Pasaules panorāma

Zviedrija pēc vēlēšanām - politiskais strupceļš?

Pasaules panorāma

Pasaulslavenās Solsberī katedrāles meklējumos

ASV konvervatīvie piesaka Nike boikotu

Komunikācijas eksperte: Boikoti pret uzņēmumiem – laba to reklāma

Pasaulē ik pa brīdim uzvirmo skandāli saistībā ar dažādiem uzņēmumiem, uzsākot publiskus boikotus pret tiem. Viens no nesenajiem skar sporta apģērbu kompānija “Nike”, kuras ražojumus ASV daļa iedzīvotāju dedzina. Tikmēr komunikācijas eksperte norāda, ka šādi boikoti ir laba reklāma ražotājiem.

Pēdējās nedēļās vairākās konservatīvās amerikāņu ģimenēs tradicionālo brīvdienu bārbekjū aizstājusi kāda neparasta, politiska akcija – liesmās apcepta nevis hamburgeru gaļa, bet gan pašu pirktās “Nike” sporta preces. Tas tiek uzfilmēts un publicēts sociālajos tīklos, izsmejot sporta apģērbu giganta galveno lozungu “Tikai dari to” un aizstājot to “Tikai dedzini to”.

Tas darīts, lai vērstos pret jauno kompānijas reklāmas seju – amerikāņu futbola spēlētāju Kolinu Keiperniku, kurš izpelnījās slavu un nopēlumu par necelšanos ASV himnas laikā pirms spēlēm. Šādi viņš himnas laikā pietupās uz viena ceļa, lai pievērstu uzmanību policijas vardarbībai pret afroamerikāņiem.

“Nike” viņa stāstu pārstāsta ar skaļu reklāmas kampaņas lozungu “Tici kaut kam, pat ja tas nozīmē upurēt visu”. Daļai konservatīvi noskaņoto amerikāņu tas licis ķerties pie sērkociņiem un šķērēm, bet ASV prezidentam Donaldam Trampam – rakstīt kārtējo nikno tvītu.

Taču netrūkst arī to, kuri nostājas Kolina pusē. “Tas ir par starprasu netaisnīgumu, policijas brutalitāti. Un es domāju – ja diskutēsim par šiem jautājumiem kā kopiena un sapratīsim cits citu, mēs spēsim apvienoties arī kā valsts,” pauž rakstniece Endžija Tomasa.

Ar sociālo tīklu attīstību cilvēkiem kļuvis vieglāk šādi demonstrēt savu nostāju, un boikoti kļūst arvien populārāki. Taču, kā norāda nozares eksperti, – lielie tirgus spēlētāji no šādām akcijām pārsvarā ir tikai ieguvēji.

“Tas popularizē, īstenībā šīs sarunas sociālajos tīklos popularizē šo zīmolu. Un tas, ka tam ir pievērsies pat ASV prezidents, tiek atzīts kā daudzus miljonus vērta bezmaksas reklāma,” norāda Latvijas Komunikācijas asociācijas padomes priekšsēdētāja Ieva Stūre.

Pat ja pirmajās dienās “Nike” akciju vērtība nokrita par trim procentiem, tagad vērtība atkal pieaugusi, turklāt ar uzviju.

Savienotajās Valstīs skaļi, politiski boikoti nav jaunums. Piemēram, 2017.gada sākumā “Starbucks” kļuva par skandāla epicentru, kad izteica viedokli pieņemt darbā tūkstošus bēgļu, bet vēl iepriekš saniknoja kristiešus par priecīgu Ziemassvētku vēlējumu noņemšanu no savām kafijas krūzītēm.

Savukārt 2013.gadā homoseksuāļu tiesību aizstāvji demonstratīvi šķaidījās ar šņabi “Stoļichnaja”, protestējot pret homoseksuāļu tiesību ierobežošanu Krievijā. Šis ASV tirgum domātais degvīns gan lielākoties tiek ražots Latvijā.

Jāpiebilst, ka ne “Starbucks”, ne “Stoļichnaja” maciņi boikotu dēļ ilgtermiņā plānāki nekļuva.

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Populārākie
Interesanti