Konkurences uzraugi: Mazumtirgotāji piegādātājiem Covid-19 laikā piemēro nepamatotas sankcijas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Konkurences padome (KP) mazumtirdzniecības uzraudzībā Covid-19 ārkārtējās situācijas laikā konstatējusi būtiskas problēmas saistīta ar netaisnīgu un nepamatotu sankciju piemērošanu un preču atpakaļ atdošanu to piegādātājiem.

KP paziņojumā medijiem norādīja, ka Covid-19 ārkārtējās situācijas laikā šo nosacījumu ievērošana ir jo īpaši nozīmīga. Pamatojoties uz Negodprātīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumu (NMPAL), šāda mazumtirgotāju darbība ir uzskatāma par negodprātīgu un aizliegtu.

KP tirgus uzraudzībā konstatējusi, ka Covid-19 ārkārtējās situācijas laikā mazumtirdzniecības nozares būtiska problēma ir mazumtirgotāju darbībā, kas saistīta ar netaisnīgu un nepamatotu sankciju piemērošanu un preču atpakaļ atdošanu.

KP skaidroja, ka tirgus uzraudzības mērķis bija identificēt iespējamās mazumtirgotāju un piegādātāju savstarpējās sadarbības problēmas Covid-19 pirmā uzliesmojuma jeb ārkārtējās situācijas laikā no 2020. gada 12. marta līdz 9. jūnijam, padziļināti vērtējot mazumtirgotāju piemērotās sankcijas un preču atpakaļ atdošanas gadījumus.

Tirgus uzraudzībā KP konstatēja, ka mazumtirgotāju un piegādātāju sadarbības līgumos bija iekļauti atšķirīgi sankciju piemērošanas noteikumi akcijas un ārpus akcijas precēm.

Līgumi paredzēja konkrētu piemērojamo līgumsodu eiro naudas izteiksmē, nevis procentuālu līgumsodu, kas izrietētu no piegādes neizpildes apmēra.

Tikmēr minētais likums paredz vienotas prasības sankciju piemērošanā gan akcijas precēm, gan precēm bez akcijas, tāpat atbilstīgi likumam sankciju apmērs par saistību nepienācīgu izpildi vai neizpildi īstā laikā nedrīkst būt lielāks par 10% no pamatparāda vai saistību apmēra.

KP atgādināja, ka piemērotajām sankcijām ir jābūt taisnīgām un samērīgām pret konkrētā darījuma pārkāpumu un paredzamajiem zaudējumiem.

KP, analizējot sadarbības līgumu informāciju, secināja, ka mazumtirgotāji ir piemērojuši sankcijas atkārtoti par pasūtīto, bet nepiegādāto preču daudzumu.

KP uzsvēra, ka šāda mazumtirgotāju prakse, kad tiek piemērots atkārtots līgumsods par nepiegādātām precēm, nevar tikt uzskatīta par taisnīgu un pamatotu, jo īpaši Covid-19 ārkārtējās situācijas izraisītu loģistikas traucējumu rezultātā, kad ierobežojumi transporta pārvadājumu pakalpojumos ietekmē arī preču pieejamību tirgū.

Uzraudzība atklājusi arī neatbilstības daudzpusējos līgumos, kas noslēgti starp piegādātāju, mazumtirgotāju un izplatīšanas pakalpojumu sniedzēju, kā arī līgumos, kas noslēgti starp piegādātāju un izplatīšanas pakalpojumu sniedzēju.

KP atgādināja, ka mazumtirgotāji, kas izmanto citu komersantu pakalpojumus, ir tieši atbildīgi par nolīgto darbinieku un uzņēmumu veiktajām darbībām.

Tādējādi mazumtirgotāju uzdevums ir ne tikai savā darbībā ievērot normatīvos aktus, bet arī nodrošināt kontroles mehānismu un labu pārvaldību uzņēmumā, pārliecinoties, ka to piesaistītie pakalpojumu sniedzēji ievēro likuma prasības.

Attiecībā uz preču atpakaļ atdošanu, KP tirgus uzraudzībā atklājusi, ka ne visi mazumtirgotāji nodrošina, lai nekvalitatīvo preču atpakaļ atdošana piegādātājiem tiktu apliecināta ar abu pušu parakstiem. KP aicināja mazumtirgotājus nodrošināt preču, kas atzītas par nekvalitatīvām, izsekojamību caurspīdīgā procedūrā, tādējādi izvairoties no likuma prasību neievērošanas riska.

Arī turpmāk KP uzraudzīs mazumtirgotāju īstenotās darbības attiecībā uz piegādātājiem, lai tās būtu saskaņā ar likumā noteikto.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti