2021. gads tūrisma nozarei bijis izaicinājumiem bagāts, atzina Birziete. "Par spīti tam, ka tūrisma sezona var teikt, ka atsākās tikai ar jūlija mēnesi, tāpat varam apgalvot, ka šis gads, vismaz no mūsu puses, ir bijis aktīvs.
Esam aicinājuši vairāk apmeklēt dažādas tūrisma vietas, un zināma kustība arī notiek," viņa norādīja.
LIAA veiktā aptauja liecina, ka iedzīvotāji arī pandēmijas apstākļos joprojām vēlas apceļot Latviju un turpinās izbaudīt tūrisma pakalpojumus arī šajā ziemā. Trešdaļa (32%) aptaujas dalībnieku ir noskaņoti pozitīvi – 21% visticamāk un 11% noteikti apceļos Latviju arī ziemas periodā, ar aptaujas rezultātiem iepazīstināja eksperte.
"Veicām arī aptauju par ziemas mēnešiem, vai plāno ceļot pa Latviju, un, ja plāno, tad kur. Pietiekami liela daļa plāno doties kaut kur ceļojumā Latvijā. Doties uz Kurzemi, Vidzemi, tas ir pārsvars, 30%, bet aptuveni 13–19% uz Zemgali, Latgali. Rosība tik un tā notiek," piebilda Birziete.
"Lauku ceļotāja" prezidente situāciju vērtēja pesimistiskāk. "Man negribas piekrist, ka cilvēki daudz ceļo. Varbūt cilvēki izbrauc pastaigāt un dara kādus īsas atpūtas pasākumus, bet tas nenotika tādā apmērā, kā mēs to atceramies," norādīja Ziemele.
"Cilvēki ļoti daudz ceļoja uz ārzemēm, kad tas bija iespējams, līdz ar to mūsu Baltijas burbuļa mums arī ļoti pietrūka, kas bija 2020. gadā, jo ārzemju tūristi neatgriezās, bet Latvijas cilvēki, kam bija iespēja, ceļoja pa ārzemēm, nevis pa Latviju," viņa stāstīja.
Arī šajā ziemā uzņēmējiem ir pamats satraukties. "Tagad es teikšu, ir ļoti bēdīgi.
Mēs runājam ar saviem uzņēmējiem, un viņi ir ārkārtīgi pesimistiski, kā lai izvelk šo ziemu ar to, ka nav Ziemassvētku un Jaunā gada svinību, kas ļāva izdzīvot," uzsvēra Ziemele.
Problēmas rada arī šobrīd straujais cenu pieaugums. Ziemele stāstīja: "Lauku tūrisms un tūrisms vispār, izklaide vispār ir pirmais, ko cilvēki nogriež, kad ir kādas ekonomiskas turbulences vai nu pie apvāršņa, vai jau iestājušās. Mēs varam teikt, ka Latvijā šobrīd ir cenu pieaugums, un cilvēki sāk skaitīt un skatīties maciņā."
Ziemele norādīja, ka vieglāk iet mazākām vietām, kas ir vērstas uz divu cilvēku vai ģimenes uzņemšanu, jo tām klienti ir saglabājušies, kamēr lielākām viesu mājām, tostarp muižām, iet grūti. Joprojām vērojama pārorientācija, piemēram, lielie viesu nami meklē veidus, kā uzņemt viesus šaurā lokā. "Es ceru, ka viņi izdzīvos tā, kā viņi to vienmēr ir darījuši," Ziemele piebilda. "Es redzu, ka uzņēmēji maina piedāvājumu, maina veidu, kā sameklē savu klientu. Tāpat skaidrs, ka viss neatjaunosies uz sitiena mirklī, kurā, piemēram, atcels ierobežojumus. Tirgus ir tāds, kas nogaida trīs mēnešus, lai sāktu tādus lielākus pasākumus plānot, un tas arī jāņem vērā."