LDz pretenzijā prasīts atlīdzināt zaudējumus par periodu no 2009. līdz 2017.gadam, kas sasniedz 56,92 miljonus eiro, informēja "Latvijas dzelzceļš". Zaudējumus aprēķinājusi auditorkompānija “Ernst&Young Baltic”.
Savukārt SIA “LDz Cargo” Lietuvas dzelzceļam pieprasa atlīdzināt negūto peļņu 25,4 miljonu eiro apmērā. To veido negūtie naftas produktu pārvadājumu ieņēmumi no Mažeiķos izvietotās naftas pārstrādes rūpnīcas “Orlen”.
LDz koncerna uzņēmumi gaidīs Lietuvas dzelzceļa atbildi uz iesniegtajām zaudējumu piedziņas pretenzijām, pretējā gadījumā tiks izskatīta iespēja vērsties tiesā.
“Ceram, ka mums izdosies panākt vienošanos, pretējā gadījumā, ja tas neizdosies, mēs vērsīsimies tiesā,” Latvijas Radio pauda LDz pārstāvis Māris Ozols.
Lietuvas premjerministrs Sauļus Skvernelis nosaucis LDz prasību par neizprotamu un nepamatotu, ziņoja aģentūra LETA.
"Tā ir nesaprotama, pilnīgi nepamatota pretenzija, tai nav nekāda tiesiska pamatojuma," viņš otrdien sacījis žurnālistiem.
KONTEKSTS:
Dzelzceļa posms starp "Orlen Lietuva" piederošo Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcu Lietuvā un Reņģi Latvijā negaidīti tika slēgts 2008.gadā, to skaidrojot ar sliežu ceļa slikto stāvokli un steidzamu remontdarbu nepieciešamību. Taču EK atzina par pamatotiem "Orlen Lietuva" argumentus, ka Lietuva tādējādi ierobežojusi uzņēmuma iespējas vest kravas uz Latvijas ostām.
EK pērn 2.oktobrī paziņoja, ka nosaka uzņēmumam "Lietuvos geležinkeliai" nepilnu 28 miljonu eiro naudassodu par konkurences ierobežošanu. Lietuvas valdība decembrī nolēma atjaunot Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa posmu. “Lietuvas dzelzceļš” arī samaksāja Eiropas Komisijas noteikto sodu.
Augusta vidū Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmuma ģenerāldirektors un Polijas naftas koncerna “Orlen” vadītājs Mažeiķos ieklāja simbolisku sliedi, tādējādi uzsākot Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa atjaunošanu.