Viņa klāstīja, ka sākotnēji apmēram 500 lidostas darbinieku kolektīvā atlaišana plānota, vadoties pēc pesimistiskākā Eiropas aviācijas nozares atkopšanās scenārija. Kopumā bijuši trīs scenāriji – optimistiskākais, reālistiskākais un pesimistiskākais.
"Lidosta "Rīga" marta vidū izvēlējās pesimistisku prognozi, paredzot lēnu darbības atjaunošanos kaut kad augusta beigās ar ne vairāk kā 1,6 miljoniem pasažieru gada beigās," klāstīja Odiņa. Vadoties no attiecīgās prognozes, kopumā bija plānots atbrīvot no darba apmēram 570 darbinieku.
Aprīļa vidū bija pieejamas jaunas Starptautiskās lidostu padomes prognozes, kas bijušas nedaudz optimistiskākas par aviācijas nozares atgūšanos. Pēc tam lidosta "Rīga" vadība pārskatījusi savus iepriekšējos lēmumus saistībā ar uzņēmuma darbinieku skaitu, izmaksām un investīcijām.
Izvēlēta "piemērotāka, reālistiskāka" prognoze, kas paredzēja darbības pakāpenisku atjaunošanos jau maijā, līdz vasaras beigām sasniedzot apmēram 20%-30% no pagājušā gada apjoma.
"Krustpunktā" podkāstā:
- "Spotify" podkāsts
- Apple podkāsts
- Google podkāsts
- Savā lietotnē raksti - Krustpunktā
Jauna epizode katru darba dienu, garums - 52 min.
Viņa atzina, ka krīzes dēļ lidostai nācies arī samazināt atalgojumu strādājošajiem, pārskatīt savus investīciju plānus. Turpmāk daudz kas būs atkarīgs no Eiropas Komisijas (EK) lēmuma par valsts atbalstu lidostai. Pozitīvu lēmumu lidosta gaida šā gada jūlija beigās, atzina uzņēmuma vadītāja.
Odiņa pauda viedokli, ka aviopārvadājumi Eiropā atjaunosies pakāpeniski. Pēc pasažieru aviopārvadājumu atjaunošanās lidosta "Rīga" šā gada jūnijā apkalpoja 55 000 jeb 7% no attiecīgajā mēnesī pirms gada apkalpoto pasažieru skaita.
"Pat ja lidojumu skaits palielinās, pasažieru skaits nepalielinās proporcionāli.
Pasažieri vēl nav tik aktīvi lidotāji. Maijā piepildījums lidmašīnās bija tikai 33%, jūnijā tas bija 49%. Pieļauju, ka jūlijā tie varētu būt visi 70%, bet jebkurā gadījumā mēs vēl ilgi neatgriezīsimies vecajās sliedēs," sprieda Odiņa.
Lidostas vadītāja lēsa, ka šogad lidostā varētu apkalpot kopumā 2,2 miljonus pasažieru. Salīdzinājumam: 2019. gadā starptautiskā lidosta "Rīga" apkalpoja 7,8 miljonus pasažieru jeb par 10% vairāk nekā 2018. gadā.
KONTEKSTS:
Tūrisma, aviācijas un arī ēdināšanas nozari arī Latvijā būtiski ietekmējusi Covid-19 infekcijas izplatība. Tās ierobežošanai Latvijā līdz 10. jūnijam tika noteikta ārkārtējā situācija, kuras laikā bija spēkā virkne ierobežojumu un aizliegumu, tostarp attiecībā uz pulcēšanos un starptautiskajiem pasažieru pārvadājumiem.
Covid-19 krīzē cieta arī lidosta "Rīga" – tā apturēja investīcijas un samazināja darbinieku skaitu. Valdība vēlāk nolēma atbalstīt lidostu ārkārtējās situācijas apstākļos par kopējo summu 54,42 miljoni eiro, palielinot uzņēmuma pamatkapitālu un atceļot dividenžu maksājumu par iepriekšējo gadu.