Šī gada maijā ārvalstu ceļotāju skaits Latvijā ir bijis neliels, turklāt vairākumu veidoja individuāli ceļotāji, nevis lielākas tūristu grupas.
"2019. gadā Latvijā vien gada laikā bija divi miljoni ārvalstu tūristu, bet šī gada pirmajos piecos mēnešos mums ir bijuši 500 tūristi kopā, no kuriem apmēram puse ir bijuši vietējie tūristi," stāstīja Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas ALTA valdes priekšsēdētājs Ēriks Lingebērziņš.
Agrāk liela daļa ceļotāju Latvijā ieradās no Krievijas, Baltkrievijas un Ukrainas. Tā piemēram, 2019. gadā tie bija gandrīz 20% no kopējā ārvalstu tūristu skaita.
"Skaidrs, ka šo tirgu šobrīd vispār nav. Bet, skatoties uz citiem, – nav nekādu būtisku izmaiņu. Mums ir tuvējās valstis – Lietuva un Igaunija, tad ir Somija un Polija, un tad ir Rietumeiropas valstis – Vācija, Nīderlande, Lielbritānija," piebilda Lingebērziņš.
Būtiskas izmaiņas nav novērotas arī tūristu iecienītajos galamērķos – teju 75–80% koncentrējas Rīgā, 7–8% apciemo Jūrmalu, bet pārējie dodas uz Liepāju, Gaujas nacionālā parka teritoriju, Siguldu un Cēsīm.
Tūristu grupu trūkums šogad atsaucas arī uz viesnīcu un restorānu darbu. Citugad sezonā darba pilnas rokas bija visu vasaru, tagad – tikai brīvdienās, stāstīja Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas izpilddirektore Santa Graikste.
"Optimistiskākās ir nedēļas nogales, it īpaši, kad notiek pasākumi, tās ir simtprocentīgi noslogotas, savukārt par darbdienām mēs tā gluži nevarētu teikt," atzina Graikste.
Aizvien samazinoties tūristu skaitam no Krievijas un Baltkrievijas, gan esot pieaudzis tālo valstu tūristu skaits.
"Amerikas Savienotās Valstis un Eiropa ir tādā daudzmaz vienādā līmenī. Ja mēs kādreiz teicām, ka mums Krievijas un Vācijas tirgus ir absolūtie līderi, tad šogad mēs redzam, ka tie ir plus/mīnus vienādā [līmenī]," sacīja Graikste.
Eksperti paredz, ka pilnībā nozare atgūsies, visticamāk, tikai 2024. gadā. Šobrīd gan problēmas rada vairāki faktori – jo īpaši gan tūristu trūkums, gan aizvien pieaugošās energoresursu izmaksas.
"Mēs esam arī vairākkārt runājuši ar Ekonomikas ministriju par šo jautājumu. Plus vēl arī mēs ļoti labi redzam – mūsu Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra vairāk strādātu tieši pie mārketinga, pie atpazīstamības, pie ārvalstu tūristu piesaistes, lai cauru gadu un arī nesezonā būtu [lielāks] tūristu skaits," norādīja Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas izpilddirektore.