Dienas notikumu apskats

Naftas ieguves vietu dēļ Kipras apvienošanas sarunas nonāk strupceļā

Dienas notikumu apskats

Tramps, ierodoties Izraēlā, sola stiprināt nesaraujamās abu valstu attiecību saites

Konkurences uzraugi vēl vērtē mobilo sakaru cenu kāpumu

Konkurences un tirgus uzraugi aicina cīnīties par izdevīgākiem mobilo sakaru tarifu plāniem

Konkurences padome analizē Latvijas mobilo sakaru operatoru rīcību, līdz ar viesabonēšanas atcelšanu Eiropas Savienībā vienlaicīgi palielinot tarifus, bet pašlaik tirgus uzraugiem nav skaidras atbildes, vai tarifu celšana bija pamatota. Regulators aicina klientus, kas neapmierināti ar jauniem tarifiem, prasīt operatoriem alternatīvas, un sola palīdzēt strīdu un konfliktu gadījumos.

Mobilo sakaru operatoru klientiem nevajadzētu atsaukties pirmajam piedāvājumam par jaunajiem tarifiem un rūpīgi izvērtēt, vai tiešām sadārdzinājums ir pilnībā izskaidrots un vai nav iespējami individuāli risinājumi.

Konkurences padomes priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama pirmdien, 22.maijā, medijiem pastāstīja, ka padome saņēma informāciju no lielākajiem mobilo sakaru operatoriem  un analizēs, vai vienlaicīga tarifu celšana par vidēji 2 līdz 5 eiro nebija vienošanās, kas būtu konkurences pārkāpums.

Viņa atzina, ka ES regula par viesabonēšanas atcelšanu neparedz automātisku tarifu celšanu, taču Latvijā patiešām sakaru cenas bija zemas un pašlaik ir pāragri runāt par karteļa vienošanos.

ES regulas princips “viesabonē kā mājās” nozīmē, ka ikvienam lietotājam, atrodoties kādā no Eiropas Ekonomiskās zonas valstīm, zvani, īsziņas un datu pārraide maksā tieši tikpat, cik atrodoties mājās. Līdz ar to operatori vairs nevarēs no lietotājiem iekasēt papildu maksu par viesabonēšanas pakalpojuma sniegšanu. Vienlaikus operatoriem saglabāsies pienākums maksāt vairumtirdzniecības maksu citas valsts operatoram. Lai arī vairumtirdzniecības tarifi šobrīd jau ir ievērojami samazināti, šādas papildu izmaksas joprojām var būt diezgan ievērojamas.

Pirms viesabonēšanas pilnīgas atcelšanas mobilo sakaru operatori publiski paziņoja par izmaiņām tarifu plānos un ar to saistīto cenu paaugstināšanu Tāpēc Konkurences padome ir uzsākusi apstākļu noskaidrošanu, lai izvērtētu, vai cenu pieaugums ir saistīts ar ekonomiski pamatotiem apstākļiem vai arī tam nav saistības ar objektīvo tirgus situāciju.

 Ābrama atzina, ka darbs nebūs viegls.

“Regula ir tiešām sarežģīta. Regula it kā pasaka, ka patērētājiem jāpaliek izvēles iespējām, vai jūs vēlaties „Abonēt kā mājās”, vai nevēlaties. Regulas mērķis viennozīmīgi nebija tarifu sadārdzinājums. Protams, arī objektīvie apstākļi, arī tas mums jāatzīst, ka mēs bijām lutināti, ka telekomunikācijas sakari trīs spēcīgu tirgus dalībnieku konkurences cīņas rezultātā bija zemi, bet, kā tas viss korelē savā starpā, tas ir jautājums, kas mums ir jāsaprot,” sacīja Ābrama.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktora vietnieks Andrejs Dombrovskis stāstīja, ka līdz šim Latvijas patērētāji izmantojuši salīdzinoši augstas kvalitātes sakarus par ļoti pieejamām cenām.

Pēc viesabonēšanas maksas atcelšanas Latvijas sakaru operatoriem jāmaksā ārzemju operatoriem par saviem klientiem, kas izmanto sakarus citās ES valstīs, vairumtirdzniecības cenu, kas nesedz izdevumus. Un tas varēja radīt tarifa pieaugumu, norādīja Dombrovskis.  

Taču klientiem nav obligāti jāsaņem pakalpojums, kas viņiem nav nepieciešams. Tāpēc Regulators aicina klientus vērsties pie operatoriem un noskaidrot, kādi tarifu plāni ir pieejami. Ja cilvēks neizmanto mobilos sakarus ārzemēs, iespējams izvēlēties tarifu plānu, kura nav iekļauta viesabonēšana. Tāpat iespējams mainīt operatoru, un, ja tam rodas kādi šķēršļi vai strīdi, regulators gatavs iesaistīties un izskatīt katru gadījumu, pauda Dombrovskis.

Savukārt Patērētāju tiesību aizsardzības centra vadītāja Baiba Vītoliņa pastāstīja, ka centrs saņēma aptuveni 150 sūdzības par sakaru tarifu celšanu. Arī viņa aicināja klientus aktīvāk vērsties pie operatoriem un izteikt savu neapmierinātību, un izvēlēties tarifu plānu, kas atbilst klienta vajadzībām.  Savukārt komersantiem jābūt godīgiem un nedrīkst maldināt patērētājus, atgādināja Vītoliņa. 

Patērētāju tiesību centrs aicina ziņot par gadījumiem, kuros ir aizdomas, ka sakaru nodrošinātājs pret klientu nav īsti godīgs. Nav izslēgts, ka kāds varētu izmantot šo situāciju, lai cenas celtu vairāk, nekā nepieciešams.

“Vēl viena raksturīga lieta, ko mēs esam dzirdējuši, komersanti, kas iepriekš ir solījuši cilvēkiem bezmaksas sarunas līdz mūža galam, tad arī ir jautājums, cik šīs reklāmas ir bijušas atbildīgas un godīgas, ja nepaejot īpaši ilgam laikam, seko citas darbības un nekāds līdz mūža galam neizpildās, tad šī komercprakse varētu tikt vērtēta kā maldinoša,” norādīja Vītoliņa.

Ja ziņas par patērēju maldināšanu apstiprināsiet, par to  varētu piemērot arī soda naudu.

Mobilie operatori gan atbild, ka tie piedāvā tarifu plānus arī tiem, kam sakari Eiropā vai internets nav vajadzīgi. Piemēram, “Bite” piedāvā tarifu plānu „Vietējais”, savukārt Tele2 – pēcapmaksas tarifu “ZZ Visi”, kas tieši domāti zvaniem un īsziņām Latvijā. Tiesa, līdzīgus tarifu plānus iepriekš “Bite” un Tele2 piedāvāja par aptuveni pusotru eiro lētāk. LMT tikmēr uzsver, ka visus tarifus var izvēlēties gan ar, gan bez interneta. Visi trīs operatori noliedz, ka cenu kāpums būtu saskaņots.

Konkurences padome, uzsākot pārbaudi par Latvijas mobilo sakaru pakalpojumu operatoru cenu celšanu, uzsvēra, ka viens no izvērtēšanas kritērijiem būs klientiem nodrošinātās izvēles iespējas – abonēt balss un datu sakarus kā Latvijā un Eiropā, tā tikai uz vietas. Tomēr šādus pakalpojumus saviem klientiem visi operatori nav gatavi nodrošināt.

 “Mums kādreiz bija piedāvājumā vietējās un starptautiskās kategorijas pieslēgumi. Skatoties, ar kādām grūtībām klienti saskaras, mēs secinājām, ka vietējie pieslēgumi ir kaitīgi. Cilvēks aizmirst, ka viņam šāds pieslēgums ir, un sastopas ar to, ka viņam nav sakaru,” norādīja LMT pārstāvis Vīgants Radziņš.

Pretēji LMT rīkojies “Tele2”, pilnveidojot tikai vietējam tirgum domātos pakalpojumus. Vēl pirms jūnijā gaidāmajiem paaugstinātajiem tarifiem, daļa klientu steidz par tiem jau savlaicīgi interesēties.

“Interese ir liela, cilvēki grib noskaidrot, kas viņiem mainās, kā arī interesējas par mūsu portfeli. Tas arī ir tas galvenais, cilvēkiem ir svarīgi vērtēt un skatīties, kas viņu vajadzībām atbilst, jo mūsu piedāvājums ir pietiekami plašs,” sacīja “Tele2” pārstāve Laura Homka.

Kādu iespaidu uz abonentu skaitu jau atstājis gaidāmais tarifu plānu cenu kāpums, operatori vēl nav apkopojuši.  

Jau ziņots, ka lielākajai daļai patērētāju Eiropas Savienībā (ES) mobilo sakaru viesabonēšana no jūnija vidus kļūs lētāka, bet Latvijas patērētājiem maksājumi pieaugs, jo trīs vadošie mobilo sakaru operatori nesen paziņojuši par pakalpojumu cenu celšanu. 

Regulatorā gan uzsver – nākamajos gados datu pārraides cena Eiropā tiks samazināta līdz 2,5 eiro 2020.gadā. Tas patērētājiem ļauj cerēt gan uz lielāku pieejamo datu apjomu, gan cenu samazināšanos.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti