Pusdiena

Ukraina vaino Krieviju mēģinājumos saasināt situāciju Donbasā

Pusdiena

Ķīnas ekonomiskās izaugsmes temps nokrities līdz zemākajam līmenim pēdējo 25 gadu laikā

Konkurences palielināšanai Latvijas Pastam liks piegādāt arī citu komersantu vēstules

Konkurences palielināšanai Latvijas Pastam liks piegādāt arī citu komersantu vēstules

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Lai arī pasta piegāžu tirgus ir pilnībā atvērts, konkurence vēstuļu tirgos attīstījusies lēni. Tā secina Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija, norādot, ka teju 90% no visām vēstulēm aizvien piegādā valsts uzņēmums Latvijas Pasts (LP).

Pašreizējā situācija nav īsti izdevīga patērētājiem. Pilsētās piegādes lētāk var nodrošināt privātie komersanti, kas savukārt uz attālākiem reģioniem sūtījumus vest negrib vai arī to dara dārgi.

Risinājums būtu privātpastnieku sadarbība ar LP, kam ir infrastruktūra pa visu valsti.

Pašlaik viens no lielākajiem LP konkurentiem ir kompānija „Post Service”, kas plašāk zināms ar „Pasta staciju” tīklu, bet piedāvā arī vēstuļu, rēķinu un citu sūtījumu piegādes.

Uzņēmuma izpilddirektore Marina Mjasņikova stāsta, ka valsts un pašvaldību iepirkumos par piegādēm viņas firma piedāvā zemāku cenu. Taču pie uzvaras konkursos tikt grūti, jo ārpus pilsētām privātajiem komersantiem grūti konkurēt ar Latvijas Pastu, kas kā universālā pakalpojuma sniedzējs izveidojis plašu infrastruktūru, strādā ar regulatora noteiktiem tarifiem, kā arī tiek pie valsts dotācijām.

„Mums ir jāizmanto vai nu LP infrastruktūra vai jāstrādā ar zaudējumiem, vai arī jānosaka paaugstināts tarifs šajos rajonos. Pēdējais risinājums nav iespējams attiecībā uz valsts vai pašvaldību iestādēm, jo publiskajos iepirkumos no pasta komersantiem tiek prasīts viens tarifs,” klāsta LP izpilddirektore.

„Lai spētu piedalīties tādos iepirkumos, mēs jau vairākus gadus mēģinām noslēgt līgumu ar LP par LP infrastruktūras izmantošanu mūsu klientu sūtījumu piegādē.

Tomēr LP visiem spēkiem novilcina šādu līgumu noslēgšanu un izvairās no pārrunām. Savukārt tad, kad sūtījumus nodevām LP nosūtīšanai adresātiem, LP lika šķēršļus sūtījumu piegādei,” saka Mjasņikova.

LP vadītājs Arnis Salnājs atbild, ka sadarbība ar privātajiem komersantiem nekad neesot tikusi atteikta. Grūtības gan rodas brīdī, kad konkurenti, kā argumentu minot sūtījumu apjomu, LP pieprasa atlaides piegādēm. Bet tarifu noteicis regulators, tāpēc pasts tādas priekšrocības nesniedzot.

„Šeit runa ir par to, ko tieši uzņēmumi vēlas, jo mēs sadarbojamies ar visiem.

Taču jautājums ir par trešo personu sūtījumiem – kāds ir mūsu pienākums [pret trešajām personām] un kur sākas mūsu atbildība?

Ja ir interese veikt kādas piegādes Latvijas teritorijā, mēs nekad neesam atteikuši. Protams, jautājums jau ir par izmaksām un cenu. Viņš [konkurents] par standarta tarifu to var izdarīt jebkurā brīdī. Problēma sākas, ja viņš vēlas saņemt kādu īpašu tarifu,” pauž Salnājs.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija šogad apņēmusies panākt grozījumus normatīvos, lai Latvijas Pasts konkurentiem sadarbību nevarētu atteikt. „Šī problēma no komersantiem ir tāda, ka ir daudz sūdzību par LP ļaunprātīgi dominējošo stāvokli un izmantošanu. To ir konstatējusi arī Konkurence padome, kas ir sodījusi LP, bet nekas līdz galam nav atrisināts, (..)” stāsta regulatora Pasta nodaļas vadītājs Bruno Frīdenbergs-Ansbergs.

Likuma izmaiņas uzlabotu konkurenci un samazinātu pakalpojuma izmaksas, sūtīšanu padarot lētāku, uzskata regulators. Tāpat šogad plānots sakārtot elektroniskās tirdzniecības lietas. Patlaban reģistrēti vairāk nekā 80 pasta komersanti, taču realitātē strādājot tikai ap 30. Daļa tādu statusu dabūjuši tikai tāpēc, lai saņemtu atļauju atstāt braucamo aizliegtā vietā, bet ar pasta sūtījumiem nemaz nestrādā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti