidoto mobilo aplikāciju, ielieku virtuālās realitātes brillēs un dodos virtuālajā piedzīvojumā. Un tagad es skatos īpašumu Gruzijā," Mikus Opelts par viņa vadītā uzņēmuma "Giraffe 360" produktu - viegli lietojamu 360 grādu kameru un platformu virtuālajām tūrēm datorā vai mobilajās ierīcēs - stāsta ar lielu aizrautību.

Tagad māklerim, lai izrādītu īpašumu jebkur pasaulē, klients vairs nav jāved uz vietu, kas var būt arī ļoti tāla – pietiek dzīvokli, māju un tā pagalmu izstaigāt virtuāli.

Ja tas notiek ar brillēm, pietiek pagrozīt galvu, lai apskatītos apkārt, un fokusēt skatienu noteiktā punktā, lai ieietu citā telpā. 

"Mums ir palaistas pirmās 10 kameras, un tās kameras darbojas tā, ka mēs viņas atdodam nekustamo īpašumu brokerim, viņš aizbrauc uz savu īpašumu, viņš aizbrauc, nospiež vienu podziņu, un viņi to telpu dokumentā. Pēc brīža jau tas produkts parādās. Mums bija tikai 10 klientiem pieejamas, un viņas visas bija izpārdotas divās nedeļās," piebilda Opelts.

Izaug no studentu veidota uzņēmuma

"Giraffe360" izauga no studentu veidota uzņēmuma, kas veidoja interaktīvas prezentācijas, taču vēlējās radīt globālu un unikālu produktu. 

Tuvāk mērķim – iekarot pēc iespējas plašāku nekustamo īpašumu tirgu visā pasaulē tagad ļaus arī piesaistītās investīcijas Igaunijas riska kapitāla uzņēmuma pusmiljona eiro apmērā, kas ir lielākā publiski zināmā šīgada investīcija startapa uzņēmumā. Bet līdz šim "Giraffe" izmantojis Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) inkubatora un valsts atbalsta institūcijas "Altum" dotās kredītiespējas. 
 
"Sākumā tas bija viss, uz kā balstījām. Tas likās vienkārši fantastiski – tu aizej uz "Altum" un dabū kredītu bez ķīlas. (..)

Latvija ir lieliska vieta, mums ir ārkārtīgi gudri cilvēki, mēs varam radīt lietas, bet mums pietrūkst tās pasaules piekļuves," uzskata uzņēmuma vadītājs.

Tāpēc arī "Giraffe360" jau tagad ir birojs Londonā, kas no Latvijas ir vien divu stundu lidojumā ar gana biežu reisu skaitu, lai varētu strādāt no abām valstīm. Šobrīd ražošana notiek Latvijā, bet tirgus meklējumi – caur Lielbritānijas galvaspilsētu.

Inovatīvs un pavisam vienkāršs

Līdzīgi informācijas tehnoloģiju jomā Latvija attīstās daudzi citu uzņēmumi. Tiesa, ir arī tādi, kas pierāda – inovatīvs – tas var būt arī kaut kas it kā pavisam vienkāršs. Piemēram, "GiGi Bloks" kartona kluči, no kuriem bērni var būvēt māju vai cietoksni, kurā paši var ieiet. Uzņēmums pirms trim gadiem un jau sevi pierādījis kā strauji augošs uzņēmums, kas, pateicoties dalībai starptautiskās izstādēs, pārliecina arvien jaunus eksporta partnerus. 

"Mēs pirmajā gadā beidzām izstādi ar 16 jauniem eksporta partneriem. Ar visiem arī uzsākām eksportu, daudzi no šiem partneriem joprojām mums ir.

No pagājušā gada izstādes mēs jau esam izauguši līdz 24 Eiropas valstīm, kuru pārstāv "GiGi Bloks", mums ir ļoti labs pārstāvis Amerikas Savienotajās valstīs. Un priekš mums šī te izstāde bija tā atslēga, lai ieietu eksporta tirgos," stāstīja "GiGi Bloks” dibinātāja un vadītāja Ilona Viļuma.

Turklāt 2014. gadā konkursā Kopenhāgenā vairāk nekā 50 valstu uzņēmumu konkurencē "GiGi Bloks" ieguva 2. vietu pasaulē kā radošākais uzņēmums. Žūrijā bija pārstāvji arī no "Microsoft", "Google" un "Lego".

Sākotnēji biznesa uzsākšanu atbalstīja ģimene, bet jau vēlāk izmantots arī LIAA un dažādu fondu finansējums ''start-up'' uzņēmumiem.

Mudina izmantot visas iespējas

Izmantot visas iespējas, kādu Latvijā netrūkst, iesaka arī Lotte Tisenkopfa-Iltnere – "Madara Cosmetics" dibinātāja. Uzņēmums dibināts pirms 10 gadiem, jau izaudzis par nopietnu spēlētāju un šī gada pirmajā pusgadā sasniedza rekordapgrozījumu – 2,5 miljonu eiro apmērā un šoruden atklāja jaunu ražotni Mārupē. 

""Madara" ir tāds īstens "start-up" stāsts, īstens "start-up" gadījums. Man toreiz bija 22 [gadi], māsai 17, citiem līdzdibinātājiem līdzīgi. Mēs sākām bez finanšu līdzekļiem, nedaudz bija pašu ietaupījumi.

Mēs bijām nojautuši, kas ir vajadzība, ko meklē, ko vēlas ikdienā lietot, un šo vajadzību mēs izdzīvojām caur sevi un izveidojām produktu,

kas mums ļoti patika, un devām tirgum to, kas tajā brīdī bija vislabākais," teica Tisenkopfa- Iltnere.

Uzņēmēja vērtē, ka Latvija ir laba vieta, kur sākt biznesu, jo pieejamo instrumentu – gan valsts, gan Eiropas Savienības, gan dažādu fondu esot daudz.

Igauņus tik ātri nenoķert

Nākas gan secināt – lai Latvija sasniegtu valsts uzstādīto mērķi kļūt par Baltijas centru, ar pašreizējiem plāniem nepietiks. Jaunuzņēmumu atbalsta likuma izstrādātāji norādījuši, ka līdz ar atvieglojumiem cer uz vismaz 20 papildu šāda tipa uzņēmumiem ik gadu. Taču, lai tādējādi panāktu Igaunijas pašreizējo līmeni, vajadzētu vismaz deviņus gadus, jo Latvijā šobrīd ir ap 240 šādu uzņēmumu, kamēr Igaunijā - jau 450.

Turklāt paši igauņi nedomā stāvēt uz vietas un sev ir izvirzījuši vēl daudzkārt tālāku mērķi – līdz 2020. gadam sasniegt 1000 "start-up".

Jaunuzņēmumu asociācijā skaidroja, ka Igaunija ir priekšā, jo tur viss sācies ātrāk, tādēļ ir daudz lietas, pie kurām vēl jāstrādā.

"Es  teiktu, ka ir divas lielākās problēmas – viena ir vietējā, gudrā kapitāla trūkums. Mums pietrūkst vietējo fondu, tā saukto biznesa eņģeļu, kas būtu gatavi ieguldīt riskantākā "start-up" biznesā un nākt ne tikai ar naudu, bet arī zināšanām un kontaktiem. Otrs, lai mēs sasniegtu to līmeni, ko mēs vēlamies, mums gan jāpietur tas esošais talants, gan jāpiesaista talantīgi dibinātāji no ārzemēm. Tātad jāparāda, cik mēs esam labi un varbūt labāki nekā citi," sacīja jaunuzņēmumu asociācijas "Startin" valdes priekšsēdētāja Jekaterina Novicka.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti