Dienas ziņas

Turcijā un Sīrijā turpinās izmisīgi glābšanas darbi

Dienas ziņas

(Zīmju valodā). Dienas ziņas

Latvijā arvien vairāk nodarbina trešo valstu šoferus

Latvijā arvien vairāk nodarbina šoferus no trešajām valstīm

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Starptautisko autokravu pārvadājumu nozare Latvijā piedzīvo krīzi, jo trūkst šoferu. Uzņēmēji atzīst, ka Latvijas iedzīvotāji nevēlas strādāt šajā jomā, tāpēc tiek piesaistīti simtiem autovadītāju no Filipīnām, Gruzijas, Indijas un citām trešajām valstīm.

Šī gada sākumā Nodarbinātības valsts aģentūras (NVA) uzskaitē bija brīva 1101 kravas automobiļa vadītāja darbavieta, un prognozēm, ka darbavietu trūkums tuvākajos gados palielināsies.

"Ja Eiropā šobrīd ir apmēram ap 3 miljoniem kravas transportlīdzekļu vadītāju, tad trūkums šobrīd sastāda nedaudz vairāk par 425 tūkstošiem. Tiek prognozēts, ka nākamo trīs gadu laikā šis trūkums varētu pieaugt pat līdz vienam miljonam," sacīja Autotransporta direkcijas starptautisko autopārvadājumu konsultants Igors Jagodins.

Iemesls ir tas, ka šoferi sasniedz pensijas vecumu, taču jaunā paaudze nevēlas tik ilgi pavadīt laiku darbā ārpus mājas un arī ārpus Latvijas, neraugoties uz to, ka algas ir ievērojamas – pat līdz 3000 eiro mēnesī uz rokas.

"Rīgas jaunieši, tie noteikti negribēs, viņiem darbu vairāk pie kompja un kaut kur firmās. Man tā bija pievilcība, kad padomju laikā nebija ne mazāko izredžu tikt kaut kur uz ārzemēm, tāpēc arī mūsdienu jaunieši ne sevišķi grib iet, jo tagad ir iespējas. Paņem, nopērc biļeti un brauc, kur gribi," klāstīja Edmunds Martušenckis, kravas automašīnas šoferis ar 25 gadu stāžu.

Lai kravas pārvadājumu nozare Latvijā neiznīktu, uzņēmēji piesaista darbiniekus no ārvalstīm. Pirms Krievijas sāktā kara pret Ukrainu Latvijā ieradās simtiem šoferu no Krievijas un Baltkrievijas, tagad autovadītāji jāmeklē citur.

"Mēs piesaistām arī no Āzijas valstīm, no Filipīnām, no Gruzijas ir šoferi, pat zinu arī uzņēmumus, kur arī no Eiropas brauc strādāt cilvēki,"

stāstīja autopārvadātāju asociācijas "Latvijas auto" valdes priekšsēdētājs Aleksandrs Pociluiko.

"Jaunatnei nav intereses, tāpēc mēs esam spiesti meklēt trešajās valstīs," piebilda SIA "Dinotrans" valdes loceklis Allans Aukštikalnis.

Vēl viena problēma – dārgie kursi, lai iegūtu atbilstošas kategorijas autovadītāja tiesības Latvijā. "Problēma ir iegūt tiesības, tas tagad ir ļoti dārgi, tur tūkstotis vai divi tūkstoši kopā visi kursi, braukšanas un viss, – tas ir dārgi," teica Martušenckis.

NVA bez maksas ir iespējams iegūt atbilstošo kravas automobiļu vadītāja apliecību, ja vien atbilst izvirzītajām prasībām.

"Transportlīdzekļu vadītāja apmācībām var pieteikties aģentūrā reģistrēti bezdarbnieku un darba meklētāji, kuriem iepriekš iegūtās iemaņas nav pietiekošas, lai veiksmīgi atrastu darbu. Un, sākot ar aizvadītā gada 12. decembri, aģentūra organizē arī apmācības bezdarba riskam pakļautām personām, un šobrīd apmācībās var pieteikties un piedalīties arī nodarbinātas personas un pašnodarbinātie," norādīja NVA projekta vecākais eksperts Armands Zujevs.

Aizvadītajā gadā aģentūra par valsts budžeta līdzekļiem apmācījusi 763 C kategorijas šoferus un 282 CE kategorijas šoferus, kas joprojām nozarei nav pietiekoši. Viens no risinājumiem, ko vēlas panākt kravas pārvadātāji, ir ļaut iegūt tiesības no 18 gadiem, nevis 21 gada, kā ir šobrīd.

"Viņš skolu beidz 17 gados un neviens negaidīs līdz 21 gada vecumam, kad viņš varēs piesēsties pie stūres," norādīja autopārvadātāju asociācijas "Latvijas auto" valdes priekšsēdētājs.

Autopārvadātāju asociācija savās rindās uzņēmusi 496 uzņēmumus, nodarbinot 120 tūkstošus darbinieku, kur vismaz puse ir šoferi. Precīzu skaitu, cik Latvijā kopumā ir autopārvadātāju, pateikt šobrīd neesot iespējams, tāpat kā nevar pateikt precīzi, cik trūkst autovadītāju.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti