Lidostā «Rīga» cer atjaunot aviokompāniju un galamērķu klāstu pēc Covid-19 krīzes

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Covid-19 pandēmijas gadā lidostā “Rīga” uz pusi sarucis pārstāvēto aviokompāniju skaits, tomēr ir cerība, ka līdz ar krīzes mazināšanos izdosies atjaunot iepriekšējo kompāniju un galamērķu piedāvājuma klāstu. Par saviem plāniem paplašināt vai atsākt lidojumus no Rīgas paziņojušas vairākas aviokompānijas, tostarp “British Airways”. Kā pandēmijas sekas izjūt lidosta “Rīga”?

Pirms pandēmijas no lidostas “Rīga” lidojumus piedāvāja apmēram 20 aviokompānijas, bet  tagad to skaits sarucis līdz deviņām. Lidostas “Rīga” pārstāve Laura Kulakova cer, ka, krīzei mazinoties, izdosies aviokompāniju skaitu pakāpeniski palielināt.

Lidostā «Rīga» cer atjaunot aviokompāniju un galamērķu klāstu pēc Covid-19 krīzes
00:00 / 05:25
Lejuplādēt

“Pašlaik lidojumu saraksts no lidostas “Rīga” un aviokompāniju sastāvs ir diezgan mainīgs, ņemot vērā, ka aviokompānijas pielāgo savus maršrutus un lidojumus ierobežojumiem gan Latvijā, gan citās valstīs. Ja runājam par šo nedēļu, tad šonedēļ lidojumus nodrošina jau deviņas aviokompānijas – “airBaltic”, “Finnair”, “Lote Bellavia”, “Lufthansa, “Turkish Airlines”, Wizzair un “Aeroflot”,” norādīja Kulakova.

Viņa uzsvēra, ka pozitīvā tendence ir tāda, ka tās aviokompānijas, kas lidostā “Rīga” strādāja pirms pandēmijas, ir izrādījušas interesi te atgriezties. Viņasprāt, esošo aviokompāniju vidū konkurence nav saspīlēta.

“Šobrīd ceļošana un aviopārvadājumi ir tik dziļā krīzē, ka mēs par konkurences cīņu šobrīd runāt nevaram. Pasažieru pārvadājumu ir tik maz, lidmašīnas lido pustukšas un gandrīz tukšas. Tikai tāpēc, lai tiktu nodrošināta šī savienojamība,” viņa sacīja.

Pēc lidostas “Rīga” datiem lielāko tirgus daļu ieņem “airBaltic” un pēc tam ievērojami mazāka pīrāga daļa ir "Ryanair", ''Turkish Arlines”, “Lufthansa” un “Wizzair” un citām aviokompānijām. 

Latvijas nacionālās aviokompānijas “airBaltic” izpilddirektors Martins Gauss stāstīja, ka pasažieru plūsma mainās ik mēnesi un patlaban kompānija ieņem vairāk nekā 60% no tirgus daļas.  

Gauss skaidroja, vai pandēmijas apstākļos konkurence lidostā Rīga kļūst saspīlētāka: “Konkurence lidostā Rīga ir ļoti veselīga, jo šeit strādā daudz aviokompāniju. Katru gadu aviokompāniju sastāvs mainās. Pēdējos gados mēs neesam zaudējuši tirgus līderpozīciju, un nedomāju, ka tas varētu notikt nākotnē. Lidosta “Rīga” ir “airBaltic” mājas un, salīdzinot ar citām aviokompānijām, kas te darbojas, mēs nodrošinām ļoti daudz savienoto reisu. Mums ir plašs lidojumu tīkls uz vairāk nekā 30 valstīm un 27 galvaspilsētām. Nevienai citai aviokompānijai Rīgā nav šāds tīkls un arī nebūs.”

Gauss akcentēja, ka konkurence pieaug. Lidostā “Rīga” darbību vai nu uzsāk, vai paplašina arī citu valstu aviokompānijas. Tomēr tās visas lidostu neuztver kā galveno tirgu, tas ir tikai viens no galamērķiem. 

Īrijas zemo cenu aviokompānija "Ryanair" trešdien paziņoja par darbības paplašināšanu Latvijā un vērienīgām investīcijām lidostā "Rīga"

“Ryanair" komercdirektors Džeisons Makginess norādīja: “Investējot 200 miljonus ASV dolāru mēs izveidosim divu lidmašīnu bāzes starptautiskajā lidostā "Rīga". No oktobra, kad jaunā bāze būs gatava, "Ryanair" grupas uzņēmumi, tostarp meitasuzņēmums "Buzz", no Rīgas nedēļā veiks kopumā 95 lidojumus 30 dažādos maršrutos, kas no 2021. gada oktobra savienos Rīgu ar daudziem galamērķiem Eiropā. Vienlaikus mēs radīsim 60 jaunas darba vietas.”

Tāpat arī Lielbritānijas nacionālā aviokompānija "British Airways" paziņojusi, ka šovasar uz laiku atsāks lidojumus starp Rīgu un Londonu. "British Airways" tos pārtrauca 2007. gada martā. Lidsabiedrība šo lēmumu skaidroja ar to, ka šis maršruts nenesa peļņu. 

Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs atzīmēja, ka tagad aviokompānija atkal saskata potenciālu lidojumu atsākšanai no Rīgas uz Londonu, pastumjot kādu konkurentu malā un iekarojot nišu. Viņš atminas, ka "British Airways" pirms 14 gadiem skaļi aizcirta lidostas ''Rīga'' durvis, sakot, ka te vairs nav izdevīgi strādāt.

“Tas īstais iemesls viņiem bija, ka nomainīja galamērķi Apvienotajā Karalistē no Rīgas, un viņi nonāca tiešā konkurencē ar "Ryanair". Protams, viņi nespēja konkurēt ar "Ryanair". Lēsām savulaik, ka tas ir viņu kļūdains aprēķins, bet viņi vienkārši neizturēja konkurenci. Protams, viņi skaļi to neteica,” klāstīja Gorodcovs.

Viņš skaidroja, ka aviokompānijas jau pirms pandēmijas un tagad jo īpaši skatās, vai konkrētā tirgū ir potenciāls, vai var aizpildīt reisus un ir iespējas nopelnīt.

“Arī lidostas šajā gadījumā ir ķīlnieka lomā, jo vairs nav ilgtermiņā garantētas sadarbības ar pārvadātājiem. Katrs jauns reiss nozīmē arī zināmas investīcijas lidostai, lai to varētu apkalpot. Lidosta investē, pārvadātājs sāk lidojumus, tad ierauga, ka citur ir izdevīgāk. Paceļ cepuri un pasaka: paldies, uz redzēšanos. Un lidosta paliek ar savām investīcijām bez pārvadātājiem,” skaidroja Gorodcovs.

Šāda tendence īpaši raksturīga mazajās, reģionālajās lidostās. Uz jautājumu, vai lidostai ''Rīga'' nākotnē izdosies atjaunot sadarbību ar 20 aviokompānijām, kā tas bija pirms pandēmijas, Gorodcovs atzina, ka izteikt prognozes ir ļoti grūti. 

Kopumā pandēmijas sekas lidostā “Rīga” ir jūtamas, jo ir samazinājies aviokompāniju piedāvājums un līdz ar to arī konkurence. Pasažieri to uz savas ādas izjutīs ar šaurākām izvēles iespējām attiecībā uz galamērķiem, kā arī augstākām biļešu cenām. Tomēr biļešu cenas bezgalīgi augstu nekāps, jo lidot varētāju un gribētāju nav tik daudz. Iestāsies līdzsvars. Arī aviokompānijas palielina pakalpojuma klāstu un padara to konkurētspējīgāku un lidot gribētājiem patīkamāku.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti