Komercmediji pārmet Latvijas Radio konkurences kropļošanu reklāmas tirgū

Latvijas Radio darbība kopš 2017. gada radījusi un arī šogad turpina radīt necaurspīdīgu reklāmas raidlaika tirdzniecības politiku, apšaubāmas atlaides un apšaubāmus atlaižu saņēmēju – uzņēmumu tipus. Šis ir viens no pārmetumiem Latvijas Radio, ko konkurences un mediju uzraugiem vēstulē jūlija beigās izsūtījusi komercmedijus pārstāvošā Latvijas Raidorganizāciju asociācija. Tikmēr Latvijas Radio valde pārmetumus pilnībā noliedz.

ĪSUMĀ:

  • Latvijas Raidorganizāciju asociācija vēstulē amatpersonām raida pārmetumus Latvijas Radio.
  • Pārmet zemas reklāmas raidlaika tirdzniecības cenas un necaurspīdīgu to veidošanas politiku.
  • Tāpat pārmet apšaubāmas atlaides.
  • Asociācija uzskata, ka situācija neuzlabojas, lai gan ar Latvijas Radio tas pārrunāts.
  • Latvijas Radio valde noraida pārmetumus par dempinga cenām, necaurspīdīgu sponsorēšanu un atlaidēm.
  • Pārmetumus saista ar vēlmi veicināt sabiedrisko mediju iziešanu no reklāmas tirgus.
  • Augustā nomainījusies Latvijas Radio Reklāmas un pārdošanas daļas vadība.

Komercmediji pārmet Latvijas Radio konkurences kropļošanu reklāmas tirgū; valde pārmetumus noraidaAnnija Petrova

    Latvijas Radio šī gada publicētās reklāmas raidlaika cenas un atlaides ir necaurspīdīgas un daudzpakāpju, ne visas atlaides redzamas, un ir izveidotas speciālas „pakas”, kuras iegādājoties cena samazinās divas reizes. Tas ir viens no pārmetumiem Latvijas Radio, ko savā vēstulē atbildīgajām iestādēm, konkurences uzraugiem, kā arī premjeram Krišjānim Kariņam (“Jaunā Vienotība”) norāda Latvijas Raidorganizāciju asociācija.

    „Latvijas Radio noteiktās reklāmas cenas ir neadekvāti zemas.

    Latvijas Radio reklāma tiek tirgota par dempinga cenām, un tas ir gan nesaimnieciski attiecībā pret Latvijas Radio, gan arī kropļo visu radio reklāmas tirgu kopumā. Šīs darbības pēc būtības ir nekavējoties jāpārtrauc,” pauda asociācijas izpilddirektors Andris Ķēniņš.

    Asociācija pārmet Latvijas Radio arī, piemēram, sabiedrībā mīlētu raidījumu sponsorēšanas piedāvājumus. Turklāt par Latvijas Radio raidījumu sponsorēšanu un reklāmu jau iepriekš tika publiski runāts, taču situācija uzlabojusies neesot, uzskata organizācijā.

    „Mūsuprāt, tā ir vēl pasliktinājusies, jo patiesībā pagājušā gada nogalē Valsts kontrole jau nāca ar savu atzinumu par to, ka ir problēmas Latvijas Radio darbībā reklāmas tirgū,” sacīja Ķēniņš.

    Asociācija bija vērsusies pie atbildīgajiem un Latvijas Radio, paužot savas bažas: „Mēs sarunu gaitā nonācām pie tā, ka Latvijas Radio izstrādās jaunus principus, kā viņi darbosies reklāmas tirgū un ka tur šīs problēmas tiks novērstas. Attiecīgi šobrīd mēs redzam, ka šie jaunie dokumenti, kas ir parādījušies gan gada sākumā, gan arī tagad gada vidū, liecina par to, ka šīs problēmas, mūsuprāt, nav novērstas.

    Tāpēc arī mēs vēršam atbildīgo iestāžu uzmanību uz to, lai tas ātri tiktu izvērtēts un ātri arī novērsts, ja tur ir šīs problēmas.”

    Asociācija seko situācijai kopumā un uzskata, ka ir iespējams rast finansējumu Latvijas Radio darbībai, tostarp paaugstinot reklāmas cenas. Tikmēr Latvijas Radio valdes locekle finanšu vadības jautājumos Mārīte Tukiša pilnībā noraida asociācijas izteiktos apgalvojumus un tos saista ar vēlmi veicināt sabiedrisko mediju iziešanu no reklāmas tirgus.

    „Ja jau mums būtu dempinga cenas, tad mums noteikti viss reklāmas raidlaiks būtu izpārdots un rindā šeit stāvētu. Bet tas tā nav.

    Un, kā mēs redzam, reklāmas ieņēmumi arī turpina kristies,” norādīja Tukiša.

    Arī pārmetumus par sponsorēšanu Tukiša uzskata par nepamatotiem. Tāpat viņa uzskata, ka Latvijas Radio noteiktās atlaides ir caurspīdīgas. Asociācijā norādīto, ka situācija ir tikai pasliktinājusies, Tukiša noliedz: „Es kategoriski nepiekrītu, jo domāju, ka viņiem nav pieejami mūsu iekšējie dokumenti, kas ir izstrādāti. Līdz ar to es domāju, ka viņi balstās vienkārši uz subjektīvu viedokli.”

    Tikmēr 1. augusts bija pēdējā darba diena Latvijas Radio Reklāmas un pārdošanas daļas vadītājam Sandim Šrāderam. Viņš uz Ziņu dienesta telefona zvaniem neatbildēja. Latvijas Radio valdes locekle finanšu vadības jautājumos skaidro, ka vienošanās panākta ilgākā laikā un tas neesot saistīts ar saņemto vēstuli. Šrāders medijā nostrādāja apmēram pusotru gadu. Viņa vārds publiski izskanēja jau neilgi pēc stāšanās amatā, kurā viņš ticis konkursa kārtībā. Latvijas Televīzijas raidījums „De facto” vēstīja, ka Šrāders esot saistīts ar Latvijas Radio valdes locekli Tukišu, ko viņa arī noliedza.

    Šrādera darbu valdes locekle vērtē kā labu, par to liecinot arī darba rezultāti. Aizejot viņam izmaksās 2000 eiro kompensāciju. “Faktiski ir tā, ka darba tiesiskās attiecības tika izbeigtas uz vienošanās pamata. Un šis bija tas kompromiss un vienošanās, ko mēs panācām, jo

    mēs uzskatījām, ka abām pusēm ir jāpieņem šis lēmums, ka šīs darba attiecības tiek pārtrauktas.

    (..) Es negribētu sīkāk par to komentēt, jo tā ir vienošanās, tās ir tomēr darba tiesiskās attiecības, un tās skar konkrētu personu,” sacīja Tukiša.

    No 2. augusta darbu Latvijas Radio sāks jauna Reklāmas daļas vadītāja – Inese Sala, kas bijusi ilggadēja aģentūras LETA pārdošanas vadītāja. Radio valde plāno sniegt arī savu atbildi uz asociācijas vēstuli.

    Tikmēr Raidorganizāciju asociācija arī lūdz Kultūras ministriju ierosināt valdībai lemt par Latvijas Radio iziešanu no reklāmas tirgus no nākamā gada. Tāpat organizācija neizslēdz iespēju vērsties Eiropas Komisijā un lūgt tās vērtējumu par Latvijas Radio darbību.

    KONTEKSTS:

    2018. gada vidū Saeima atbalstīja grozījumus, kas paredz sabiedrisko mediju iziešanu no reklāmas tirgus no 2021. gada. Tiesa, tas notiks tikai tad, ja tam valsts budžetā būs paredzēts vajadzīgais finansējums. Tam nepieciešami kopumā 14 miljoni eiro.

    Ekonomika
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti