Līdz ar nākamo gadu mainīsies automātiskā banku rēķinu apmaksas kārtība

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

No nākamā gada banku klientiem vairs nebūs pieejama līdzšinējā automātiskās rēķinu apmaksas kārtība. Tas saistīts ar Eiropas Savienības (ES) prasībām, ka maksājuma uzdevumu bankai var dot tikai pats klients, nevis uzņēmums, kā tas ir pašlaik. Klientiem tas nozīmēs lielāku kontroli pār saviem līdzekļiem, bet būs jāpierod pie zināmām izmaiņām. Bankas gan sagatavojušas alternatīvus risinājumus, kā ļaut klientiem arī turpmāk apmaksāt rēķinus automātiski, tomēr ne visu banku piedāvājums apmierina pakalpojumu sniedzējus.

Ļoti nosacīti varētu teikt, ka šis ir eiro ieviešanas pēdējais solis,” saka Latvijas Komercbanku asociācijas pārstāve Baiba Melnace.

Viņa skaidro, ka līdz ar Latvijas pievienošanos eirozonai tās banku maksājumu sistēmai jāatbilst vienotās Eiropas maksājumu telpas regulējumam. Un tas nepieļauj automātisko rēķinu apmaksu tādā formā, kā tas pašlaik ir Latvijā, kur maksājuma uzdevumu veido uzņēmums, nevis klients, kurš internetbankā nemaz nevar redzēt, cik liela summa par rēķinu tiks atvilkta, un nevar šajā procesā iejaukties.

Tagad šī iespēja vairāk tiek paredzēta, jo klients redzēs rēķinu. Būs sagatavots e-rēķins, kuru klients varēs apskatīties vai nu internetbankā vai kādā citā e-vidē – risinājumi ir dažādi, ko bankas piedāvās. Tātad klients varēs redzēt rēķinu un atkarībā no tā, ko viņš ieraudzīs, varēs rīkoties - vai nu ļaut šim maksājumam kā parasti „apmaksāties” no bankas konta, izdarīt to ātrāk, izdarīt to pa daļām vai kā citādi,” skaidro Melnace.

Automātiskos maksājumus Latvijā piedāvā astoņas bankas, un pērn tie veidoja 1,6% no kopējā maksājumu skaita. Kā alternatīvu no nākamā gada bankas piedāvās e-rēķinu regulāro apmaksu tiem uzņēmumiem, kuri izvēlēsies ieviest e-rēķinus internetbankā.

Latvijas lielākajā bankā „Swedbank” šīs izmaiņas skars 180 000 automātisko maksājumu veicēju. „„Swedbank” ieviesa jaunu risinājumu, kas aizgūts no veiksmīgas Igaunijas un Somijas pieredzes – e-rēķini „Swedbank” internetbankā,” skaidro bankas pārstāve Kristīne Jakubovska.

Viņa skaidro – ja uzņēmums izvēlēsies iesūtīt savus e-rēķinus internetbankā, klients tos arī turpmāk varēs izvēlēties apmaksāt automātiski. „Savukārt tiem klientiem, kuru uzņēmumi neieviesīs e-rēķinus „Swedbank” internetbankā, vajadzēs pievērst uzmanību savu rēķinu apmaksai. Protams, ir arī dažādas citas alternatīvas – piemēram, „Definētais maksājums”, vai, ja tā ir fiksēta summa katru mēnesi, var izvēlēties „Regulāro maksājumu”,” norāda Jakubovska.

Kuri uzņēmumi nolems neieviest e-rēķinus internetbankā, kļūšot zināms decembrī, un par visām izmaiņām banka sola katru klientu informēt personīgi.

Līdzīgi rīkosies arī otrā lielākā banka „SEB”, kurā ik mēnesi automātiski tiek veikti apmēram 80 000 maksājumu. Kā norāda bankas pārstāvis Mārtiņš Panke, ar vairumu lielo pakalpojumu sniedzēju banka jau vienojusies par e-rēķiniem, ar daļu vēl turpinās sarunas. Vai automātisko rēķinu apmaksu varēs turpināt vai nē, kļūs skaidrs nākammēnes. „Klients to uzzinās savā internetbankā, un arī mūsu mājaslapā būs pieejama informācija, kuru uzņēmumu klientiem būs pieejama automātiskā rēķinu apmaksa. Taču arī tie klienti, kuru pakalpojumu sniedzēji neturpinās nodrošināt šo pakalpojumu, šos rēķinus varēs turpināt apmaksāt internetbankā, bet tas būs jādara pašiem,” skaidro Panke.

Lai gan izmaiņas radīs zināmas neērtības gan klientiem, gan bankām un pakalpojumu sniedzējiem, banku pārstāvji šīs pārmaiņas sauc par „jaunu iespēju”, kas ļaus arvien vairāk atteikties no papīra rēķiniem, saņemt un apmaksāt tos vienuviet. Bankas cer, ka tas vairos e-rēķinu regulārās apmaksas popularitāti.

Šī iemesla dēļ abas lielākās bankas nolēmušas to padarīt klientiem izdevīgāku no komisijas maksu viedokļa. „SEB” banka to samazinās un diferencēs, bet „Swedbank” likvidēs pavisam, jāmaksā būs tikai par pašu pārskaitījumu.

„Ja jūs esat uzņēmums, kas grib saņemt samaksu par savu rēķinu, jūs sūtāt to, piemēram, pa pastu un jūs esat tas, kurš apmaksā rēķina piegādi. Maksātājs savukārt maksā par pārskaitījumu,” Jakubovska skaidro „Swedbank” nostāju.

Taču šāda kārtība neapmierina uzņēmumus, jo vēl viens e-rēķins internetbankā nozīmē papildu izmaksas. Kā uzsver Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras padomes locekle Elīna Rītiņa, uzņēmēji atbalsta rēķinu apmaksu internetā un jau līdz šim izveidojuši rēķinu portālus vai piegādā tos klientiem e-pastā, taču papildu e-rēķina saņemšana internetbankā ir bankas klienta izvēle, un viņam par to arī būtu jāmaksā.

Vairums banku gan šo komisiju ir saglabājušas vai panākts risinājums, ka samaksu par rēķina piegādi internetbankā iekļaus uzņēmuma rēķinā.

Uzņēmumu sarunas ar bankām par e-rēķiniem vēl turpinās, tādēļ banku klientiem vērts rūpīgi izlasīt paziņojumus par izmaiņām automātiskajā rēķinu apmaksā, lai no jaunā gada kādu iepriekš automātiski apmaksātu rēķinu nepalaistu garām.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti