Latvijā e-komercijas pieaugums zemāks nekā citviet pasaulē

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Šī gada pirmajos astoņos mēnešos, salīdzinot ar atbilstošo periodu 2010. gadā, Latvijas interneta veikalu apgrozījums ir pieaudzis aptuveni četras reizes. Tiesa, pieauguma temps nav tik straujš kā citviet pasaulē, piemēram, ASV vai Āzijas valstīs, kur e-komercija uzņēmusi ievērojamu paātrinājumu.

Latvijā e-komercijas pieaugums zemāks nekā citviet pasaulē
00:00 / 04:41
Lejuplādēt

Kopumā arī Latvijā e-komercijas jomā izaugsme notiek un aizvien biežāk mūsu valsts iedzīvotāji nolemj preces iegādāties attālināti – sākot no apģērba un sporta precēm un beidzot ar tādu ikdienišķu lietu kā pārtika. Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati liecina, ka 55% Latvijas iedzīvotāji vecumā no 16 līdz 74 gadiem ir kaut reizi veikuši pirkumu internetā un 32% no tiem tiešsaistē kaut ko iegādājušies pēdējos trīs mēnešos. 29% ļaužu nekad nav iepirkušies internetā, un visbiežāk šādu izvēli viņi saista ar nepieciešamo iemaņu trūkumu, bailēm par pirkuma drošību, kā arī šie cilvēki atzīst, ka tradicionālie veikali, kur katru preci var klātienē aplūkot, tīk labāk.

Kopumā Latvijas interneta veikalu apgrozījums līdz 2016. gadam bija ar strauju un stabilu augšupeju, bet pēdējos trīs gados to apgrozījums ir stabilizējies, un 2018. gadā bija pat neliels kritums, bet tagad atkal apgrozījuma temps pieaug. Tā liecina CSP ikmēneša mazumtirdzniecības uzņēmumu apsekojuma dati. Ja vērtē interneta veikalu apgrozījumu īpatsvaru kopējā mazumtirdzniecībā, tad arī tas ir nostabilizējies aptuveni 3,5 - 4% līmenī. CSP mazumtirdzniecības apsekojums raksturo tikai daļu no e-komercijas patiesā apjoma, jo tajā apkopo datus pēc uzņēmumu pamatdarbības – proti, vai tas ir vai nav interneta veikals. Tas nozīmē, ka piemēram, pārtikas ķēžu vai apģērbu veikalu izvērstā darbība tiešsaistē kopējo Latvijas e-komercijas statistiku nevairo.

„Šī gada pirmajos astoņos mēnešos, ja mēs salīdzinām ar atbilstošo periodu 2010. gadā, tad Latvijas interneta veikalu apgrozījums salīdzināmās cenās ir audzis aptuveni četras reizes, bet salīdzinot ar 2015. gada janvāri - augustu pieaugums ir aptuveni 60%. Principā, ja runā par interneta veikaliem, tad šīs nozares tempu nosaka lielie. Mazie ir, nāk, bet tie tik ļoti kopējos apgrozījuma rādītājus neietekmē,” stāstīja CSP Tirdzniecības un pakalpojumu statistikas daļas vadītāja Ieva Vanaga.

Viņasprāt, pagaidām lokālais interneta veikalu tirgus vēl nav piesātināts, un tajā ir brīva vieta uzņēmējdarbībai. Tiesa, vietējiem uzņēmumiem jākonkurē globāli. Vidēji 45% Latvijas iedzīvotāji iepērkas citās Eiropas Savienības valstīs esošajos interneta veikalos, piemēram, Lielbritānijas, kā arī pasūta preces no Amerikas, Ķīnas un Krievijas.

Faktu, ka sūtījumu skaits no ārvalstu interneta veikaliem būtiski pieaug apliecina arī Latvijas pastā ārējās komunikācijas vadītāja Gundega Vārpa:

„Ja runājam par sīkpaku sūtījumiem no ārvalstu interneta veikaliem, tad pagājušā gadā vienību skaits sasniedza gandrīz deviņus miljonus. Gadu iepriekš tie bija astoņi miljoni. Kāpums pēdējos gados novērojams liels. Jautājums ir par Latvijas iedzīvotāju iepirkšanās kapacitāti - vai tai ir robežas un skaits turpinās kāpt, vai nē.”

Savukārt iekšējai preču sūtīšanai no vietējiem interneta veikaliem Latvijas pastā pieaugums ir vidēji 10% gadā. Latvija e-komercijas jomā nebūt nav uz tikpat augsta viļņa kā Āzijas valstis, un vieta izaugsmei vēl ir.

„Baltijas valstīs no kopējā mazumtirdzniecības apjoma, tirdzniecība internetā veido 4 - 5%. Savukārt Eiropā tie ir 6 - 7%, bet Ķīnā tie ir līdz 20%. Līdz ar to mēs redzam, ka mums ir milzīgs potenciāls tirgus izaugsmei,” komentēja interneta veikala „220.lv” klientu apkalpošanas struktūrvienības vadītājs Sandis Romanovskis.

Viņš teica, ka ik gadus kāda no precēm pieprasījuma ziņā izvirzās priekšplānā. Piemēram, šajā vasarā tie bija klasiskie un elektriskie skrejriteņi. Tomēr nemainīgi visvairāk pērk preces mājai un remontam, sadzīves tehniku, mēbeles, smaržas un kosmētiku.

„Kopumā Baltijas valstīs mūsu vietne ir apmeklēta gada laikā vairāk nekā 100 miljonus reižu. Ir veikti vairāk nekā divi miljoni pasūtījumi, un mūsu apgrozījums ir jau pārsniedzis 100 miljonus eiro. Pēdējā laikā redzam, ka Latvijas iedzīvotāji aizvien vairāk sākuši nodarboties ar dārzniecību, jo palielinās pieprasījums pēc precēm, kas saistītas ar dārzu,” stāstīja Romanovskis.

Gundega Vārpa uzsver, ka līdz ar e-komercija izlīdzinās iepirkšanās iespēju atšķirības pilsētas un reģionu iedzīvotāju vidū. Tagad cilvēks var dzīvot jebkur un iepirkties attālināti gan Latvijas, gan ārvalstu interneta veikalos. Turklāt pasūtīto preču izmēram nav nozīmes. Caur Latvijas pastu sūtītas par liela izmēra traktora riepas un Ziemassvētku eglītes.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti