"Padomju laikā abām valstīm bija ļoti stipras ekonomiskās saites, bet pēdējos gados daudz kas zaudēts. Taču ir svarīgi skatīties ne tik daudz atpakaļ, cik uz priekšu," tikšanās sākumā uzsvēra Lukašenko. "Atšķirībā no citām Baltijas zemēm [Latvijā] ir labs fons mūsu abu valstu sadarbībai. Domāju, ka vajadzētu izmantot šo brīdi un nopietni paplašināt mūsu sadarbību."
Latvijas premjerministrs Kariņš, kurš dzimis ASV un lielāko mūža daļu dzīvojis Rietumos, ar krievu valodu ir uz "jūs". "Paldies, prezidenta kungs. Es mazliet runāju krieviski. Saprotu labāk, nekā runāju. Tāpēc tālāk runāšu angliski," sacīja Kariņš. Lukašenko savukārt atzīmēja: "Lai jūs labāk saprastu krieviski, jums biežāk pie mums jābrauc."
Latvijas Ministru prezidents atzina, ka Latvija ir ieinteresēta attīstīt labas attiecības ar Baltkrieviju. "Mums ir svarīgi redzēt neatkarīgu un plaukstošu Baltkrieviju," teica Kariņš.
Tikšanās laikā spriests par sadarbību transportā un loģistikā. Lukašenko valdībai šobrīd svarīgi atrast alternatīvus naftas produktu piegādes ceļus. Krievija būtiski samazinājusi savas naftas plūsmu uz Baltkrieviju. Kremlis tā cer salauzt Minskas pretestību abu valstu ciešākai integrācijai.
Kā apstiprināja Kariņš, caur Latvijas ostām būtu iespējams ne vien eksportēt naftas produktus no Baltkrievijas, bet arī importēt naftu no visas pasaules uz Baltkrieviju.
"Kas attiecas uz praktiskiem jautājumiem, sadarbību un tirdzniecību, Latvijas valdība nesen mainīja Rīgas un Ventspils ostas pārvaldības reglamentu. Tās tagad atrodas 100% valsts kontrolē, un mēs esam atvērti biznesam," klāstīja Latvijas premjers.
Pēc tam, kad ASV decembrī Ventspils Brīvostas pārvaldi iekļāva sankciju sarakstā, mulsums bija arī Baltkrievijā. "Latvijas dzelzceļš" vadība steigšus devās uz Minsku, lai kliedētu biznesa partneru bažas par riskiem kravu plūsmām. Šogad plāno izveidot jaunu pārvadājumu ekspresvilciena maršrutu Kijeva-Minska-Rīga. Ja Baltkrievijai sadarbības priekšlikumi būs pieņemami, tad galīgās vienošanās plānots parakstīt Lukašenko vizītes laikā Rīgā, iespējams, 3.aprīlī. Runāts arī par nākamgad gaidāmo pasaules čempionātu hokejā, ko Latvija un Baltkrievija rīko kopā.
"Šoreiz Minskā esmu nevis ar biznesa delegāciju, bet ar hokeja delegāciju. Sagatavošanās darbi nākamgad gaidāmajam hokeja čempionātam Latvijas pusē rit pēc plāna. Esam ļoti priecīgi par iespēju rīkot to kopā ar jums. Un ir ļoti patīkami, ka Latvijas un Baltkrievijas komanda spēlēs dažādās divīzijās. Un varbūt čempionāta beigās tiksimies Minskā," sacīja Kariņš. Uz to Lukašenko atbildēja: "Nedod Dievs! Latvieši mums tik daudz nepatikšanu pēdējā laikā sagādājuši."
Decembrī Rīgas "Dinamo" komanda pārspēja Minskas "Dinamo", sagādājot baltkrieviem 12. neveiksmi pēc kārtas. Baltkrievijas prezidents ir kaislīgs hokeja piekritējs un bieži vien pats kāpj uz ledus.
KONTEKSTS:
Krievija 1. janvārī apturēja naftas piegādes Baltkrievijas naftas pārstrādes rūpnīcām. Dažas dienas vēlāk daļēji tās gan atjaunoja, lai gan Maskava un Minska nav vienojušās par piegāžu nosacījumiem šim gadam. Šī iemesla dēļ Baltkrievija, kas katru gadu importē 23–24 miljonus tonnu Krievijas naftas, meklē alternatīvas enerģijas piegādēm. Baltkrievijas amatpersonas pagājušajā nedēļā paziņoja, ka valsts par naftas importu nosūtījusi priekšlikumus Baltijas valstīm, Polijai, Ukrainai, Kazahstānai un Azerbaidžānai.
Nav skaidrs, kad varētu tikt panākta vienošanās ar Latviju. Tikmēr Klaipēda, šķiet, aizsteigusies soli priekšā. Baltkrievijas naftas kompānija "BNK" caur Klaipēdas ostu importēs jēlnaftu no Juhana Sverdrupa atradnēm Norvēģijā. Paredzams, ka šonedēļ Klaipēdā ieradīsies Norvēģijas tankkuģis "Breiviken" ar jēlnaftu. Baltkrievijas valsts kompānija "Belņeftehim" ziņu aģentūrai "Reuters" norādījusi, ka šobrīd tiek gaidīta krava un tad tiks turpinātas sarunas. Savukārt "Klaipedos nafta" vadība izteikusies, ka turpinās dialogs ar klientiem Baltkrievijā par naftas produktu eksportu un jēlnaftas importu.