Sadaļas Sadaļas

Eiro fokusā

Top fonds Baltijas mazo un vidējo uzņēmumu ieiešanai biržā investīciju piesaistei

Eiro fokusā

"Latvijas Dzelzceļš" meklē sadarbības iespējas ar Ukrainu

Latvijas uzņēmējiem starptautiskās izstādes ir svarīgas ārvalstu tirgu iekarošanā

Latvijas uzņēmējiem starptautiskās izstādes svarīgas ārvalstu tirgu iekarošanā

Nākamajā nedēļas nogalē Dubaijā notiks starptautiska būvniecības izstāde, uz kuru dosies arī astoņi uzņēmēji no Latvijas. Viņi pārstāvēs ne tikai būvmateriālu ražotājus, bet arī specifiskus būvniecības un arhitektūras pakalpojumus. Ja Covid-19 pandēmijas laikā daudzas izstādes tika pārceltas un atceltas vai notika tiešsaistē, tad šogad jau 50 Latvijas uzņēmumi piedalījušies vai vēl plāno piedalīties 124 starptautiskās izstādēs. Starptautiskās izstādes ir svarīgas ārvalstu tirgu iekarošanā. 

Jau piekto gadu Latvijā darbojas Starptautiskā konkurētspējas veicināšanas programma. Līdz šim tajā piedalījušies 1328 uzņēmumi un dalībai starptautiskās izstādēs, konferencēs un kontaktbiržās, produktu sertifikācijai, telemārketinga pakalpojumiem un citām aktivitātēm piešķirti 22,3 miljoni eiro, stāstīja Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) direktora vietniece eksporta jautājumos Iveta Strupkāje.

"Komersanti galvenokārt piedalās izstādēs Eiropas Savienības (ES) valstīs, kas ir arī svarīgi eksporta tirgi – Vācijā, Zviedrijā, Somijā, arī kaimiņvalstīs Lietuvā un Igaunijā. Ja skatāmies uz valstīm ārpus ES, var minēt Krieviju, Apvienotos Arābu Emirātus, tāpat populāras ir Kazahstāna, Ukraina, arī izstādes ASV.

Savukārt, ja skatāmies pa nozarēm, redzam, ka diezgan aktīvi ir pārtikas nozares ražotāji un IT uzņēmumi.

Tāpat izstādēs piedalījušies daudzi medicīnas un biomedicīnas nozaru pārstāvji, ir bijušas tekstila, izglītības nozares, kokapstrāde, metālapstrāde, transports," klāstīja LIAA pārstāve.

Jūnijā notika biomedicīnas izstāde Dubaijā, kurā piedalījās arī uzņēmums "Biosan". Preču grupas vadītājs Andrejs Gaivoronskis stāstīja, ka parasti uzņēmums, kurā ražo visdažādākās laboratorijas iekārtas, gadā parasti piedalās piecās izstādēs – divās Vācijā, divās Krievijā un vienā Tuvajos Austrumos. Viņš vērtēja, ka izstādes būtiski neatšķiras.

"Mūsu gadījumā izstāde ir vieta, kur mēs tiekamies ar saviem partneriem un parādam to, kas mums ir jauns, pārrunājam biznesa plānus, paskatāmies kas ir konkurentiem un tā tālāk. Tas ir tirgus izziņas veids. Braukt ciemos pie vienas kompānijas nav efektīvi.

Izstādes ir vienīgais veids, kā aptvert plašu klientu loku un satikt kompānijas no visas pasaules un īsā laikā parādīt, kas ir jauns un parunāt ar biznesa partneriem," teica Gaivoronskis.

LIAA direktora vietniece eksporta jautājumos Iveta Strupkāje stāstīja, ka 5 gadu laikā dalībai starptautiskajās izstādēs uzņēmējiem piešķirti 14 miljoni eiro. Atbalsts netiek piešķirts lielajiem uzņēmumiem, bet maziem un vidējiem. Uzņēmumam tiek segti 50% no izmaksām.

"50% var būt no tādām izmaksām kā stenda īre, reģistrācijas maksa, kas saistīta ar dalību izstādē, teiksim, stenda platības īre, konstrukciju. Summa faktiski uz konkrēto izstādi nav ierobežota, tomēr jāņem vērā, ka atbalsts trīs gadu laikā nevar pārsniegt konkrēto "de minimis" atbalsta summu, neskaitot komandējuma naudu, viesnīcas, ceļu un tā tālāk," teica LIAA pārstāve.

LIAA maziem un vidējiem uzņēmumiem veido arī Nacionālos stendus jeb kopstendus ar vienotu dizainu, kuros savus produktus demonstrē vienlaikus vairāki Latvijas uzņēmēji, līdz ar to ir mazākas izmaksas.

Gaivoronskis no uzņēmuma Biosan stāstīja – lai gan uzņēmumā strādā 150 darbinieki un uzņēmuma apgrozījums gadā ir gandrīz 20 miljoni eiro, arī izmaksas, piedaloties izstādēs, ir lielas, tāpēc LIAA atbalsts ir ļoti svarīgs.

"Neskaitot komandējuma naudu, viesnīcu, pārbraucienus un tā tālāk, vieta Eiropas izstādē ir no 12 000 līdz 15 000 eiro.

Ja mēs runājam par lielāku izstādi Tuvajos Austrumos, tur izmaksas ir ap 20 000 – 25 000. Mēs izmantojam arī LIAA atbalstu. Šogad viņiem ir unificēta sistēma, mazāk papīri jāpilda, bet mums ir "de minimis" atbalsta līgums jau vairākus gadus. Tur jāraksta iesniegums un atskaites, kurā jāpamato visi izdevumi. Tā kā papīrus sniedzam ne pirmo gadu, tad nosacījumi ir zināmi un atmaksa tiek veikta pēc tam, kad izstāde ir notikusi," stāstīja uzņēmējs.

Strupkāje no LIAA norādīja, ka pēc katras izstādes tiek arī apkopota informācija, kādu rezultātu izstādes laikā katram dalībniekam izdevies sasniegt. Pirms izstādēm notiek arī dalībnieku atlase.

"Pamatā, protams, skatāmies, vai uzņēmums jau eksportē, vai produkts atbilst izstādes specifikai, kāds ir šī uzņēmuma ieguldījums jaunu produktu attīstībā un inovācijā. Protams, viss ir atkarīgs lielā mērā no tā, cik nopietni uzņēmēji gatavojas šīm izstādēm. Ja mēs, piemēram, paskatāmies uz nesen notikušo izstādi, kas notika Apvienotajos Arābu Emirātos, tad no Latvijas piedalījās seši uzņēmēji un katram izstādes laikā bija 50 līdz 270 kontakti. Bija arī noslēgti vairāki sadarbības līgumi, kas ir ļoti labs rezultāts šādai izstādei," sacīja LIAA eksperte.

Līdz 2023. gadam Latvijas uzņēmējiem dalībai izstādēs un citiem konkurētspējas veicināšanas pasākumiem būs pieejami 12,32 miljoni eiro.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt