Sadaļas Sadaļas

Latvijā pamatīgu pieprasījuma vilni piedzīvo velosipēdu tirgotāji; deficītā arī rezerves daļas

Līdz ar pirmajiem pavasara stariem cilvēki notrauš putekļus no saviem velosipēdiem, lai atklātu sezonu. Nereti pēc pirmajiem izbraucieniem velosipēda īpašnieki konstatē, ka divritenim ir nepieciešama arī apkope, un tas gadu no gada rada rindas velo servisos. Tomēr šogad velo servisos darbs apgrūtināts vēl pamatīgāk, jo trūkst rezerves daļu, kā arī pašu velosipēdu piedāvājums tirgū ievērojami sarucis. Kādēļ šāds deficīts izveidojies?

“Visa pasaule ir uzkāpusi uz velosipēdiem, ne tikai Latvijā. Tas pieprasījums ir milzīgs, un tūlīt būs pamatīgs velo iztrūkums tirgū un nebūs vairs ko tirgot. Un ne tikai riteņi, bet arī detaļas ir reāls deficīts,” norādīja velosipēdu veikala un servisa “Brūklene” īpašnieks Toms Alsbergs.

Latvijā pamatīgu pieprasījuma vilni piedzīvo velosipēdu tirgotāji; deficītā arī rezerves daļasLinda Zalāne

Viņš atzīmēja, ka jau visu pagājušo gadu pieprasījums pēc velosipēdiem ievērojami pieauga. Cilvēki meklēja alternatīvu sabiedriskajam transportam, un šāda tendence vērojama daudzviet pasaulē. Turklāt cilvēki lūko ne vien pēc jauna divriteņa, bet arī labo jau esošo. Un kā katru gadu lielākā daļa cilvēku par velo apkopi atceras līdz ar pirmajiem pavasara saules stariem, kas servisos rada garum garas rindas.

“To var gadu no gada cilvēkiem stāstīt un mācīt, ka rudenī, kad liec velosipēdu “ziemas migā”, tad aizved uz servisu, jo tad rindas ir mazākas, servisa darbiniekiem ir vairāk laika. Un tad pavasarī ir jau gatavs, braucams ritenis un nav jāstāv trīs nedēļas garā rindā. Neviens nesaprot, kā var būt tik gara rinda, bet tā ir: visi vienlaicīgi kāpj uz velosipēda un visiem ir problēmas. Mīkstas riepas un vecas, izstaipītas ķēdes,” sacīja Alsbergs.

Un šajā gadā liels izaicinājums ir ne tikai servisa darbinieku noslodze, bet arī detaļu pieejamība.

Viņš skaidroja: “Servisos tādas ejošākās pozīcijas pa budžeta cenām, kas parasti ir pieprasītākās lietas, to trūkst, un ir pamatīgs deficīts. Brīžiem ir detaļu medības, lai kaut ko atrastu – kasetes, ķēdes. Tie, kuriem ir velosipēds, turklāt sakopts un apkopts velosipēds, ir laimīgākie cilvēki.”

Velo veikala un servisa “Veloprofs” tirdzniecības vadītājs Jānis Baltaisbrencis savukārt atklāja: “Mēs strādājam ar lielajām pasaules firmām, piemēram, kā “Trek”, kas mums jau pērn aprīlī teica: “Džeki gatavojieties. Nākamie divi gadi būs ļoti sūri.”

Tagad vieglāk iet tiem velosipēdu tirgotājiem, kas spēja šo prognozēt un izdarīja mājasdarbu – pasūtīja gan velosipēdus, gan detaļas, norādīja Baltaisbrencis.

“Šobrīd vēl nav kritiski, bet, visticamāk, ka būs. Es esmu velo industrijā, biznesā 20 gadus un neko tādu neatceros. Šādi nav noteikti bijis. Tagad ir situācija, ka mums pie konkrēta ražotāja aksesuāriem ir jānosūta pasūtījums līdz marta beigām, kas tiks piepildīts 2022. gada septembrī, oktobrī. Nav vienkāršākais darbs prognozēt, kas būs pēc pusotra gada. Ja mēs to tagad neizdarīsim, tad mēs būsim tukšā,” atzina veikala tirdzniecības vadītājs.

Baltaisbrencis skaidroja, ka velo industrijas uzplaukumu veicinājuši vairāki faktori: “Sākot no izejmateriāliem – rūda un alumīnijs. Suecas kanālā droši vien puse no kuģa ir velo detaļas. Pieprasījums visā pasaulē pieaudzis trīs reizes. Nespēj pieražot, jo visa pasaule brauc ar velo. Vecais teiciens, kad Ķīnā sāks ēst ar karotēm, nevis ar irbulīšiem, tad būs bads. Ar velosipēdiem izskatās, ka tā ir noticis.”

Tūrisma un aktīvās atpūtas preču veikala “Gandrs” īpašnieks Askolds Kļaviņš gan prognozēja, ka tāda situācija, ka veikalā vairs vispār nebūs velosipēdu, nav sagaidāma. Tiesa, piedāvājuma klāsts ievērojami sarucis.

“Mēs Padomju Savienībā dzimušie zinām, ka, aizejot uz veikalu, bija sviests par 3,40 un par 3,50. Un mēs izdzīvojām. Tagad, ja nav 17 dažādi sviesti, tad veikals ir tukšs. Ja cilvēks negribēs braukt uz darbu ar trolejbusu, bet ar velosipēdu, tad vienmēr dabūs to velosipēdu. Varbūt nebūs īstajā krāsā, meitenīgs un pieskaņots pie kleitas. Varbūt nebūs ar groziņu priekšā. Varbūt riteņa diametrs būs cits,” sacīja Kļaviņš. 

Līdz šim velosipēdu izvēle bija milzīga, cilvēkiem no plašā klāsta nereti bija pat grūti izvēlēties. Tagad savā ziņā ir pat vienkāršāk. Ir ierobežots velosipēdu klāsts un, ja vēlies iegādāties divriteni, tad jāizvēlas no tā, kas veikalā ir pieejams.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt