Panorāma

Izskan “Positivus 2019

Panorāma

Panorāma

«Latvijas dzelzceļš» izvēlas par trešdaļu dārgākus gulšņus nekā «Lietuvas dzelzceļš»

«Latvijas dzelzceļš» izvēlas par trešdaļu dārgākus gulšņus nekā «Lietuvas dzelzceļš»

“Latvijas dzelzceļš” iepērk dzelzsbetona gulšņus un sliežu stiprinājumus, maksājot par trešdaļu augstāku cenu nekā “Lietuvas dzelzceļš”. “Latvijas dzelzceļš” (LDz) cenas atšķirību skaidro ar augstākām kvalitātes prasībām. Gulšņus uzņēmums iepērk no Baltkrievijas caur firmu, kuras patiesais labuma guvējs ir bijušā Liepājas mēra Ulda Seska znots Raimonds Kisiels.   

ĪSUMĀ:

  • Šogad LDz iegādājies 15 000 Baltkrievijā ražoto gulšņu un stiprinājumu komplektus – katrs 49 eiro bez PVN.
  • Abas detaļas vēl kopā jāmontē pašiem “Latvijas dzelzceļa” darbiniekiem.
  • Lietuvieši gulšņus un stiprinājumus šogad iepirkuši jau samontētus – katru par 36,99 eiro - no Lietuvas firmas.
  • LDz cenu atšķirību skaidro ar iepirkuma apjomu un drošības prasībām.
  • Nemontētus komplektus LDz iegādājies, lai strādniekiem ziemā būtu darbs.
  • Komplektus no Baltkrievijas piegādājis “Premium storage” – tā patiesā labuma guvējs ir miljonārs Raimonds Kisiels.
  • Kisiels ir arī bijušā Liepājas mēra Seska znots.
  • Sesks vada Liepājas partiju, kura gadiem bijusi ZZS sadarbības partnere.
  • Bijušais satiksmes ministrs no ZZS Augulis: Neesmu palīdzējis Kisielam LDz iepirkumos.
  • Arī Kisiels noliedz, ka iegūt iepirkumus palīdzējušas pazīšanās ar politiķiem.
  • LDz skaidro: Paši no baltkrieviem iepirkt nevar Latvijas un Baltkrievijas likumu dēļ.
  • Ar Lietuvas ražotājiem LDz bijusi slikta sadarbība, pēdējos LDz iepirkumos  nav piedalījušies.   

Šogad “Latvijas dzelzceļš” iegādājies 15 tūkstošus gulšņu un stiprinājumu komplektus. Katrs pāris maksājis 49 eiro bez PVN. Abas detaļas vēl kopā jāmontē pašiem “Latvijas dzelzceļa” darbiniekiem.

Kaimiņi lietuvieši tikmēr gulšņus un stiprinājumus šogad iepirkuši jau samontētus, par katru maksājot 36,99 eiro.

“Latvijas dzelzceļa” valdes loceklis Ēriks Šmuksts  cenu starpību skaidroja ar vairākiem iemesliem - “Lietuvas dzelzceļa” iepirkums bijis apjomīgāks, piegādātāji bijuši paši lietuvieši, kamēr “Latvijas dzelzceļš” gulšņus iepērk no Baltkrievijas, turklāt “Latvijas dzelzceļš” piegādātājiem uzstādījis augstākas gulšņu izturības prasības.  

“Mums bija 12,5 kN/m izturība [slodzes izturība], mēs pārejam uz 20,5 kN/m. Tie ir daudz stiprāki. Līdz ar to konkursā mēs pasūtījām 20,5 kN/M, lietuvieši līdz šim pasūtījuši 12,5 kN/m. Tas nozīmē, ka mūsējie gulšņi strādās divreiz ilgāk, vismaz divreiz ilgāk. Viņi [“Lietuvas dzelzceļš”] palika tur, kur palika,” skaidroja Šmuksts.

Lēmums gulšņus un sliežu stiprinājumus pasūtīt nesaliktus pieņemts, lai dzelzceļa darbiniekiem nodrošinātu darbu ziemā, kad sliežu ceļu remontdarbi nenotiek.

“Protams, ka tas ir saimnieciski,” pauda Šmuksts.

Ja būtu atsūtīti jau samontēti, to nevajadzētu darīt pašiem, taču “tad mums šos 20 – 30 cilvēkus vajadzētu atlaist no darba, un pēc tam martā atkal meklēt darbiniekus. Saprotiet, darba tirgus tagad nav tik plašs Latvijā”.

“Mēs nevaram atlaist uz trim četriem mēnešiem. Vajadzēja nodrošināt darbu,” sacīja LDz pārstāvis.

“Latvijas dzelzceļš” gulšņus un stiprinājumus pērk no kompānijas “Premium storage”, kurā strādā divi darbinieki. Kompānija iepirkumā pārspēja otru pretendentu poļu “Track Tec”, pateicoties zemākai cenai.

Jaunās likuma prasības nesen likušas “Premium storage” atklāt patieso labuma guvēju – tas ir miljonārs Raimonds Kisiels, kurš ir arī bijušā Liepājas mēra Ulda Seska znots.

Sesks vada Liepājas partiju, kura gadiem bijusi Zaļo un Zemnieku savienības sadarbības partnere.

Pirmo gulšņu iepirkumu 1,8 miljonu eiro apmērā “Premium storage” saņēma pērn, kad satiksmes ministrs bija ZZS pārstāvis Uldis Augulis.  Viņš stāsta, ka Kisielam palīdzējis nav un “Latvijas dzelzceļa” iepirkumos nemaz nav spējis iejaukties.

Arī Kisiels noliedz, ka iegūt iepirkumus palīdzējušas pazīšanās ar politiķiem.

“Protams, es pazīstu Auguli un ļoti daudzus. Visus es pazīstu personīgi un daudzus gadus vēl pirms Ulda Seska, jo es nodarbojos ar biznesu ilgus gadus, pirms es apprecējos. Tagad vienkārši ir tā mode – kā manu Monako dzīvokli gribēja Seskam pierakstīt, ka viņam tas pieder, un otrādāk. Mana dzīve ar to vieglāka nav palikusi,” sacīja uzņēmējs.

Kisiels stāstīja, ka piedāvājis Baltkrievijas Osipoviču dzelzsbetona rūpnīcai nokārtot gulšņu un stiprinājumu sertifikātus Eiropas Savienībā. Sākusies sadarbība, un “Premium storage” kļuva par Baltkrievijas rūpnīcas sertifikātu turētājiem Eiropas Savienībā.  

“Sākumā mēs sākām piegādāt Lietuvas tirgū. Pēc tam jau nācām uz “Latvijas dzelzceļu”, jo šeit bija monopolists no poļu puses “Track Tec”. Tam ar politiku nav nekāda sakara. Tur ir slēgtie iepirkumi, kuri notiek elektroniski, kur cenu iedod pēdējā dienā.

Tur gribēdams nav jēga nekam... Nav jēga maksāt no uzņēmēja puses, lai jūs saprastu,” sacīja Kisiels.

Savukārt Šmuksts norādīja: “Latvijā cik iedzīvotāju palikuši, 1,7 miljoni? Katram ir kaut kur kādi radinieki. Vai jūs piedāvājat mums neslēgt līgumus tāpēc, ka tur kāds radinieks ir? Mēs nevaram. Bija pasludināts atklāts konkurss.”

Šmuksts stāstīja, ka “Latvijas dzelzceļš” nevarot iepirkt gulšņus pa taisno no Baltkrievijas rūpnīcas tāpēc, ka tam šķēršļus liekot gan Latvijas, gan Baltkrievijas likumdošana.

Savukārt ar Lietuvas ražotni “Swetrak”, kas piegādā gulšņus “Lietuvas dzelzceļam”, līdz šim bijusi slikta sadarbība – pirms desmit gadiem “Swetrak” piegādājuši tūkstošiem gulšņu ar defektiem, un pēdējos “Latvijas dzelzceļa” iepirkumos “Swetrak” nav piedalījušies.  

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti