Pusdiena

Pusdiena 30.12.2016

Pusdiena

Mazāku algu saņēmēji var iesniegt deklarācijas pārmaksātā nodokļa atgūšanai

Jelgavas ambīcijas par pusotra miljarda eiro investīciju piesaisti – nereālas

Jelgavas ambīcijas par pusotra miljarda eiro investīciju piesaisti – nereālas

Starpsvētku dienās Jelgavas dome saviem iedzīvotājiem pēkšņi paziņojusi par valstī vēl nebijušām ambīcijām – četru gadu laikā Jelgavā tiks ieguldītas gandrīz pusotra miljarda eiro investīcijas, izbūvējot vēl nebijušu loģistikas centru Ķīnas "Zīda ceļa" savienojumam ar Eiropu.

Plānos ietilpst attīstīt ap 500 hektāru teritoriju, uzcelt tiltu pār Lielupi un radīt 8000 jaunu darbavietu. Taču par tik ievērojamiem plāniem pašlaik zina tikai Jelgavas domē.

Uzreiz pēc Ziemassvētkiem Jelgava pēkšņi uzrunājusi savus iedzīvotājus, izziņojot kādas Ķīnas kompānijas "Beijing Yisheng" un vietējā uzņēmuma "Woodison Investment" grandiozus plānus.

Pilsēta tikko esot saņēmusi piedāvājumu, kā attīstīt pašvaldībai piederošo vairāk nekā 300 hektāru teritoriju, kurā reiz atradās lidlauks. Tur plānots izveidot multimodālu loģistikas centru, kurā tiktu pārkrautas preces no Ķīnas uz Eiropu un pretējam virzienam.

"Pagājušā gada septembrī mājaslapā jelgava.lv mēs devām jebkuriem investoriem iespējas attīstīt mūsu lidlauka teritoriju, kur ir vairāk nekā 300 hektāri. Tagad ir nācis pirmais piedāvājums - 1,2 miljardi eiro. Tas nozīmē sakārtotu teritoriju, jaunu tiltu pāri Lielupei, izbūvētus piebraucamos ceļus, lai šo teritoriju varētu izveidot par ļoti nopietnu centru," stāsta Jelgavas domes Attīstības pārvaldes speciālists un deputāts no Zaļo un Zemnieku savienības Vilis Ļevčenoks.

Kompāniju pārstāvji kāds Luo Sudongs un Latvijā ar virkni šaubīgiem darījumiem vairāk pazīstamais miljonārs Juris Šabašovs sanāksmē domē investīciju solījumus jau uzaudzēja līdz pusotram miljardam eiro. Viņi sola attīstīt jau 460 hektāru teritoriju, nodarbināt 8000 iedzīvotāju, turklāt loģistikas centru izveidot rekordātrā laikā – līdz 2020. gadam.

Taču par plāniem, kas naudas izteiksmē vērtējami kā piektā daļa no visa valsts budžeta, pagaidām nezina tādi investoru meklētāji kā Satiksmes ministrija vai pašvaldību lietu ministrija.

Arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) direktors Andris Ozols par iespaidīgajiem investīciju plāniem dzird pirmo reizi.

"Kopumā par Jelgavu kā par satiksmes mezglu, kā par sarežģītu un labu infrastruktūras piedāvājumu ir vērts runāt. Bet, ja jūs sakāt, ka paši pašvaldība, (..) tad es esmu pagalam apmulsis. LIAA tur nav iesaistīta. Parasti es zinu par visiem lielajiem projektiem Latvijā, bet par šo nezinu. Vai tas izklausās labi? Jā, tas izklausās labi, bet tas neizklausās līdz galam saprotami," atzīst Ozols.

Arī tranzīta nozare Jelgavas un uzņēmēju ambīcijas pagaidām nevērtē, jo Latvijas Loģistikas asociācijai un biedrībai ''Baltijas Asociācija - transports un loģistika'' par plāniem nekas nav zināms. Eksperti pieļauj, ka tas var būt arī veids, kā viegli tikt pie 300 hektāriem pašvaldības zemes.

Jelgava līdz šim zināma ar vairākiem bēdīgi slaveniem investīciju projektiem – pirms vairākiem gadiem bankrotēja rūpnīca "AmoPlant", kuras saliktie autobusi interesēja tikai pašu Jelgavu.

Savukārt tā arī nepabeigts Lielupes krastā slejas Krievijas giganta "UralVagonZavod" milzis, kurā bija plānots būvēt dzelzceļa vagonus. Šie projekti iepriekš izmantoti reklāmas kampaņās pirms pašvaldību vēlēšanām, solot attīstību un jaunas darbavietas.

 

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti