Eiro fokusā

Čeku loterijā šogad paredzētas vairākas izmaiņas

Eiro fokusā

"Brexit" nav radījis lielas izmaiņas apdrošināšanā; uzņēmējiem ir jaunas prasības

Covid pandēmijas ietekmē mainās arī pircēju paradumi

Kā Covid-19 ietekmējusi pārtikas cenas un iepirkšanās paradumus?

Latvijas lauksaimnieki un pārtikas pārstrādes uzņēmumi arī krīzes laikos spēj nodrošināt Latviju ar visu nepieciešamo pārtiku – sākot no ikdienas uzturā lietotiem produktiem līdz pat dažādiem našķiem. Kā Covid-19 pandēmija ietekmējusi pārtikas produktu cenas un iepirkšanās paradumus?

Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Ingūna Gulbe stāstīja, ka pērnā gada nogalē samazinājās liellopu un cūkgaļas cena. Ja liellopu gaļas cena pamazām varētu palielināties, tad grūtāki laiki gaidāmi cūku audzētājiem, jo mainās norises pasaulē – 

Ķīnā pēc cūku mēra uzveikšanas sabūvētas jaunas, modernas fermas ar lielu dzīvnieku skaitu, un tas ietekmēs arī cūkgaļas tirgu Eiropā.

"Lielākais pasaules cūkgaļas importētājs bija Ķīna, bet viņi vairs nepirks tādā apmērā, kā bija pirkuši līdz šim. Un arī Eiropa noveco – vecākā paaudze ir tā, kas ēd cūkgaļu. Jaunā paaudze daudzi ir veģetārieši un vegāni, citi ēd tītaru vai vistu. Graudiem joprojām ir augstas cenas. Tas nozīmē, ka olām, vistu gaļai nav pamata kļūt lētākai, jo tur barībā ļoti daudz ir graudi iekšā. Cukuram prognozē cenu kāpumu, dažiem kafijas veidiem cena ir samazinājusies. Dārzeņiem cenas ir zemas, jo no lauksaimniecības viedokļa bija labs gads – ne par aukstu, ne karstu, ne par sausu, ne slapju, un labas dārzeņu ražas ir visā Eiropā. Pienam arī bija samazinājusies cena, tāpēc, ka piens, gaļa – tie ir produkti, ko ļoti daudz izmanto sabiedriskā ēdināšana – restorāni, viesnīcas, skolas. Tūrisms bija apstājies un pieprasījumā bija straujš samazinājums, bet

gada beigās jau sāka parādīties kustība biržā, sāka jau notikt pirmie nākotnes darījumi un cenas vairākiem produktiem sāka palielināties," stāstīja Gulbe.

Inese Stičinska Kokneses novada Kokneses pagasta zemnieku saimniecībā "Bļodiņas" audzē 20 govis. Daļu no piena nodod "Jēkabpils piena kombinātam", bet daļu kopš iepriekšējās krīzes, kad piena cena nokrita līdz pieciem centiem litrā, pārstrādā sierā un citos piena produktos. Inese pati produktus netirgo, bet piegādā pēc pieprasījuma tiešās iepirkšanās pulciņiem.

"Cilvēki savācas, veido savu grupiņu, atrod telpas. Tad viņi paši veido pasūtījumus, paši dežurē un paši sapako. Viss tiek pārdots iepirkšanās pulciņiem un veikaliņiem, kas tāpat izdara pasūtījumus," stāstīja Stičinska.

Jau gadu Stičinska piena produktus, cepumus un pankūkas, sezonā arī dārzeņus, ved uz Āgenskalna tirgu.  

"Pašā sākumā tie pasūtījumi bija mazi. Tirgus pārstāvji pat bija ar mieru braukt pakaļ. Sākums ir jāizcīna, mēs arī nepadevāmies, vedām visādus pasūtījumus. Ja tu strādā no sirds, tad jau vajadzētu būt, kas tas, ko tu saražo, garšo vēl kādam.

Ar Covid-19, es domāju, daudziem cilvēkiem būs mainījušies paradumi. Cilvēki sapratīs, ka tu vari saplānot savu budžetu bez došanās uz veikalu un liekiem tēriņiem. Pasūtot uz mājām, tu nenopirksi neko lieku," uzskata Stičinska.

Āgenskalna tirgus radošā direktore Una Meiberga stāstīja, ka kopš decembra Āgenskalna tirgū savus produktus pārdod arī tie zemnieki un mājražotāji, kas pirms tam tirgojās Kalnciema tirgū. Āgenskalna tirgus strādā no otrdienas līdz svētdienai, izveidots arī Āgenskalna tirgus interneta veikals.

"Mums ir svarīgi, lai tirgū ir tas, kas cilvēkiem tanī brīdī ir aktuāli, piemēram, svaigi cepta maize. Tāpat mums svarīgi, lai piegādātāji mums ir lojāli un piedāvā kvalitatīvu preci. Mēs kopš pavasara, Covid-19 pirmā viļņa, esam izveidojuši tirgu internetā, kur ir iespēja iegādāties visus produktus, kas ir tirgū un citus. Viens veids, ka cilvēki izņem sapakotas kastes ar produktiem Āgenskalna tirgū, otrs veids – mēs veicam piegādes uz mājām Rīgas robežās.

Tieši tas, ka tirgus notiek arī virtuāli, attīstīsies daudz un dažādos veidos, un nākotnē mēs arī rēķināmies ar to, ka liela daļa tirdzniecības saglabāsies internetā.

Mums ir sācies jauns Eiropas Savienības projekts "Apvārsnis", kas ir par veselīgu un iekļaujošu apkaimes attīstību caur pārtikas tirgu. Tas sākās septembrī un norisināsies piecus gadus. Tur būs dažādas aktivitātes, piemēram, tiks izveidota kopienas virtuve, tiks attīstīts "online" tirgus un citas lietas," teica Meiberga.

Ražotāji un tirgus pārstāvji prognozēja, ka attālinātā iepirkšanās būs aktuāla arī pēc Covid-19 pandēmijas beigām. Gados jaunākie pircēji tirgū apskatīs preces un parunāsies ar pārdevējiem, bet produktus pasūtīs pa telefonu un pasūtījumus saņems ar piegādi mājās. Bet Āgenskalna tirgus paviljona atjaunošana noslēgsies novembrī.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt