Kompānijām aizdomas, ka LDz 35 miljonu eiro iepirkumu sagatavojis vienam pretendentam

Uz Iepirkumu uzraudzības biroja sūdzību galda nonācis vērienīgs "Latvijas dzelzceļa" (LDz) iepirkums teju 36 miljonu eiro vērtībā, kurā meklē Daugavpils šķirošanas stacijas būvnieku. Uzvarētājam būtu jāizveido infrastruktūra, lai katru dienu apkalpotu vairākus tūkstošus vilcienu vagonu. Tomēr divas vietējās kompānijas iepirkumu ir apstrīdējušas, būdamas pārliecinātas, ka tas ir speciāli sagatavots vienam uzņēmumam un par vairākiem miljoniem eiro sadārdzina konkursu.

Kompānijām aizdomas, ka LDz 35 miljonu eiro iepirkumu sagatavojis vienam pretendentamEdgars Kupčs

    Daugavpils šķirošanas stacijas attīstības projektu LDz īsteno nu jau vairākus gadus. Galvenais mērķis ir uzlabot TEN-T dzelzceļa tīkla Austrumu-Rietumu koridorā ietilpstošās šķirošanas stacijas drošību, kvalitāti un kapacitāti. Projektā iecerēts pārbūvēt sliežu ceļus, izbūvēt kabeļu kanalizāciju un sakarus, apgaismošanas un elektroapgādes sistēmas un pārveidot inženiertehniskās būves, lai rezultātā būtu automātisks un drošs vagonu šķirošanas process, augtu stacijas jauda, likvidētu vagonu kustībai nedrošās vietas un samazinātu vides piesārņojuma riskus.

    Jaunākajā iepirkumā LDz meklē šķirotavas būvnieku. Bet divi pretendenti iesnieguši sūdzības. Viens no tiem ir uzņēmums "Fima", kas sevi dēvē par vienīgo Baltijā ar tik plašu inženiertehnisko sistēmu klāstu.

    "To var izpildīt tikai viens ražotājs, un šīs prasības ir tādas ļoti specifiskas detaļās. Piemēram, ir minēts, ka vienai no tādām pamata iekārtām, kas uzkalna sistēmā darbojas, ir lēninātāji, tiek prasīts izmantot gumijas atsperes, kas nekādā veidā neietekmē pašu lēninātāja darbību kā tādu, bet nosaka tādu atšķirības pazīmi par labu vienam ražotājam," pastāstīja kompānijas valdes loceklis Aleksandrs Grebežs.

    Lēninātājs ir iekārta, ko piestiprina sliedēm, lai brīdī, kad vagons no uzkalniņa ripo lejā, lēninātājs kā bremzes saspiestu riteņus un apturētu vagonu. Vairums ražotāju tādiem lēninātājiem izmanto metāla atsperes, bet LDz prasa noteikti gumijas. Tādas ražo tehnoloģiju gigants "Siemens". Kompānijas "Fima" ieskatā, ierobežojoša prasība ir arī tā, ka bremzēt vagoniem jāspēj ar ātrumu līdz desmit metriem sekundē.

    "Tajā pašā laikā dzelzceļš norāda prasību, ka šai uzkalnu sistēmas ražībai jābūt 3500 vagonu diennaktī. Un, pēc mūsu aprēķiniem, šāds ātrums 10 metri sekundē nav nepieciešams. Šādu ražīgumu var sasniegt arī ar zemāku ātrumu, ja, pēc mūsu ieskatiem, šī prasība ir pilnībā lieka," stāstīja Grebežs.

    Jautāts, vai iepirkums varētu būt sadārdzināts, Grebežs atbildēja apstiprinoši. Viņš norādīja, ka visā Eiropas Savienībā ir tikai viena kompānija "Siemens", kas var īstenot prasības. Tajā pašā laikā citi ražotāji ir lētāki un konkurētspējīgāki, bet tajā pašā laikā nodrošina gan to pašu ražību, gan arī funkcionalitāti.

    LDz sākotnēji piekrita komentēt iepirkumu, turklāt uzstāja uz sarunu klātienē. Taču otrdienas e-pastā atsūtīja atteikumu: "Ņemot vērā, ka Iepirkumu uzraudzības birojs patlaban izvērtē sūdzības iesniedzēju un "Latvijas dzelzceļa" skaidrojumus par iepirkuma nolikumu, "Latvijas dzelzceļš" šajā periodā atturēsies no komentāru sniegšanas."

    Par LDz konkursu sūdzību iesniegusi arī kompānija "LNK Industries". Iepirkumu uzraudzības birojs lēmumu sola pieņemt nākamās nedēļas laikā.

    Ekonomika
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti