Panorāma

Igaunija svin simtgadi

Panorāma

Igauņu skaits Latvijā sarūk

Trīs miljonu auto iepirkums lielos dīlerus neinteresē

Kādēļ trīs miljonu vērts auto iepirkums paliek bez lielo dīleru intereses?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD) pērn izsludinājis konkursu par operatīvā medicīnas transporta iegādi. Pēc vairākiem iepirkuma nolikuma labojumiem un termiņu pagarināšanas, šā gada 8.janvārī konkurss noslēdzās. Taču, neraugoties uz lielo iepirkuma summu – vairāk nekā trim miljoniem eiro -, NMPD saņēma tikai viena pretendenta pieteikumu.

Latvijas Televīzijas (LTV) raidījums "Panorāma" ziņo, ka šajā konkursā pieteicies “Volkswagen” reģionālais dīleris “Mūsu Auto Valmiera”. SIA gada apgrozījums pēdējā iesniegtajā pārskatā bija ap pieciem miljoniem eiro.

Kopējā plānotā līguma summa ir trīs miljoni eiro (3 061 800). Potenciālais līgums ir par 35 “Volkswagen” automašīnām (4x4) ar pilnu aprīkojumu un servisu. Vienas mašīnas cena – 72 900 eiro, bet pārējo līguma summu (aptuveni pusmiljonu eiro) veido servisa izmaksas.

Uzņēmuma “Mūsu Auto Valmiera” īpašnieki ir piecas privātpersonas, kuras saistītas arī ar “Mūsa Motors grupa”. To vidū viens no grupas īpašniekiem Vitauts Tučkus, padomes locekle Iveta Siliņa, kā arī Jānis Āboltiņš, kurš dažādos laika periodos ieņēmis dažādus amatus “Mūsa Motors Grupa” uzņēmumos.  Pēdējo lielo NMPD auto iepirkumu uzvarēja cits šīs grupas uzņēmums “Auto Blitz” (52 auto, piegāde - 2016.gads).

Iepirkumu uzraudzības biroja dati liecina, ka valsts pasūtījumos “Mūsu Auto Valmiera” galvenokārt ieguvusi tiesības sniegt dažāda veida servisa pakalpojumus. Operatīvos transportlīdzekļus šī firma nav piegādājusi.

Lai arī NMPD Transporta departamenta vadītājs Egils Lapiņš neslēpj, ka konkursa nolikumam visatbilstošākās bijušas “Volkswagen”  un “Mercedes Benz” markas automašīnas, tomēr neviens no šo marku lielajiem dīleriem iepirkumā nebija pieteicies. 

Virkni autotirgotājus pārstāvošās biedrības “Auto Asociācija” valdes loceklis Ingus Rūtiņš raidījumam “De facto” saka: “Tas nav nekāds vieglais bizness, pilnīgi noteikti nē. Bet būtu arī stipri pārvērtēti teikts, ka viņš būtu tik ļoti specifisks un tik ļoti nepateicīgs bizness, ka viņā neviens negribētu līst iekšā. Tā kā skaidrs, ka viena pretendenta pieteikšanās liecina par to, ka ir kaut kādas nesamērīgas prasības konkursa nolikumā vai tehniskajā specifikācijā, vai līgumā - tātad kādā no šiem dokumentiem.”

“De facto” vairākiem  tirgotājiem, kuru profils būtu atbilstošs iepirkumam, vaicāja, kādēļ viņi nepieteicās piegādāt auto.

“Mercedes Benz” dīleris “Domenikss”, kas jau vairākkārt piegādājis aprīkotus operatīvos auto mediķiem, arī šoreiz apsvēris dalību konkursā. Taču atteikušies, redzot nolikumā iestrādātas, viņuprāt, nesamērojamas prasības. Uzņēmums norāda uz vairākiem aspektiem. Tostarp – ka auto apkopes un remonti jāveic piecos servisa centros katrā no Latvijas reģioniem divu līdz piecu dienu laikā, bet par katru kavēto stundu – līgumsods vairāk nekā 24 eiro.

“Lai izpildītu šādas prasības, būtu nepieciešams uzturēt rezerves daļu un materiālu  krājumus visos servisa centros katrai operatīvā medicīniskā transportlīdzekļa vienībai ~ 11 % apmērā no līguma cenas,” norāda SIA “Domenikss” valdes locekle Ilze Zoltnere.

Vēl tiešāks ir cits potenciālais piegādātājs, kas ir viens no diviem lielajiem “Volkswagen” dīleriem Latvijā. “Izvērtējot iespējamos riskus, ekonomisko pamatojumu un iepriekšējo pieredzi šāda veida iepirkumos, SIA “Moller Auto” pieņēma lēmumu nestartēt šajā konkursā,” tā “Moller Auto Krasta” Komerctransporta tirdzniecības nodaļas vadītājs Artis Skulte

Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta pārstāvis skaidro, ka īpašie servisa nosacījumi uzlikti, lai dienests nepaliktu bez transporta – iepriekš esot bijuši gadījumi, kad mašīnas aizķērušās servisos pārlieku ilgi.

“Runa ir par to, lai mēs caur šīm līgumsaistībām varētu tomēr disciplinēt piegādātājus, lai viņi no savas puses vispirmām kārtām saprot, uz ko viņi iet. Otrām kārtām, lai viņi pārdomā savu rezerves daļu klāstu.  Un pārdomā pie reizes arī šo iekšējo loģistiku, kā viņi nodrošinās rezerves daļu piegādi un remontu veikšanu visā Latvijas teritorijā,” saka Egils Lapiņš.

“Saliekot to visu kopā - tā bija milzīga riska bumba, kur, neiekalkulējot kaut kādu riska prēmiju cenā iekšā, viņu normāli nomenedžet nav iespējams,” uzskata Rūtiņš.

Taču, kādēļ konkursa nosacījumi neaizbiedēja auto tirgotāju no Valmieras, kura jauda un resursi ir mazāki nekā nosauktajiem? Un kas ļauj viņiem riskēt? LTV atbildi no uzņēmuma pārstāvjiem atbildi nesaņēma. Tāpat netika nosaukts, kas nodrošinās piegādāto automašīnu servisu pārējos Latvijas reģionos.

Salīdzinājumam -  divos iepriekšējos pilnpiedziņas auto iepirkumos pilnībā aprīkotu mašīnu cena bijusi ap 90 tūkstošiem, bet servisa izmaksas uz vienu auto - ap četrarpus tūkstošiem. Šajā iepirkumā aprīkota auto cena ir 73 tūkstoši, taču servisa izmaksu aprēķins – vairāk nekā trīs reizes lielāks - gandrīz 15 tūkstoši. Tas ir - aptuveni pusmiljons eiro uz visu iepirkumu.

Dienestā neuzskata, ka šajā iepirkumā varētu būt zemūdens akmeņi, kas galu galā iepirkumu padarītu valstij neizdevīgu.

NMPD autoparks pēdējos piecos gados būtiski atjaunots tieši ar Eiropas struktūrfondu atbalstu. Divas trešdaļas no visām mediķu mašīnām ir vecumā līdz pieciem gadiem. Bet jau tagad jāsāk domāt par to, kā notiks pakāpeniska šo auto nomaiņa – aptuveni 30 no šīm mašīnām nobraukums ir 300 000 km un vairāk. Eiropas nauda šiem mērķiem vairs nav pieejama, bet budžeta nauda - nav ieplānota. Jaunā dienesta vadītāja Liene Cipule cer, ka tuvāko pāris gadu laikā būs gatava NMPD transporta koncepcija, kurai vajadzētu iegūt atbildi - kā briestošo auto krīzi dienestā novērst un kur tam ņemt naudu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti