Dienas ziņas

No misijas atgriežas kuģis «Rūsiņš»

Dienas ziņas

Dienas ziņas

No Andrejostas ogļu kravas jāaizvāc

Krievu salas terminālis darbu varētu sākt janvārī; Ogļu kravas no Andrejostas ogļu jāaizvāc līdz martam

Ogļu kravas no Andrejostas uz Krievu salu jāpārceļ līdz 11. martam. To paredz Rīgas brīvostas un stividorkompāniju vienošanās. Krievu salas izbūve tiks pabeigta līdz gada beigām, un janvārī terminālis varēs sākt darbu. Brīvostas vadība ir pārliecināta, ka projektu izdosies noslēgt paredzētajos termiņos, un salas ierīkošanā ieguldītie Eiropas Savienības līdzekļi 75 miljonu eiro apmērā nebūs jāatmaksā.

"Mēs esam juridiski novienojušies. Gala datums ir nākamā gada 11. marts. Bet tam jautājumam vairāk ir sakars tieši ar labo krastu. Kreisajā krastā nav nekas, kas traucētu uzsākt darbu. Mūsu mērķis un uzdevums bija radīt apstākļus, lai ar nākamā gada janvāri šeit būtu iespējams strādāt, un to mēs esam izdarījuši," uzsvēra Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš.

Stividora SIA “Strek” teritorijā visi papildu infrastruktūras būvdarbi, ko bija uzņēmusies veikt Rīgas brīvostas pārvalde, ir paveikti 100% apmērā un būves nodotas ekspluatācijā. Tāpat būvdarbi faktiski ir noslēgušies arī otra stividora – SIA “Riga Coal Terminal” – teritorijā, šeit uzsākta objekta nodošana ekspluatācijā un turpinās izpilddokumentācijas saskaņošanas process, kas noslēgsies decembra mēneša otrajā pusē.

“Šodien pārliecinājāmies, ka nepastāv tehnoloģiski šķēršļi beramkravu operāciju pārcelšanai no Daugavas labā krasta – Andrejsalas un Eksportostas teritorijām – uz Krievu salu – vienu no modernākajiem multifunkcionālajiem termināļiem Baltijas jūras reģionā. Aktīvi norit beramkravu pārkraušanas tehnoloģiju pārneses process uz jauno termināli, un tas liecina – pārcelšanās ir pilnvērtīgi uzsākusies.

Tāpat jau tuvākajā laikā uzsāksies arī Andrejsalas un Eksportostas atbrīvošana no akmeņogļu kravām, un jau tuvāko pāris mēnešu laikā ogles šajā teritorijā būs vēsture,”

uzsvēra Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks.

Krievu salas projekta otrā posma ietvaros ir pabeigta visu komunikāciju, tai skaitā elektroapgādes kabeļu, ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmu, izbūve, kā arī kravu laukumu un dzelzceļa izbūve.

Kravu laukumiem ir izbūvēts betona plātņu un asfalta segums. Rūpējoties par vides aizsardzības prasību ievērošanu un Krievu salas teritorijai piegulošo pilsētas apkaimju iedzīvotāju dzīves kvalitāti, ir izbūvēts 23 metrus augsts vēja žogs vairāk nekā 2 kilometru garumā. Vēja žoga būtiskākā funkcija ir efektīvi slāpēt valdošo vēju ietekmi uz ogļu krautnēm, neļaujot ogļu putekļiem pacelties gaisā un nonākt apkārtējā vidē.

Objektā stividori veic administratīvo un tehnoloģisko ēku izbūvi, kā arī piegādā un uzstāda specializētās ogļu izkraušanas, smalcināšanas, transportēšanas un kuģos iekraušanas iekārtas. Pašlaik jau ir sākta uzstādīto tehnoloģisko iekārtu ieregulēšana un sagatavošana ogļu pārkraušanas procesa sākšanai. Arī stividoru teritorijās visi darbi noslēgsies līdz šā gada beigām.

 “Esam gandarīti, ka visas projektā iesaistītās puses – gan osta, gan stividori, gan būvnieki ir spējuši ievērot savas apņemšanās un termiņus, kas, protams, prasījis ne mazums pūļu visiem, bet rezultāts ir tā vērts. Krievu salas terminālis ir gatavs pilnvērtīgi uzsākt darbu, un jau drīzumā gaidām šeit pirmās akmeņogļu kravas,” atzīmēja Zeltiņš.

Lai atbrīvotu Rīgas pilsētas centru no ogļu kravām un pārvietotu ogļu pārkraušanu uz jauniem, ar mūsdienīgām tehnoloģijām aprīkotiem termināļiem Krievu salā, Rīgas brīvostas pārvalde 2012. gadā sāka projektu “Infrastruktūras attīstība Krievu salā ostas aktivitāšu pārcelšanai no pilsētas centra”. 2015. gada 31. decembrī noslēdzās Krievu salas termināļa pamatinfrastruktūras izbūve, kuras ietvaros tika izveidotas četras dziļūdens piestātnes (15,5 metri) ar kopējo garumu 1180 metri un nepieciešamā pievadceļu un inženiertehniskā infrastruktūra.

Krievu salas kapacitāte ļaus pārkraut līdz 20 miljoniem tonnu ogļu gadā. Šogad līdz decembrim uz Rīgas ostu atvesti 13 miljoni tonnu ogļu, kas ir par sesto daļu vairāk nekā pērn. Ja ogļu kravu daudzums kritīsies, Krievu salu varēs izmantot arī citiem kravu viediem. Tikmēr Andrejostā varēs turpināt pārkraut konteinerkravas, taču ne piesārņojumu radošās beramkravas.

Paralēli 2017. gada septembrī Rīgas brīvostās pārvaldes sāktajiem papildu infrastruktūras būvdarbiem, stividori veic administratīvo un tehnoloģisko ēku izbūvi, kā arī uzstāda specializētās ogļu izkraušanas, smalcināšanas, transportēšanas un kuģos iekraušanas iekārtas. 

Aptuveni pusi no 150 miljonu eiro dārgā Krievu salas projekta finansē Eiropas Savienība. Projektu jau gadiem pavadījušas bažas par to, ka Eiropas naudu nāksies atmaksāt. Bažas radījuši gan termiņu kavējumi, gan dažādas nepilnības un pārkāpumi, par kuriem vairākkārt ziņojusi Valsts kontrole. Finanšu ministrija novembrī atzina, ka ir paaugstināts risks nesasniegt projekta mērķi - aizvākt vidi piesārņojošās kravas no Rīgas centra.

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti