Ārpus Rīgas

Bijušo mazuta bāzi Valmierā izpētīs un attīrīs ar elektrokinētisko metodi

Ārpus Rīgas

Avīzes "Bauskas Dzīve" galvenā redaktore Anita Rozentāle par alkohola outletu Bauskā

Jaunu prasību dēļ darbību var pārtraukt mazie Latgales pasažieru pārvadātāji

Jaunu prasību dēļ darbību var pārtraukt mazie Latgales pasažieru pārvadātāji

Daļa pasažieru pārvadātāju Latgalē ir nobažījušies, ka nespēs izpildīt jaunās prasības sabiedriskā tranporta pakalpojumu sniegšanā un pieļauj, ka no tirgus būs spiesti izstāties.

Līdz 14.jūlijam pagarināts konkurss par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu vietējos reģionālajos maršrutos 10 lotēs. Ja lielākajai daļai pasažieru pārvadātāju Latvijā agrāk noslēgtais līgums ar Autotransporta direkciju par reģionālo pasažieru pārvadājumu veikšanu būs spēkā vēl līdz 2021.gadam, tad daļai Latgales un Zemgales pasažieru pārvadātāju līgumi beidzas jau šogad. Tieši viņiem, lai turpinātu savu darbību līdz 2021. gadam, kad paredzēta vērienīga nozares reforma un atkal jaunu līgumu slēgšana, jau sākot ar nākamo gadu būs jāstrādā pēc jaunajām prasībām. Tomēr ne visi mazie pasažieru pārvadātāji spēs nodrošināt Autotransporta direkcijas izvirzītās prasības un no tirgus, visticamāk, izstāsies.

Gandrīz pirms 10 gadiem mazie pasažieru pārvadātāji, nespēdami konkurēt ar lielajiem uzņēmumiem, zaudēja cīņu par visienesīgāko pasažieru pārvadājumu daļu – starppilsētu reisu nodrošināšanu. Mazie uzņēmēji, galvenokārt pateicoties valsts piešķirtajai dotācijai, turpināja darbību, veicot vien vietējos pasažieru pārvadājumus.

Tagad reģionālo pasažieru pārvadātāju darbība, it īpaši Latgalē, atkal ir apdraudēta.

Ne visiem, pārslēdzot jaunos līgumus ar Autotransporta direkciju, izdosies izpildīt izvirzītās prasības, kad tiks vērtēts ne vien saimnieciski izdevīgākais, bet arī tehniskais piedāvājums.

Ar jaunajiem noteikumiem Autotransporta direkcija cer panākt ne vien zemākas pasažieru pārvadājumu izmaksas, bet arī komfortablākus apstākļus pasažieriem, pārvadātājiem uzliekot par pienākumu iegādāties jaunākus autobusus.

“Līdz šim Latgales reģionā, Zemgales reģionā vietējos maršrutos nav bijis praktiskās konkursa pieredzes," stāsta Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš. "Uzņēmumi nebija pieraduši pie tā, ka viņiem jāsacenšas ar kādiem citiem un ar savu piedāvāju ir jācenšas izkonkurēt citus uzņēmumus. Šai procedūrai cauri pilnībā ir izgājis Kurzemes reģions. Un ko ieguva pasažieri šajā reģionā, ir tas , ka pārvadājumu kvalitāte ir būtiski augstāka nekā citos reģionos,” stāsta Godiņš.

Viņš gan uzsver - uzņēmējiem izvirzītās prasības nav pārmērīgas un ir izpildāmas.

“Prasība - autobusa vecums nedrīkst pārsniegt 25 gadus. Autobusu parka vecums gadā nedrīkst pārsniegt 20 gadus. Attiecībā uz autobusu vecumu, tās noteikti nav pārmērīgas prasības. Autobusu salonā jāspēj uzturēt temperatūra no 16 līdz 24 grādiem. Desmit procentiem no autobusu parka ir jābūt pielāgotam cilvēkam ar kustību traucējumiem. Jābūt informācijai par pieturvietām vai nu vizuāl,i vai nu audio, tas ir obligāti," norāda Godiņš.

Daļa reģionālo pasažieru pārvadātāju šādām izmaiņām nav gatavi.

Piemēram, pirms 20 gadiem dibinātais uzņēmums “Madonas ceļu būves SIA”, kas veic pasažieru pārvadājumus bijušā Madonas rajona teritorijā, viens no pirmajiem valstī ir pārgājis uz mazākas ietilpības autobusiem un kļuvis par vienu no lētākajiem pārvadātājiem, tomēr redzot, ka nespēs izpildīt izsludinātajā konkursā izvirzītās prasības, uzņēmuma vadītājs Andris Sakne ir nolēmis tajā nepiedalīties.

“ Mūs uztrauc tehniskās prasības autobusiem, ko mēs nespējam izpildīt, līdz ar to mēs konkursā vispār nepiedalāmies,” stāsta uzņēmuma vadītājs Andris Sakne. “Ja šobrīd mums no 40 autobusiem puse – 20 autobusi - ir vecumā līdz 25 gadiem, kā tas ir prasīts, otra puse mums ir jāiegādājas jauni vai lietoti autobusi, un konkurss ir tikai uz trīs gadiem, līdz ar to kreditēšanas iespējas nepastāv.

Arī tādu prasību autobusiem, kā ventilēšana, kondicionēšana un apkure, kad neatkarīgi no laika apstākļiem salonā ir jānodrošina tīrs gaiss un pastāvīga temperatūra no plus 16 līdz 24 grādiem, izpildīt diemžēl mums nav iespēju," neslēpj Sakne.

Savukārt nelielā Ludzas autobusu parka vadītājs Guntars Losevičs, uzsver, ka nav gatavs padoties un meklē iespējas, lai varētu gan startēt konkursā, gan noturēties biznesā. Uzņēmuma autoparkā pašlaik ir 13 autobusi, kas apkalpo 17 vietējās nozīmes maršrutus austrumu pierobežā, bijušā Ludzas rajona teritorijā. Autobusu vidējais vecums - 25 gadi, uzņēmumā nodarbināti teju 30 cilvēki.

“Es domāju, ka noteikti bez mums kāds viens divi konkurenti te nāks un gribēs piedalīties. Ir tādi pārvadātāji, kas grib pārņemt pamazam šo tirgu,” stāsta Losevičs.

Viņš ir neizpratnē par to, kāpēc mazajiem Latgales uzņēmējiem netiek dota atļauja pagarināt pašreizējos līgumus uz trim gadiem un tad, jau 2021. gadā arī atsijāt tos, kuri nevarēs īstenot nozares reformas rezultātā izsludinātā konkursa prasības.

“ Šis konkurss tiek izsludināts tikai uz trīs gadiem, un tik lielus ieguldījumus, kā ir jāiegulda mums -- mazajiem reģionālajiem pārvadātājiem, mēs šo trīs gadu laikā atgūt atpakaļ nevaram. Es uzskatu, ja konkurss tiek izsludināts, tad tam būtu jābūt izsludinātam vismaz uz 8 vai 10 gadiem, kad pārvadātājs var prognozēt, plānot savas izmaksas un noamortizēt visu tehniku un, jau nerunājot par peļņu, atgūt savus līdzekļus. ”

Latvijas Autotransporta direkcijas izsludinātajā konkursā par pasažieru pārvadājumiem reģionālajos maršrutos piedalīsies arī Rēzeknes Autobusu parks, kas veic pasažieru pārvadājumus Rēzeknes rajona robežās. Te šobrīd nodarbināti 90 cilvēki. Pašlaik uzņēmums savus autobusus piedāvā arī tūristiem un veic divus starptautiskos reisus uz Krieviju.

Uzņēmuma vadītāja Svetlana Smule uzsver - pēdējo gadu laikā uzņēmums aktīvi atjaunojis savu autobusu parku. Gadā tikuši pirkti 5-6 jauni autobusi. Tas nebūtu iespējams ne bez kredītu ņemšanas, ne bez dažādām papildus iespējām nopelnīt. Pašlaik vidējais autobusu vecums ir ap 20 gadiem, un tāpēc uzņēmumam ir visas iespējas piedalīties izsludinātajā konkursā.

“Es ļoti ceru, un mums ir lieli plāni, ka mēs varēsim izturēt šo konkurenci un uzvarēt konkursā. Protams, ir ļoti liels risks šis konkurss, jo ja konkurentiem nulles starts ir augstāks nekā tev, protams, tu nevaru dot lētāku cenu. Būs ļoti grūti, bet tā ir stratēģija-- paveiksies vai nepaveiksies, jo visu izlems punktu skaits, cik tu saņemsi par finansējumu, par tehnisko piedāvājumu," norāda Smule. Viņa gan atzīst – par pasažieru komfortu ir jādomā, taču valstij būtu vairāk uzmanības jāpievērš tieši mazo un vidējo uzņēmumu saglabāšanā.

Pieteikumus Autotransporta direkcijas izsludinātajam konkursam reģionālie pasažieru pārvadātāji varēs iesniegt līdz šī gada 14.jūlijam. Pārvadātāji, kas uzvarēs konkursā, pakalpojuma nodrošināšanu uzsākts ar nākamā gada 1.janvārī, un līgums ar pārvadātāju tiks slēgts vien līdz 2020.gada beigām. Pagaidām neviens pieteikums gan vēl iesniegts neesot.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti