Eiro fokusā

Pieaug bezdarbs: Iespējas saņemt pabalstu. Tendences vērtē ekonomisti

Eiro fokusā

Jau pirmajās stundās ievērojama uzņēmēju interese par valsts atbalsta instrumentiem

Uzplaukst interneta bizness

Interneta veikalu biznesam Covid-19 krīzes dēļ radītais pieprasījums izrādās izaicinājums

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Daudzviet pasaulē ieviesti strikti ierobežojošie pasākumi, lai maksimāli samazinātu koronavīrusa izplatību. Sēžot mājās, cilvēkiem nākas mainīt savus ikdienas paradumus, un tas attiecas arī uz iepirkšanos. Ievērojami pieaugusi lielo interneta tirdzniecības platformu noslodze. Šīm kompānijām izaicinājumus sagādā daudzo pieprasījumu izpilde un cīņa ar tiem, kas krīzi steidz izmantot savā labā.

Visā pasaulē daudzi uzņēmumi koronavīrusa dēļ bijuši spiesti aizvērt savus veikalus. Aplēses liecina, ka ASV vien mazumtirgotājiem šogad var nākties aizvērt aptuveni 15 000 veikalu. Tādi veikali kā “Nike” un “Nordstrom” pēc daudzu tirdzniecības vietu aizvēršanas, cenšoties noturēt savus klientus, piedāvā 25% atlaidi visām precēm internetā. Lai piesaistītu patērētājus, veikali piedāvā arī bezmaksas piegādes.

Runa nav tikai par elektronikas precēm vai apģērbu. Bažās par savu veselību cilvēki vēlas iegādāties rokas dezinfekcijas līdzekļus, sejas maskas un dažādus medikamentus. Šīs preces ir īpaši pieprasītas, tādēļ tās iegūt nav viegli.

Redzams, ka milzīgos apmēros pasaulē pieaug arī pārtikas preču pieprasījums internetā. Jau marta sākumā lielveikalu ķēde “Carrefour” ziņoja par dubultu interneta patērētāju skaita pieaugumu Itālijā. Tikmēr Francijā pasūtījumu skaits internetā marta sākumā pieauga par 32%, bet ASV lielākā mazumtirgotāja “Wal-mart” pārtikas produktu iegādei domātās aplikācijas lejupielāžu skaits pirms nedēļas piedzīvoja 160% lielu kāpumu. “Wal-mart” plāno valstī noalgot papildu 150 000 cilvēku, bet 365 miljonus dolāru uzņēmums atvēlēs darbinieku prēmijām.

Lielās tiešsaistes platformas

Arī Savienoto Valstu interneta tirdzniecības kompānija „Amazon” saskārusies ar milzīgu interneta tirdzniecības apjoma pieaugumu, tādēļ palielinājusies personāla darba slodze. Šī iemesla dēļ Sietlā bāzētā kompānija paziņojusi, ka paredz iztērēt vairāk nekā 350 miljonus ASV dolāru, lai palielinātu stundas darba atalgojumu Ziemeļamerikā un Eiropā. Tāpat kompānija par 100 000 palielinās pilna vai daļēja laika darbavietu skaitu ASV.

Situāciju ieskicēja “Amazon” vecākais viceprezidents Džejs Kārnijs:

“Mēs šobrīd saskaramies ar pieprasījuma kāpumu visos mūsu sektoros, visur, kur mūsu bizness ir klātesošs – gan ASV, gan Lielbritānijā, gan Eiropas Savienībā.

Šis periods ir ļoti līdzīgs tam, kādu parasti piedzīvojam “melnās piektdienas” vai dažādu svētku laikā. Proti, ir nepieciešami papildu pagaidu darbinieki. Ir pircēji, kuriem ir ļoti vajadzīgas pirmās nepieciešamības preces, mājsaimniecībs preces un medikamentu krājumi. Šie cilvēki nevēlas iet uz veikalu, tādēļ pieaug pasūtījumu skaits internetā. Un mums jāspēj apmierināt šo pieprasījumu.”

Mazāk informācijas ir par vēl vienu lielu interneta tirdzniecības kompāniju, proti, “eBay”, lai gan ir skaidrs, ka arī tā saskaras ar izaicinājumiem.

Analītiķis Igals Arunjans skaidroja, ka iespējami gan ieguvumi, gan zaudējumi. Proti, vīrusa izraisītās krīzes dēļ “eBay” varētu ciest no ilgstošas recesijas. Tomēr viņš arī norādīja, ka “eBay” var gūt labumu no plaša mēroga un aizvien lielākas sociālas distancēšanās, karantīnas un tālākas veikalu slēgšanas.

Nav daudz informācijas arī par Ķīnas interneta tirdzniecības kompānijas “Alibaba” gaitām, kuras dibinātājs Džeks Ma akciju biržu “melnajā piektdienā” marta sākumā zaudēja vairāk nekā vienu miljardu dolāru. Februāra vidū kompānija ziņoja, ka pieaug pieprasījums pēc ēdiena piegādēm, tikmēr krītas apģērba un elektronikas pasūtījumi. Kompānijai jau pirms vīrusa uzliesmojuma klājās grūti, bet tagad tā varētu piedzīvot nopietnus sarežģījumus.

“Uzskrūvētas” cenas un maldinoša reklāma

Līdz ar pieprasījuma pieaugumu pēc dažādām precēm internetā pieaudzis arī blēžu skaits, kas nekautrējas izmantot koronavīrusa radīto krīzi savā labā.

Bijušais “Amazon” pārstāvis Kriss Makeibs skaidro, ka kompānijai šobrīd jācīnās divās frontēs: “”Amazon” šobrīd ir monumentāla uzdevuma priekšā. Proti, kompānijai ir jāpasargā pircēji, bet tajā pašā laikā kompānijai jāpārliecinās, ka tā komunicē arī ar pārdevējiem, kas preces, iespējams, izvieto neatbilstoši.”

Gan “Amazon”, gan arī “eBay” vietnēs martā strauji pieauga tādu produktu kā roku tīrīšanas un dezinfekcijas līdzekļu cenas. Šī mēneša sākumā “Amazon” paziņoja, ka tā no savas vietnes izņēmusi vairāk nekā vienu miljonu produktu. Tas ticis darīts saistībā ar nekorektas cenas norādīšanu vai maldinošu reklāmu par preces efektivitāti cīņā pret koronavīrusu.

Tikmēr “eBay” jau marta sākumā pārtrauca vietnē tādu preču izvietošanu, kuras nosaukumā ietverts “Covid-19”. Tāpat aizliegta dažādu dezinfekcijas līdzekļu un masku pārdošana.

Piegādes

Lai tiktu galā ar lielo pasūtījumu daudzumu, kompānijām nākas meklēt dažādus risinājumus, kas prasa gan tehnoloģiskus, gan cilvēkresursus. Tomēr problēmas var rasties arī piegādes procesā.

Tādi lielie kravas pārvadājumu uzņēmumi kā “FedEx” un “UPS” mierina, ka piegādes turpina un kavēšanās varētu būt vien atsevišķos gadījumos. “FedEx” vadītājs Frederiks Smits uzsvēra, ka kompānija vīrusa ietekmi izjūt un veic dažādus piesardzības pasākumus, tomēr darbs visā pasaulē tiek turpināts.

Bet ASV pasts skaidrojis, ka pagaidām neizjūt vīrusa izraisītās krīzes ietekmi. Arī Lielbritānijas Karaliskais pasts savā pēdējā paziņojumā nav norādījis uz būtiskām problēmām sūtījumu piegādē.

Savukārt “eBay” uzsvēris, ka uzrauga situāciju ar pasūtījumu piegādes pakalpojuma sniedzējiem un problēmu gadījumos sola situāciju risināt.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti