Kā tirdzniecības centra «Alfa» īpašnieku maiņa ietekmēs mazumtirdzniecības tirgu Latvijā?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Nekustamo īpašumu kompānija "Akropolis Group", kam pieder iepirkšanās un izklaides centri "Akropolis" Viļņā, Klaipēdā un Šauļos un "Akropole" Rīgā, iegādājusies vienu no lielākajiem tirdzniecības centriem Rīgā – "Alfa". Pagaidām netiek atklāta iecerētā darījuma vērtība, jo to varēs pabeigt pēc tam, kad būs saņemta Latvijas Konkurences padomes atļauja. Kā šis darījums ietekmēs mazumtirdzniecības tirgu Latvijā? 

Pēdējos gados lielas investīcijas ieguldītas tirdzniecības centru (TC) attīstībā Rīgā. Pirms diviem  gadiem tika atvērts iepirkšanās un izklaides centrs “Akropole” un jauns tirdzniecības centrs “Sāga”. Paplašināts TC “Origo”, arī “Alfa”, ieguldot aptuveni 55 miljonus eiro, tika paplašināts un modernizēts. Nekustamā īpašuma attīstītāju alianses valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Vanags norādīja – biroja un mājokļu celtniecībā vēl būtiski atpaliekam no Lietuvas un Igaunijas, bet  tirdzniecības platību ziņā būtisku atšķirību nav.

““Alfa” darījums ir lielākais pēdējo 10 gadu laikā, visticamāk, vispār Baltijā. Tas, ka lietuviešu kolēģi ir iegādājušies “Alfa”, spītējot Covid, parāda viņu ticību Rīgai, jo tagad “Akropolis” grupai no visām pilsētām tikai Rīgā būs veseli divi tirdzniecības centri. Tas, ka Baltijas uzņēmums ir spējīgs nopirkt šāda līmeņa tirdzniecības centru no “Blackstone Group”, kas ir milzīgs starptautiska kapitāla uzņēmums, arī ir

laba zīme, jo liecina, ka Baltijā uzņēmējdarbība ir spējusi attīstīties tā, lai šāda līmeņa objekti kā “Alfa” nonāktu arī Baltijas tirgus spēlētāju rīcībā,” norādīja Vanags.

Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Inguna Gulbe atzīmēja, ka tirdzniecības centra “Alfa” īpašnieku maiņa mazumtirdzniecības jomu būtiski neietekmēs.

“Domāju, ka nekas tāds ļoti radikāls un kardināls nemainīsies. Zīmoli un sortiments, kas bija, tie aptuveni arī paliks. Ja paskatās, kas ir Lietuvas un Rīgas “Akropolē” – tur nav redzamas lielas atšķirības. Pamanāmākā izmaiņa, kas varētu būt, jo tā ir novērots arī citās vietās, ka “Rimi” veikalu tīkls tiek nomainīts ar “Maxima” tīklu. Abi ir līdzvērtīgas ķēdes ar aptuveni vienādu kvalitāti un sortimentu.

[Runāt] par to, vai ir pārāk liela koncentrācija viena rokās vai nav, Latvijā ir grūti, jo jebkurš Latvijas vislielākais uzņēmums uz Eiropas Savienības lielo uzņēmumu fona ir ļoti mazs.

Paskatoties uz to, kas notiek pašlaik, tukšāki ir pilsētas centra tirdzniecības centri, piemēram, galerija ''Centrs'' ir ļoti tukša, jo daudzi strādā attālināti. Mēs redzam, ka daudzas lielveikalu nomnieku vietas ir tukšas, jo Covid ir atstājis ietekmi. Bet “Spice”, “Alfa” ir pilni, ar mašīnu piebraukt nevar,” sacīja Gulbe.

Veikalu tīkla “Rimi” pārstāvji, kas telpas “Alfā” nomā, no komentāra atteicās, jo vēl nav tikušies ar jaunajiem “Alfas” īpašniekiem. “Akropoles” un “Alfas” apvienošanos vēl izskatīs Konkurences padome (KP), kas vērtē visu lielo uzņēmumu apvienošanos. 

KP Ekonomiskās analīzes nodaļas ekonomists Dāvis Perševics skaidroja: “Konkurences padomei ir jāizvērtē lielo uzņēmumu apvienošanās, lai kādā konkrētā tirgū nerastos pārāk liela koncentrācija. Savukārt, uzņēmumiem, kuru apgrozījums sasniedz noteiktus kritērijus –

abu apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums pārsniedz 30 miljonus un vismaz divu apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā ir bijis ne mazāks par 1,5 miljoniem katram.

Pēc šiem kritērijiem ir pienākums iesniegt Konkurences padomei paziņojumu par apvienošanos. Skatāmies, kuros tirgos pārklājas apvienošanā iesaistīto dalībnieku darbība, veicam dažādas ekonomiskās analīzes. Protams, ja tas skars “Maxima” un “Rimi” tirgu, kurā viņi darbojas, tas arī tiks vērtēts.”

Tomēr Vanags atzina, ka tirdzniecības centri kopumā joprojām nav atguvušies no Covid-19 pandēmijas sekām un nākotnē raugās visai piesardzīgi.

Viņš pauda: “Tirdzniecības nozare bija tieši skartā nozare, kurai faktiski ar valdības lēmumiem tika aizliegts darboties.

Tirdzniecības centri kopš pērnā gada pavasara ir zaudējuši aptuveni 65 miljonus eiro. Bija daži mēneši, kad tirdzniecības centros varēja strādāt tikai pārtikas veikali un aptiekas un nomas ieņēmumi samazinājās līdz pat 80%.

Protams, tirdzniecības centri arī saņēma kompensācijas no valdības, bet tās sedz labi ja ceturto daļu no zaudējumiem. Šobrīd situācija ir daudz labāka, nekā bija ziemā, jo vienkārši ir ļauts strādāt un nav jāmeklē inovatīvi veidi, kā, teiksim, veikt tirdzniecību ārā, kas īsti neatbilst tirdzniecības centra profiliem. Kopumā noskaņojums ir tāds piesardzīgi optimistisks. Bet, protams, lielais jautājums ir par to, kas notiks rudenī. Visos TC ir vakcinācijas punkti, tā ka kopējā vēlme ir šo pandēmiju pārvarēt un dzīvi un uzņēmējdarbību turpināt normālā veidā.”

KP pēdējos gados vērtējusi vairākas izmaiņas tirdzniecības tīklu darbībā un nav atļāvusi “Dominā” un “Rīga Plaza” “Prizma” vietā darboties “Rimi”, savukārt Tērbatas ielā nav ļāvusi “Top” vietā darboties veikalam “Maxima”. “Alfas” pārdošanu izvērtēs četru mēnešu laikā. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti