Latvijā pērn par teju 40% pieaudzis elektroautomobiļu skaits

Pagājušā gada laikā Latvijā par 37% pieaudzis elektrotransporta līdzekļu skaits, turklāt arvien aktīvāk tiek lietots Latvijā izveidotais uzlādes tīkls „e-mobi”. Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) sniegtā informācija liecina, ka šobrīd Latvijā darbojas 72 ātrās uzlādes stacijas, kur elektrotransporta īpašnieki var uzlādēt savus elektroautomobiļus. Stacijas izmanto gan vietējie, gan ārvalstu tūristi, kuru īpašumā ir ar elektrību darbināmās automašīnas. Viena no šādām stacijām atrodas Liepājā pie CSSD filiāles.

Latvijā darbojas 72 elektrotransporta ātrās uzlādes stacijasInga Ozola

    Liepājnieks Kaspars Zelčs ar savu elektroautomobili izrāda, kā darbojas transporta līdzeklis ziemas apstākļos. Kaut arī ziemā patēriņš pieaug, var ietaupīt, atliek uzstādīt salonā optimālu temperatūru ap +18 grādiem un ievērot braukšanas ātrumu, kas būtiski samazina patēriņu. Zelčs uzsver kādu būtisku priekšrocību tieši ziemā:

    „Ieslēdzot automašīnu, ziemā uzreiz nāk siltums. Ar iekšdedzes dzinēju jums sākumā ir jāuzsilda mašīna un tikai tad parādās siltums. Te var ieslēgt apsildi no mājas, izmantojot aplikāciju telefonā. Mājās mašīna ir pieslēgta pie elektrības, tāpēc sildoties ņem elektrību no mājas, nevis no baterijas.”

    Zelčs elektroautomobili iegādājās pirms trīs gadiem, turklāt sanācis vienoties par demo auto iegādi, līdz ar to par izdevīgu cenu. Sākumā braucis tikai pa Liepāju un uz Klaipēdu.

    „Kad atvērās mūsu uzlādes stacijas, mēs sākām vairāk braukt. Sākām skatīties, ka tuvojamies maksimālajam nobraukumam, kas mums ir pieļaujams, jo mēs mašīnu ņēmām līzingā. Pirmkārt, skatījāmies uz izmaksām. Es diezgan sen nepērku lietotas mašīnas. Ir bijusi slikta pieredze, tāpēc vienmēr ņēmu jaunu līzingā. Mani interesē jaunās tehnoloģijas, skatījos citu valstu pieredzi. Protams, Lielbritānijā un Norvēģijā ir lielākas iespējas uzlādēt, un viņi brauc daudz tālāk, bet es apzinājos, ka tā man ir otra automašīna ģimenei. Viena ir ar iekšdedzes dzinēju un otra ar elektrību – domāta tikai pilsētai,” stāsta mašīnas īpašnieks.

    Zelčs izmanto arī Latvijā izveidoto uzlādes tīklu, uzsverot, ka Latvijā stacijas ir modernākas un ir vieglāk norēķināties nekā, piemēram, tas gadījies Lietuvā; te tās ir pieejamas arī dažādu marku automobiļiem. Vidēji nākas gaidīt 20 minūtes, lai uzlādētu bateriju, taču tas neesot ilgs laiks, uzsver Zelčs, turklāt brauciens no Liepājas uz Rīgu un atpakaļ ar mašīnu viņam izmaksājis vien 10 eiro, salīdzinājumam - tā ir viena virziena autobusa biļete uz Rīgu vienam pasažierim. Autovadītājs izbaudījis arī elektroauto priekšrocības Rīgā, izmantojot autobusa joslu un tā izvairoties no sastrēgumiem.

    „Braucot no Liepājas uz Rīgu, man tas ceļš sanāk tikai 40 minūtes garāks - divas reizes apstājoties un lādējot auto 20 minūtes. Pirmajā reizē mēģināju Saldū, bet tas nebija labi, jo enerģija bija iztērēta un līdz ar to lādējās lēnāk. Atpakaļceļā jau labāk zinājām, un tad [uzlādēju] divās vietās – Bikstos un Skrundā.”

    Vidēji automobilis pie uzlādes stacijas pavada 25 minūtes, bet par vienu uzlādes minūti jāmaksā 0,15 centi, tātad vidējais patēriņš uz 100 kilometriem ir no 3,75 – 4,50 eiro. Vienkārši rēķinot, izmaksas ir uz pusi lētākas, nekā braucot ar iekšdedzes automašīnu.

    Uzlādes staciju tīkls, kurā šobrīd ir 72 stacijas, Latvijā sāka darboties pagājušā gada jūlijā. Kā no tā brīža līdz janvāra vidum veiktas uzlādes Latvijā, atklāj CSDD Liepājas filiāles pārstāvis Arnis Jekste:

    „Uzlāžu skaits pārsniedz 11,5 tūkstošus. Vidēji mēnesī tās ir ap diviem tūkstošiem uzlāžu. Ja mēs paskatāmies, cik daudz ir viesabonēšana jeb ārzemju elektromobiļi, tad vidēji tās ir 255 uzlādes, tātad vidēji mēnesī 43 uzlādes veic ārzemju transporta līdzekļi. Tātad 2,2% pašlaik izmanto iebraucēji no citām valstīm.”

    Viena no šādām stacijām atrodas arī pie CSDD Liepājas filiāles, kur arī labi varot redzēt, cik bieži tur piestāj kāda automašīna, arī ar ārvalstu numuriem. Augustā atvaļinājumu laikā tur redzētas mašīnas no Lietuvas un Norvēģijas. Par Liepājas pusē un CSSD filiālē esošo staciju izmantošanu stāsta Arnis Jekste:

    ''No jūlija līdz janvāra vidum ir bijušas 57 uzlādes. Tuvākajās stacijās - Nīcā divas uzlādes vidēji mēnesī, Durbē četras, Rucavā trīs, Lieģos trīs. Paskatoties visas stacijas, ir vairāk nekā 117 uzlādes bijušā Liepājas rajonā, izņemot Kalvenes staciju. Nav staciju, kuras netiktu lietotas.”

    Uzlāžu skaits palielinājies decembrī, kas būtu saistāms ar garajām brīvdienām. Runājot par Kurzemi, Liepājā nākamgad plānotas vēl divās ātrās uzlādes stacijas. 2020. gadā būs arī Pāvilostā, Aizputē un Priekulē.

    2021. gadā Latvijā kopumā jābūt jau 150 ātrās uzlādes stacijām. Informācija par uzlādes tīklu un norēķinu iespējām ir pieejama interneta vietnē e-mobi.lv.

    „Pieaugot infrastruktūrai, ko parāda arī uzlādes, arī transporta līdzekļu skaits un attīstība, kaut vai lēni, tomēr notiek. Kaut vai paskatoties uz lietoto transporta līdzekļu lapām, tad arī šis tirgus ienāk Latvijā. Arī Liepājā arvien vairāk novērojam šīs mašīnas,” stāsta Jekste.

    Salīdzinot 2018. gada 1.janvāri ar šī gada 1.janvāri - Latvijā reģistrēto elektroautomobiļu skaits pieaudzis par 37%, visvairāk tieši vieglās automašīnas – 130, mopēdi – 18, autobusi – 4 un viens motocikls. Kopumā Latvijā reģistrēti 558 ar elektrību darbināmi transporta līdzekļi, no tiem 442 ir vieglās automašīnas.

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Ekonomika
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti