Sadaļas Sadaļas

Dienas notikumu apskats

Valdība vēl nevienojas par finansējuma palielināšanu augstākajā izglītībā

Dienas notikumu apskats

Nākamais NBS komandieris, visdrīzāk, nāks no augstāko virsnieku loka

Konkurences padome piemēro 1,6 miljonu eiro naudas sodu SIA "Knauf" un "Norgrips"

Konkurences sargs ar 1,62 miljoniem eiro soda «Knauf» un «Norgips»

Par konkurences pārkāpumiem Konkurences padome (KP) sodījusi SIA „Knauf” un „Knauf” uzņēmumu grupā ietilpstošo SIA „Norgips” mātes sabiedrību, Polijas uzņēmumu „Norgips sp.z.o.o.” ar 1,62 miljonu eiro lielu soda naudu.

KP norāda, ka uzņēmumi, izmantojot konkurenci būtiski ierobežojošo lojalitātes atlaižu sistēmu, pārkāpuši dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizliegumu.

Paredzēts, ka SIA „Knauf” būs jāmaksā vairāk nekā 965 000 eiro, toties „Norgips sp.z.o.o.” – gandrīz 656 000 eiro.

Izmeklēšana sākta vēl 2013.gadā, kas KP vērtēja ģipškartona ražošanas un izplatīšanas tīklu Latvijā. Tās laikā KP secināja, ka SIA „Knauf” un SIA „Norgips” saviem klientiem, lielākajiem būvmateriālu mazumtirgotājiem Latvijā piemērojušas lojalitāti veicinošu atlaižu sistēmu, ar kuru tika noteikti individualizēti atlaižu saņemšanas nosacījumi. Tādējādi mazumtirgotāji ilgstoši – vismaz no 2009. līdz 2014. gadam – ģipškartonu pirka tieši no „Knauf” grupas uzņēmumiem. Tādējādi „Knauf” daļa ģipškartona tirgū pārsniegusi 75%, un tik liela ietekme tirgū ražotājam pēc būtības ir ļāvusi diktēt noteikumus tirgotājiem.

KP norāda, ka atlaižu sistēma pati par sevi nav pārkāpums, ja vien tā ir ekonomiski pamatota. Tomēr šajā gadījumā, kā norāda padome,

atlaižu sistēma vairāk ir darbojusies kā „apbalvojums mazumtirgotājiem par to, ka tie neiegādājās ģipškartonu un citus būvniecības materiālus no alternatīviem kanāliem, faktiski radot ekskluzīvus sadarbības nosacījumus starp SIA „Knauf” un SIA „Norgips” un lielākajiem būvmateriālu mazumtirgotājiem Latvijā”.

Tādā veidā atlaižu sistēma ierobežoja mazumtirgotāja izvēli un citu ģipškartona piegādātāju darbu.

Piemēram, piecām lielākajām būvmateriālu tirdzniecības ķēdēm Latvijā sniegtas individualizētas atlaides kā apbalvojums par to, ka šie veikali ģipškartonu un citus materiālus neiepērk no citiem piegādātājiem. Veikaliem par atlaižu izmantošanu nekādas atbildības nav.  

KP loceklis Jānis Račko uzsver, ka uzņēmumiem, kuriem tirgū ir vismaz 75% liela daļa, kas jau raksturo dominējošu stāvokli, ir īpaša atbildība. "Šajā situācijā dominējoša stāvokļa ļaunprātīja izmantošana ir nopietns pārkāpums, kas izmanto gan citu uzņēmumu iespējas darboties tirgū, gan patērētāju iespējas brīvi izvēlēties preces," norāda Račko.

Konkurences padomes pārstāvji atzīst, ka novērtēt iespējamo kaitējumu tirgotāju un patērētāju interesēm šobrīd ir salīdzinoši grūti, jo nav zināms, kādas būtu produkcijas cenas, ja tirgū vieglāk būtu iekļūt citu ražotāju produkcijai. Tomēr ir skaidrs, ka tirgus situācija atšķirtos, norāda padomes 1. analītiskā departamenta direktore Jūlija Linkeviča.

Sods 1,6 miljonu eiro apjomā ir aprēķināts 5 procentu apjomā no būvmateriālu izplatītāju gada apgrozījuma, un bez tam uzņēmumiem arī uzlikts par pienākumu nekavējoties pārtraukt šobrīd īstenotās atlaižu sistēmas darbību.

Abi uzņēmumi KP lēmumu var pārsūdzēt tiesā. Taču tiesiskais pienākums liek abiem uzņēmumiem jau tagad pārtraukt atlaižu sistēmas izmantošanu.

Uzņēmuma “Knauf” pārstāvji atzīst, ka no Konkurences padomes saņemtie materiāli ir apjomīgi un pārsniedz 100 lappuses, tāpēc šobrīd ir pāragri prognozēt uzņēmuma tālāko rīcību saistībā ar tam piespriesto sodu.  

“Mūsu komentārs būs ļoti īss. Konkurences padomes lēmumu mēs saņēmām tikai pirmdien, puspiecos pēcpusdienā. Vakar to caurskatījām un šobrīd mūsu juristi iedziļinās dokumentā. Mums ir vajadzīgs laiks, lai noformulētu savu reakciju,” lakonisks bija SIA “Knauf” valdes loceklis Darius Meškuotis.

"Lai izdarītu kādus pirmos secinājumus par šo lietu, mums vēl būs nepieciešamas dažas dienas, tāpēc, prognozējam, ka jau, aptuveni, 31.oktobrī, pirmdien, varēsim sniegt plašākus komentārus un arī sagatavosim paziņojumu presei," viņš atzina.

Uz jautājumu, kādas atlaides “Knauf” mazumtirgotājiem piedāvājis, uzņēmuma pārstāvis nevēlējās atbildēt. Vispirms viņi vēloties saprast, kur pēc Konkurences padomes domām ir problēma.  

KP norādīja, ka šis bija pirmais gadījums, kad tā pētīja lojalitātes atlaižu sistēmu kā konkurenci ierobežojošu faktoru.

Pircējiem negodīgas atlaides laupa izvēles iespējas, jo tirgū nevar ienākt mazāki spēlētāji, norāda Konkurences padomē. Bet par to, vai šīs rīcības dēļ pircēji cietuši arī finansiāli, padome vēl veic izpēti, par kuru informēs nākamgad.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt