Uzņēmums “Rīgas mikroautobusu satiksme” darbu galvaspilsētā sāka pirms četriem gadiem. Pie iespējas piecos gados apgrozīt ap 30 miljonus eiro kompānija tika šaubīgā konkursā – uzņēmēji strīdējās, bet daļa pat nepiedalījās, sakot, ka iepirkums radīts konkrētam pretendentam. Sākumā privātkompānijas īpašniekos bija arī Rīgas domes varas partijas “Gods kalpot Rīgai” valdes loceklis un arvien “Rīgas satiksmes” darbinieks Aleksandrs Brandavs.
Pirmos gadus mikroautobusos pasažierus pārvadāja par 50 santīmiem, bet līdz ar “Rīgas satiksmes” cenu dubultošanu to izdarīja arī “Rīgas mikroautobusu satiksme”, par iekāpšanu prasot 1,15 eiro.
“Rīgas mikroautobusu satiksmei” ļāva sniegt pakalpojumus "Rīgas satiksmes" pārvadājumu tīklā, izmantojot kopīgu infrastruktūru, tostarp norēķinus ar e-talona starpniecību. Pretī tika prasīts noteikts vizuālais noformējums un cena, kas nedrīkstētu būt zemāka par tramvaju, trolejbusu un autobusu brauciena cenām.
Tas bijis ienesīgs bizness, jo gadā plānoto sešu miljonu eiro vietā ļauj apgrozīt 11 miljonus un nopelnīt teju 400 tūkstošus.
Kas ir patiesie labuma guvēji, nav zināms, jo “Rīgas mikroautobusu satiksmes” īpašnieki juridiski noslēpušies Beļģijā.
Konkurences padome divu gadu izpētē secinājusi, ka abu kompāniju vienošanās par vienādām cenām būtībā ir kartelis. “Tika noslēgta aizliegta vienošanās starp “Rīgas satiksmi” un “Rīgas mikroautobusu satiksmi”, nosakot, ka otrs uzņēmums nedrīkstēs noteikt zemāku maksu nekā tas ir “Rīgas satiksmei”. Veidojot šādu vienošanos, konkurence tiek izslēgta. Tas ietekmē būtībā jebkuru rīdzinieku, kas izmanto Rīgas sabiedrisko transportu,” stāsta padomes pārstāvis Toms Noviks.
“Rīgas satiksmei” piemērotais sods veido nepilnu pusotru procentu no uzņēmuma gada apgrozījuma. Taču varēja sasniegt pat 15 miljonus, liecina informācija Konkurences padomes mājaslapā.
“Rīgas satiksme” par Konkurences padomes uzlikto vairāk nekā divu miljonu eiro sodu bijusi tik pārsteigta, ka tās ilggadējais valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens kopš 9.marta devies atvaļinājumā. Konkurences uzraugu atklāto likumpārkāpumu skaidro “Rīgas satiksmes” valdes loceklis un reizē arī uzņēmuma uzraugs kā Rīgas domes Satiksmes departamenta direktors Emīls Jakrins: “Protams, vērtēsim to un acīmredzot sniegsim savus argumentus tiesvedībā. Mūsu izpratnē Sabiedriskā transporta likums jau paredz, ka vienā pilsētā šim tarifam jābūt vienotam.”
Tādējādi neesot nemaz bijis iespēju galvaspilsētā radīt konkurences apstākļus. “Rīgas satiksmes” vadība vairākkārt norādīja, ka “Rīgas mikroautobusu satiksmei” biļetes cenu nācies būtiski celt arī augstās pašizmaksas dēļ. Taču pierādīt to Jakrins nevarēja, it īpaši ņemot vērā, ka Autotransporta direkcijas uzraudzītos pārvadājumus cita kompānija Rīgas robežās nodrošina par 80 centiem.
Arī “Rīgas satiksmes” Administratīvo resursu pārvaldības direktore Elīna Epalte-Drulle norādīja, ka Konkurences padome nav ņēmusi vērā speciālos normatīvos dokumentus, kas paredz kārtību sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai un cenu noteikšanai. Rīgas dome esot precīzi noteikusi, kādā veidā pilsētā notiek pārvadājumi un par kādu cenu.
"Konkurēt pašiem ar sevi būtu neloģiski," pauda Jakrins,
paskaidrojot, ka braukšanas maršrutu tīkls tiek veidots tā, lai sabalansētu transporta veidus un optimizētu pasažieru skaitu. Viņš gan atzina, ka “Rīgas mikroautobusu satiksme” vietām dublē “Rīgas satiksmes” maršrutus, taču būtisks šajā gadījumā esot piedāvātais paaugstinātais komforts.
Jakrins skaidroja – Rīgas pilsēta noteikusi tarifu, cik rīdzinieki maksā par biļeti sabiedriskajā transportā. Cena esot zemāka nekā faktiskā pašizmaksa. "Rīgas satiksmē" uzskata, ka pilsētā jābūt vienotam tarifam, līdz ar to nekādu iespēju konkurēt ar pazeminātu cenu nebūtu.
Tikmēr Jakrins kā “Rīgas satiksmes” uzraugs pagaidām negrasās vērtēt pēkšņi atvaļinājumā aizgājušā valdes priekšsēža Leona Bemhena atbildību.
Vērts piebilst, ka uzņēmēju strīdu pārņemts ir arī kārtējais “Rīgas satiksmes” mikroautobusu pārvadājumu iepirkums nākamajiem astoņiem gadiem.
Latvijas Radio zināms, ka tajā pieteikušies divi pretendenti, un “Rīgas mikroautobusu satiksmes” konkurenti solot 70 centu biļetes maksu. Konkursa rezultāts vēl nav zināms, bet iepriekš strīdnieki norādīja, ka tas radīts speciāli “Rīgas mikroautobusu satiksmei”.
Paredzams, ka diskusijas par šo tematu turpināties nākamnedēļ, turklāt ne vien juridiskā, bet arī politiskā gultnē. Rīgas domes opozīcija jau vērusies Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā, lai tā izvērtētu Rīgas domes vadības atbildību un vēlas, lai nākamās otrdienas Rīgas domes sēdes darba kārtībā tiktu iekļauts jautājums par "Rīgas satiksmes" valdes atbrīvošanu no amata.
Rīgas mērs Nils Ušakovs piektdien notikušo nevarēja komentēt, savukārt Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks uz Latvijas Televīzijas centieniem sazināties, neatsaucās.