Kariņu sadusmo ministriju nespēja vienoties par finansējumu «Rail Baltica»

Ministru prezidentu Krišjāni Kariņu (JV) otrdien valdības sēdē sadusmoja Satiksmes ministrijas (SM) un Finanšu ministrijas (FM) nespēja vienoties par dzelzceļa projektam "Rail Baltica" nepieciešamo finansējumu pievienotās vērtības nodokļa (PVN) maksājumu segšanai.

Otrdien, 3.decembrī, ministri izskatīja SM sagatavoto informatīvo ziņojumu par PVN finansējumu "RB Rail" aktivitāšu īstenošanai Latvijas teritorijā projekta "Rail Baltica" ietvaros.

SM bija iesniegusi priekšlikumu, ka "Rail Baltica" projekta ietvaros "RB Rail" PVN maksājumu segšanai finansējums 2019.gadā tiek nodrošināts no SM budžetā pieejamās sadalāmās dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem 1 314 700 eiro apmērā. Tomēr šim priekšlikumam iebilda FM, norādot, ka var atbalstīt SM priekšlikumu par 2019.gada PVN maksājumu kompensēšanu 756 280 eiro apmērā.

Ministriju pārstāvjiem nespējot vienoties, Kariņš sadusmojās un uzdeva abām ministrijām līdz valdības sēdes beigām rast risinājumu.

Premjers atsaucās uz publiski izskanējušo informāciju par "Rail Baltica" īstenošanas problēmām un piektdien, 6.decembrī, gaidāmo Baltijas premjerministru sēdi, kurā viens no skatāmajiem jautājumiem būs "Rail Baltica" projekts.

Kariņš uzsvēra, ka viņš nevēlas, lai dzelzceļa projekts izgāztos.

Vēlāk gan valdībā panākta vienošanā, ka Baltijas valstu kopuzņēmumam AS "RB Rail", kas izveidots dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanai, tiek kompensēts valsts budžetā iemaksātais pievienotās vērtības nodoklis (PVN) 1,139 miljonu eiro apmērā, aģentūru LETA informēja Satiksmes ministrijas (SM) pārstāve Iveta Kancēna.

Kancēna norādīja, ka "RB Rail" tiks kompensēts 2018. un 2019.gadā Latvijas valsts budžetā iemaksātais PVN 1,139 miljonu eiro apmērā.

Viņa skaidroja, ka SM bija prasījusi 1,314 miljonus eiro, kuros ietilpa arī priekšfinansējums 2020.gada 1.ceturksnim, bet vienošanās tika panākta par 2018. un 2019.gadā Latvijas valsts budžetā iemaksātā.

Tikmēr koalīcijā ietilpstošās apvienības “Attīstībai/Par!” Saeimas frakcija otrdien, 3.decembrī, ārkārtas sēdē tikās ar “Rail Baltica” koordinējošā Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" pārstāvjiem, lai uzklausītu bažas par kritisko stāvokli, kādā atrodas “Rail Baltica” projekts. Atklātībā nonākusi 62 "RB Rail" darbinieku vēstule, kurā viņi izsaka bažas par projekta slikto korporatīvo pārvaldību. Turklāt nepilnības ir tieši Latvijas projekta pārvaldības pusē.

“Attīstībai/Par!” līdzpriekšsēdētājs, frakcijas vadītājs Daniels Pavļuts Latvijas Radio pastāstīja, ka frakcija ir ļoti nobažījusies par šo situāciju, jo “runa ir par sešiem miljardiem eiro, [..] patiesībā arī par tādu sapni, ka mēs varēsim Rīgā beidzot iekāpt modernā, ērtā vilcienā un aizbraukt līdz Berlīnei vai tālāk”.  

Daniels Pavļuts: Par bažām saistībā “Rail Baltica”Linda Zalāne

    “Tāpēc ziņas par to, ka projekta vadībā ir nepilnības, kas šeit ir pārvaldības problēmas, ka projekts kavējas, turklāt tieši Latvijā, nevis kādas kaimiņvalsts rīcības dēļ, tas mūs dara ļoti bažīgus,” sacīja Pavļuts.

    Tāpēc frakcija vēršas ar vēstuli pie Ministru prezidenta ar aicinājumu iesaistīties šī jautājuma risināšanā un pārņemt kontroli pār to, kas šajā projektā notiek, pastāstīja Pavļuts.

    Viņš arī norādīja, ka ir sasaukta Saeimas Tautsaimniecības komisijas sēde, pieaicinot visas iespējamās puses, “ceru, ka noskaidrosim visus apstākļus, [..] ceru, ka ir arī rīcības plāns, kā to risināt”.  Saeimas Tautsaimniecības komisijas sēde notiks trešdien.

     

    KONTEKSTS:

    "Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā. Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no ES līdzekļiem.

    Lai īstenotu "Rail Baltica" projektu, izveidots projekta koordinators - Igaunijas, Latvijas un Lietuvas kopuzņēmums "RB Rail".

    Šogad novembrī "RB Rail" darbinieki izplatījuši vēstuli, norādot, ka projekts ir kritiskā situācijā. Galvenais iemesls esot projekta sliktā, sadrumstalotā pārvaldība.

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Ekonomika
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti