Komercreisus uz Daugavpili vairs neveiks «Lux Express»; papildreisi būs Daugavpils autobusu parkam

Pērnā gada septembrī reģionālajos autobusu pārvadājumos tika ieviesti komerciālie maršruti. Tas nozīmē, ka pārvadātāji no valsts vai pašvaldību budžeta dotācijas nesaņem, bet var paši noteikt biļešu cenas un konkurēt viens ar otru. Komercreisi tika uzsākti divos maršrutos: Rīga–Daugavpils un Rīga–Salaspils. Kompānija "Lux Express", kas pasažierus veda uz Daugavpili, nolēmusi no 1. maija komercreisus neveikt. Vieta gan nepaliks tukša – reisu skaitu palielinās Daugavpils autobusu parks, kas arī līdz šim nodrošināja komercreisus maršrutā Rīga–Daugavpils.

Komercreisus uz Daugavpili vairs neveiks «Lux Express»; papildreisi būs Daugavpils autobusu parkam
00:00 / 00:00
Lejuplādēt

Neveiks reisus

Igaunijā, Somijā un citās Eiropas Savienības valstīs starppilsētu pārvadātāji jau strādā brīvā tirgus konkurencē un nesaņem dotācijas no valsts budžeta. Zane Plone no Autotransporta direkcijas skaidroja, ka diskusijas par komercreisu ieviešanu bijušas jau sen un pērn pirmie divi šādi maršruti arī izveidoti.

Viņa teica: "Komercreisi ir tie, kur pārvadātājs arī uzņemas riskus, kas ir finansiālie riski, un valsts no savas puses nav tiesīga segt kaut kādus zaudējumus. Protams, pasažierus visvairāk interesē biļetes cena, bet komercija automātiski nenozīmē šo cenas palielinājumu, jo cenu ietekmē daudzi citi faktori, piemēram, degviela, rezerves daļas. Komerciālos maršrutos atšķirībā no dotētā tīkla pārvadātājs var būt ļoti elastīgs, var piedāvāt dažādus bonusus, atlaides, piemēram, atšķirīgas cenas dažādām sēdvietām vai atšķirīgas cenas dažādiem reisiem. Atklājot šo komerciju, mēs bijām gana piesardzīgi, jo mēs devām iespēju pārvadātājiem braukt maršrutos tikai tur, kur paralēli brauc vilciens."

Kompānija "Lux Express" nodrošina starptautiskos reisus no Rīgas uz Viļņu, Tallinu un Tartu. Ieņēmumu vadības speciālists Toms Purgailis skaidroja – "Lux Express" veic pārvadājumus arī Igaunijas iekšzemes reisos, tāpēc nolēmuši veikt komercreisus arī Latvijā.

No 1. maija gan komercreisi uz Daugavpili pārtraukti vairāku iemeslu dēļ, arī tāpēc, ka Covid-19 pandēmijas ietekmē pasažieru skaits samazinājies par 40%.

"Pirmais ir tas, ka pēdējā laikā pieaug degvielas cenas, tāpēc mums jāpārskata savi izdevumi. Otrs – mēs sākām tieši kovida laikā, kad bija daudz ierobežojumu. Pēc tam, sākot jau no marta, mēs redzam, ka pasažieru skaits palielinājās, bet diemžēl tas notika diezgan lēni. Vēl viens iemesls tas, ka pašlaik valsts nosaka, ka mums jāpārvadā pasažieri ar valsts noteiktajām atlaidēm, un tas nozīmē, ka apmēram 18% pasažieru brauca ar 90% vai 100% atlaidi. Trešais iemesls, kāpēc mēs neturpinām, bija perspektīvas trūkums, jo Rīga–Daugavpils ir vienīgais komerciālais maršruts, ko mēs pašlaik Latvijā vispār varam veikt starp lielākajām pilsētām. Autotransporta direkcija nepiedāvā pārvadātājiem, piemēram, veikt arī Rīga–Liepāja, Rīga– Ventspils. Līdz ar to mums šo vienu maršrutu ir diezgan sarežģīti veikt un pietiekami piesaistīt pasažierus," teica Purgailis.

Būs papildreisi

Uz Daugavpili joprojām kursē vilciens, sešus komercreisus dienā no Rīgas uz Daugavpili un no Daugavpils uz Rīgu veic Daugavpils autobusu parks, kas no 1. maija nodrošinās astoņus reisus dienā.

Daugavpils autobusu parka komercdirektors Artjoms Vengrevičs norādīja, ka pasažieru skaits ir ļoti svārstīgs – no 30% līdz 70, 80%. Biļešu cena no Rīgas uz Daugavpili palielinājās no 8,90 līdz 11 eiro, bet uzņēmums vērtē, cik izdevīgi komercmaršruti būs ilgtermiņā.

"Protams, tie visi reisi ir nepieciešami. Tikai jautājums, vai izdevīgi ir tiem pārvadātājiem, kuri to nodrošina. Jautājums par, piemēram, invalīdiem, represētajiem. Vajag saņemt vismaz kaut kādu kompensāciju no valsts, jo galu galā var izveidoties tāda situācija, ka pārvadātājs var, brīdinot, piemēram, valsti vai Autotransporta direkciju, atteikties veikt reisus vispār. Mēs pildām tos reisus, bet kas būs [tālāk], atkarīgs no vairākiem faktoriem – kādas būs degvielas cenas, kāda pasažieru plūsma būs, tad skatīsimies," viņš teica.

Autotransporta direkcijas pārstāve Zane Plone norādīja, ka pirms komerciālo maršrutu ieviešanas direkcija veikusi pārvadātāju aptauju. Interese bijusi ļoti liela, bet

pārvadātājus uztrauc gan degvielas cenas, gan pasažieru nelielais skaits, gan pasažieri, kam valsts noteikusi braukšanas maksas atvieglojumus.

Plone skaidroja: "Šobrīd šo normu nav paredzēts mainīt, bet mēs šobrīd gaidām, kāds būs rezultāts šai jautājumā Igaunijas gadījumā, jo arī Igaunijā ir tādi paši nosacījumi, ka komerciālajos maršrutos šiem pasažieriem ir jābrauc bez maksas. Bet Igaunijā viens pārvadātājs ir vērsies Eiropas Savienības Tiesā, un šobrīd, lai lemtu par to, vai šī norma ir maināma vai ne, mēs gaidām Eiropas Savienības Tiesas redzējumu. Bet mēs joprojām uzskatām, ka komerciālie maršruti bija un aizvien arī ir jāievieš, iespējams, nākotnē arī palielinot to skaitu un izskatot vēl citus virzienus."

Plānots, ka pasažieru pārvadājumus pēc komerciāliem principiem varētu ieviest arī maršrutā no Rīgas uz Jūrmalu, Olaini, Jelgavu, Ogri un Siguldu. Vai būs pārvadātāji, kam tas interesēs, pagaidām ir neatbildēts jautājums.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt