Nesen spēkā stājušās Eiropas Savienības viesabonēšanas regulas galvenais uzdevums bija samazināt patērētāju maksājumus par sakariem, atrodoties ārvalstīs. Tā noteica gan maksimālos uzcenojuma griestus sarunām un īsziņām, gan atļāva noteikt pakalpojumus par fiksētu maksu, kāda līdz šim bijusi vispieprasītākā Latvijas klientu vidū.
Piemēram “Tele 2” klientiem, kuri līdz šim izvēlējās neierobežotu sarunu apjomu Latvijā par fiksētu maksu, zvani no ārvalstīm kādreizējo 22 centu vietā par minūti turpmāk maksās piecus centus par minūti, kas ir obligātā uzcenojuma griesti.
“”Tele2” šo jauno Eiropas regulu ir ieviesis pēc būtības. “Tele2” klienti var būt droši, ka viņu zvanu minūtes, gan megabaits kļūs četras reizes lētāks. Mēs to ieviesām tā, kā tā bija noteikta – ka tev pie tava mājas tarifa ir klāt pieļaujamais nelielais uzcenojums. Nekādu citu ierobežojumu nav. Tādējādi klienti var būt droši, ka šeit šī regula ir ieviesta pēc būtības,” stāstīja “Tele2” komercdirektors Raivo Rosts.
Citu ceļu gājis LMT. Tas klientiem, kuri atrodas ārvalstīs, piedāvā izvēlēties līdzīgu neierobežota sarunu apjoma pakalpojumu kā Latvijā, tomēr par lielāku maksu. Klients var abonēt neierobežotu sarunu apjomu Eiropas Savienībā, par to maksājot trīs eiro dienā, vai arī trīsdesmit eiro mēnesī. Iespējams izvēlēties arī maksāt par norunātajām minūtēm. Šajā gadījumā cena pakalpojumam nemainās un tie būs līdzšinēji 23 centi par sarunas minūti. Tarifu celšanu uzņēmums noliedz.
“Nē, mums ir pietiekoši liels tarifu plānu skaits un regula paredz, ka klientam ir jāizvēlas vienu tarifu plānu. Tas ir tas, ko mēs darām – mēs ievērojam regulu,” slēptu tarifu celšanu noliedza “LMT” viceprezidents Ingmārs Pūķis.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā (SPRK) patērētāji jau sūdzējušies par jauno kārtību. Pārkāpumi konstatēti nav.
“Mums ir jau pāris klientu – viena sašutuma pilna vēstule, viens uzskata, ka viņam bija brīvība Latvijā, bet tagad ir speciāli nosacījumi. Ko mēs varētu ieteikt klientiem – pārliecināties, vai ar iepriekšējo tarifu plānu saglabājas viesabonēšana. Klientam nav speciāli jāpiesakās viesabonēšanai, klientam automātiski piemēro viesabonēšanas tarifu,” skaidroja SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktors Andris Virtmanis.
“Panorāmas” aptaujātie galvaspilsētas iedzīvotāji par jauno kārtību ir informēti. Tomēr viedoklis, kādu tarifu plānu izvēlēties, atrodoties ārvalstīs ir atšķirīgs.
“Droši vien par patērēto laiku, jo mazāk runā ārzemēs. Tāpēc laikam patērētais laiks,” uzskata Lauris.
“Ja būtu kaut kādi izvēles varianti, tad tas būtu labāk, piemēram variants par vienas dienas abonēšanu, vai uz mēnesi. Tas būtu atkarīgs no ārvalstu brauciena mērķa – vai nu daudz jāzvana, vai vienkārši jābūt uz sakariem,” spriež Leonīds.
Regulatorā gan norāda – šī ir pārejas kārtība jau no nākamā gada 15.jūnija ES telefonsarunām, īsziņām un mobilā interneta lietošanai viesabonēšanā tiks piemēroti iekšzemes tarifi saskaņā ar lietotāja izvēlēto tarifu plānu.