«Latvijas dzelzceļš» rudenī grasās atbrīvot 700 darbiniekus

VAS "Latvijas dzelzceļš" tuvākajos mēnešos plāno no darba atlaist 700 darbiniekus. Šie cilvēki papildinās to nepilnu 1300 darbinieku pulku, kas no šī uzņēmuma tika atlaisti pērn pandēmijas laikā. Pēc vairākkārtēja Latvijas Radio lūguma "Latvijas dzelzceļš" šīs nedēļas vidū atteicās plašāk komentēt kolektīvās atlaišanas iemeslus, taču piektdienas pēcpusdienā izplatīja paziņojumu medijiem.

"Latvijas dzelzceļš" rudenī grasoties atbrīvot 700 darbiniekuLinda Zalāne

Gan Nodarbinātības valsts aģentūrā, gan Latvijas Dzelzceļnieku un satiksmes nozares arodbiedrībā Latvijas Radio vēl pirms uzņēmuma publiski sniegtās informācijas guva apstiprinājumu, ka šajā rudenī "Latvijas dzelzceļš" kolektīva rindas kļūs vēl retākas.

VAS "Latvijas dzelzceļš" sagaidāms vēl viens darbinieku atlaišanas vilnis, un kopumā tuvākajos mēnešos no darba tiks atbrīvoti 700 uzņēmuma darbinieki, Latvijas Radio uzzināja Nodarbinātības valsts aģentūrā, kas pēdējās dienās no VAS "Latvijas dzelzceļš" ir saņēmusi paziņojumu par plānoto kolektīvo atlaišanu.

Nodarbinātības valsts aģentūras pārstāve Inta Čodere pastāstīja, ka darbinieku atlaišana notiks divos posmos.

"Šobrīd ir saņemts paziņojums jau detalizētāk par pirmo posmu, kad septembrī, oktobrī ir paredzēts no "Latvijas dzelzceļš" atbrīvot 200 darbiniekus. Ziņots arī, ka vēlāk būs papildu iesniegums par darbinieku atlaišanu. Pirmajā posmā tie būs 200 darbinieki un otrajā 500," viņa teica.

Latvijas Radio VAS "Latvijas dzelzceļš" pēdējās divās dienās uzrunāja vairakkārt, lūdzot, apstiprināt šo faktu un sniegt komentāru. Uzņēmuma ārējās komunikācijas nodaļas vadītāja Ieva Kārkliņa trešdien pauda, ka informāciju par darbinieku atlaišanu apstiprināt nevar un arī uzņēmuma vadība nevēlas sniegt plašāku interviju. Nostāja nemainījās arī ceturtdien, bet Latvijas Radio uzzināja, ka piektdien plašāk informācija medijiem taps zināma.

"Patlaban tiek gatavota informācija saistībā gan ar darbiniekiem, gan ar kravām. Interviju gan nesanāca saskaņot, bet rīt tiks izplatīta visiem medijiem informācija," sacīja Kārkliņa.

Vēl pirms "Latvijas dzelzceļš" publiskā paziņojuma detalizētu komentāru atteicās sniegt arī Latvijas Dzelzceļnieku un satiksmes nozares arodbiedrība (LDzSA), kurā Latvijas Radio noskaidroja, ka uzņēmums ar arodbiedrību ir uzsācis pārrunas.

Arodbiedrības priekšsēdētāja vietnieks Aleksandrs Muhlinkins sacīja: "Sāka taustīt arodbiedrības viedokli. Līdzīgi kā žurnālisti. Runa ir par tehnoloģisko procesu sakārtošanu, kas var izraisīt arī cilvēku samazināšanu. Mēs aicinām izvērtēt visus iespējamos riskus, arī cilvēku sociālās aizsardzības modeli. Ja tas process turpināsies, tad, jo tālāk, jo sāpīgāk tas būs, jo tas ir svarīgi gan tehnoloģiju, gan cilvēku ziņā. Cilvēku resurss nav bezgalīgs, tas, ko cilvēks var izdarīt, veicot cita cilvēka pienākumus, tas mūs arī uztrauc. Tāpēc mēs ļoti rūpīgi skatīsimies uz sarunām, kas būs ar "Latvijas dzelzceļu"."

Uzņēmuma skaidrojums

VAS "Latvijas dzelzceļš" ārējās komunikācijas nodaļas vadītāja Ieva KārkliņaLinda Zalāne

Piektdienas pēcpusdienā uzņēmums izplatīja paziņojumu medijiem, šādu soli pamatojot gan ar kravu pārvadājumu apjoma straujo kritumu, kas sākās jau 2019. gada otrajā ceturksnī, gan Covid-19 pandēmijas radītajām sekām un citiem faktoriem.

VAS "Latvijas dzelzceļš" ārējās komunikācijas nodaļas vadītāja Ieva Kārkliņa Latvijas Radio pastāstīja, ka uzņēmums jau 2019. gadā optimizēja darbību un samazināja izmaksu pozīcijas, kā arī ievērojami samazināja administratīvā personāla skaitu.

"Viens no komplicētākajiem procesiem ir visu tehnoloģisko procesu pārskatīšana, nodrošinot mūsdienīgu dzelzceļa darbību un – saglabājot uzsvaru uz dzelzceļa pamatvērtību – drošību. Tādējādi, turpinot šo tehnoloģisko procesu pārskatīšanas un pilnveidošanas darbu, ir pieņemts lēmums pārtraukt darba tiesiskās attiecības gan ar aptuveni 200 administratīvo un atbalsta funkciju veicējiem, gan apmēram 500 dzelzceļa profesiju pārstāvjiem. Mēs aktīvi sadarbojamies gan ar Nodarbinātības valsts aģentūru, gan ar Latvijas Dzelzceļnieku un satiksmes nozares arodbiedrību (LDzSA), gan arī domājot par pašiem darbiniekiem," viņa skaidroja.

"Latvijas dzelzceļš" norādīja, ka darbinieku skaita samazināšanu veiks divos posmos:

  • septembrī-oktobrī, izvērtējot darbinieku darba sniegumu un konsultējoties ar arodbiedrību, plānots atlaist aptuveni 200 darbiniekus no galvenokārt administrācijas un atbalsta personāla;
  • savukārt informāciju par otrajā posmā atbrīvojamiem ap 500 ražošanas darbiniekiem uzņēmums iesniegs NVA nākammēnes arī pēc turpmākām konsultācijām ar Valsts dzelzceļa tehnisko inspekciju un arodbiedrību.

KONTEKSTS:

VAS "Latvijas dzelzceļš" šā gada 1. augustā strādāja 4558 darbinieki, savukārt visa uzņēmuma koncerna darbinieku skaits sasniedza 7168 cilvēkus.

Arī pērn "Latvijas dzelzceļš" Nodarbinātības valsts aģentūrā iesniedza paziņojumu par gandrīz 1300 darbinieku atlaišanu. No tiem, kas kļuva par nodarbinātības aģentūras klientiem, apmēram 70% darbu ir atraduši vai devušies pensijā.

Kopumā Covid-19 ietekmē par kolektīvo atlaišanu līdz šim paziņojuši 60 darba devēji un atlaisto darbinieku skaits ir vairāk nekā 5700 cilvēku. Nozaru griezumā visvairāk darbinieku atlaisti transporta un uzglabāšanas jomās, ēdināšanas un izmitināšanas sektorā, kā arī mākslas, izklaides un atpūtas nozarē. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt