Jauno elektrovilcienu dēļ biļešu cenas varētu palielināt par 20-25%

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

“Pasažieru vilciens” pašlaik ir “pusceļā līdz mantai un pusceļā līdz naudai”, lai pabeigtu konkursu un vienotos par jauno vilcienu iegādi, un saskaņā ar plānu pēc vilcienu iegādes pasažieriem biļešu cenas varētu palielināt par 20-25%, Latvijas Radio raidījumā “Krustpunktā” atzina uzņēmuma vadītājs Andris Lubāns. 

“Pasažieru vilciena” izsludinātajā konkursā ir pieci ārvalstu vilcienu ražotāji, kas kvalificējas otrajai kārtai. Sāktas arī sarunas par finansējumu, un vairākas bankas Latvijā un Eiropā izrādīja interesi par darījuma finansēšanu. Taču problēmas radīja tas, ka vilcienu pirkšana palielinās valsts budžeta deficītu, ko Latvija apņēmās stingri ievērot un nepārsniegt 1% no iekšzemes kopprodukta.

Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieks Dins Merirands skaidroja, ka pašlaik valsts maksā “Pasažieru vilcienam” dotāciju par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas maksājumiem, kurus savukārt PV maksā “Latvijas dzelzceļam”. Šīs dotācijas pārsniedz 50% no uzņēmuma ieņēmumiem, tāpēc saskaņā ar Eiropas noteikumiem “Pasažieru vilcienu” uzskata par valsts sektora daļu un attiecīgi arī tā saistības palielina budžeta deficītu.

Lai no tā izvairītos, valsts plāno maksāt par dzelzceļa infrastruktūru pa taisno tā uzturētājam. Tāpēc Merirands aicināja PV turpināt konkursu, jo nākamā kārta vēl neuzliek finansiālas saistības.

Lubāns pastāstīja, ka pašlaik pieci ražotāji gaida uzaicinājumu uz otro kārtu un notiek sarunas par finansēšanu. Kopumā vilcienu iegāde varētu prasīt ap 200 miljoniem eiro.  

Pēc vilcienu nomaiņas uzņēmums cer, ka pieaugs pasažieru skaits, jo pašlaik daudzi cilvēki ikdienā braukā uz darbu uz Rīgu, bet dzelzceļu izmanto tikai maza daļa no viņiem.

Pieaugot pasažieru skaitam, augs arī ieņēmumi. Taču ar to nepietiks, lai atmaksātu aizņēmumu jauno vilcienu iegādei, tāpēc varētu pieaugt arī biļešu cenas -  līdz 20% – 25%, atzina Lubāns.

"Pasažieru vilciens" izsludinājis konkursu par 32 piepilsētas pasažieru elektrovilcienu ar 400-450 sēdvietām piegādi. Pieteikumu konkursā iesniedza pieci pretendenti - Spānijas uzņēmums "Patentes Talgo S.L" ("Talgo"), Šveices uzņēmuma "Stadler" Polijas meitasuzņēmums "Stadler Polska Sp. z o.o." ("Stadler"), "Siemens AG" un "Sinara Group" Krievijas kopuzņēmums "Uraļskije lokomotivi", Spānijas kompānija "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A." (CAF) un Čehijas uzņēmums "Škoda vagonka a.s.". Visi pieci pretendenti kvalificējušies konkursa otrajai kārtai, kas vēl nav izsludināta.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Jau ziņots, ka iepriekšējais vilcienu iepirkums izgāzās un uzņēmums zaudēja iespēju saņemt Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējumu vilcienu iegādei.

PV bija iecerējis iegādāties 34 elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus. Iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljoniem latu (204,895 miljoni eiro), tostarp ES Kohēzijas fonda finansējums būtu 100 miljoni latu (142,288 miljoni eiro), bet PV līdzfinansējums ‒ 44 miljoni latu (62,607 miljoni eiro).

Konkursā par vilcienu piegādi uzvarēja CAF, taču ar to noslēgtajā līgumā bija jāveic grozījumi, lai nezaudētu ES līdzfinansējumu 100 miljonu latu (142,288 miljonu eiro) apmērā jauno vilcienu iepirkumā. Vienošanās ar CAF par līguma izmaiņām netika panākta un CAF vērsās Stokholmas Tirdzniecības palātas Mediācijas institūtā, lūdzot sākt mediācijas procesu. Tas beidzās bez vienošanās starp pusēm.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti