De Facto

"de facto" eksperiments: VID, iespējams, par nomu pārmaksā

De Facto

Nav vienprātības par Augstākās tiesas priekšsēdētāju

Slepenais vagonu nomas bizness

LDz iznomā daļu vagonu, taču cenas - slepenas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Lielu daļu sev vai meitas uzņēmumiem piederošo vagonu “Latvijas dzelzceļš” (LDz) iznomā dažādām firmām, kuras tos nomā tālāk un nopelna. Taču uz nomu netiek rīkoti konkursi un cenas ir slepenas, ziņo LTV raidījums “De facto”.

Kopumā LDz pieder vairāk nekā seši tūkstoši dažādu vagonu. Lai arī tam ir meitas sabiedrības, kuru pienākumos ietilpst kravu piesaistīšana un pārvadājumu veikšana, tās nespēj noslogot visu ritošo sastāvu. Tādēļ simtiem vagonu tiek iznomāti.

Uz vagonu nomu netiek rīkoti konkursu. Uzņēmēji paši vēršas LDz meitas uzņēmumā “LDz Cargo”, kas katru pieprasījumu izskata atsevišķi. 

Pirms vairākiem gadiem kļuva zināms, ka 459 cisternas iznomātas firmai “Pro Logistic Services”, kurā iepriekš daļas bija piederējušas LDz prezidentam Uģim Magonim. Viņa kādreizējā dzīvesbiedre ir šī uzņēmuma valdes priekšsēdētāja. 2013.gadā kompānijai ar septiņiem darbiniekiem bija ap 80 miljonu eiro apgrozījums.

„Ja ir kāda privātā firma, kas īrē no mums vagonus, aizved uz kādu ārzemju iekraušanas vietu, atved pilnus ar kravu, un mēs nopelnām, tas ir ļoti labi,” saka Magone un aicina nesaukt viņus par starpniekiem. 

Taču atklāts ir jautājums – par kādu cenu vagoni tiek iznomāti.

Jau minētajam “Pro Logistic Services” cisternas pirms dažiem gadiem iznomāja par 13 eiro diennaktī, kamēr tirgus cena varēja būt divas reizes un pat vēl augstāka.

Pērn LDz uz vairākiem mēnešiem aizliedza uzkraušanai Latvijā ievest tukšus vagonus. Aizliegums tika pamatots ar sliežu remontiem, bet LDz tajā laikā uzņēmējiem piedāvāja savus vagonus, kuru izmantošana izmaksātu dārgāk, nekā nomāšana no privātajiem, “De facto” apliecināja vairāki nozarē strādājošie.

Viena no kompānijām, kurai ļauts ievest Latvijā tukšus vagonus ir “Kazahstānas dzelzceļa” meitas uzņēmums, kura ekskluzīvais aģents šeit ir firma “ConTrans”, kas lielu skaitu vagonu nomā no LDz.

LDz par savu cenu politiku klusē. „Tā ir komerciāla informācija,” saka “LDz Cargo” rīkotājdirektora vietnieks Eduards Čerņavskis. Par “Pro Logistic Services” cenu viņš saka, ka “viss tika darīts mūsu interesēs”.

Satiksmes ministrs Anrijs Matīss („Vienotība”) uzskata, ka ritošajam sastāvam nav “jāstāv tukšam un pie sētas”. Taču uz jautājumu, vai viņš ir vērtējis LDz nomas darījumus, atbildēja, ka ministram ar to nav jānodarbojas. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti