Eiro fokusā

Lauku gurķis galvaspilsētas tirgū jeb Rīga kā iespēja reģionu mājražotājiem

Eiro fokusā

RTU Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta kontaktpunkts sadarbosies ar augstskolām

Pirkt un pārdot, nepieceļoties no dīvāna jeb tirgošanās internetā

Internetā iemanās pārdot to, kas sākotnēji šķiet netirgojams. «Etsy» piemērs

Galdi, kuri izgatavoti no dažādu materiālu savienojumiem, pašradīts apģērbs, priežu čiekuri. Cilvēki internetā tirgo visdažādākās preces. Jau vairākus gadus Latvijā ir populāra interneta bode “Etsy”, kurā cilvēki no visas pasaules tirgo savus rokdarbus un autorproduktus. Kā tas notiek, un kā uz to skatās nodokļu iekasētāji?

Vispirms jāizpēta konkurenti

Mikus Losāns, Latvijas Universitātes studentu Biznesa inkubatora vadītājs un starptautiskā interneta veikala “Etsy” kursu rīkotājs, stāsta, cilvēki internetā pērk visu ko. Īpaši populāras ir preces bērniem un kāzām. Taču

cilvēki iemanās pārdot arī lietas, kuras uz pirmo acs uzmetienu nešķiet tirgojamas.

Kāds ārzemnieks esot izdomājis ļoti ejošu “Etsy” veikalu. Viņam var nosūtīt mīlestības vēstules tekstu. Viņš to ierakstīs Taizemes pludmales smiltīs, nobildēs un foto nosūtīs pasūtītājam.

Onlainā pelnīšanas iespējas ir ļoti lielas, saka Losāns. Tiesa, lai tiktu līdz taustāmai peļņai, ir jāiegulda laiks un jāzina daži tirgošanās knifi. Piemēram, ja es adu cimdus, vai tie būs ejoša prece interneta bodē?

Jaunajiem tirgoties gribētājiem Losāns iesaka sākumā izpētīt virtuālo veikalu. Saprast, kas tajā šobrīd ir populāras preces un vai tādas tirgoties gribētājs spēj radīt. Piemēram, kāds veikalnieks no Latvijas secinājis, ka “Etsy” labs noiets ir kāzu galdu dekoriem. Viņš ir galdnieks un sācis ražot koka dekorus, kuri iemantojuši kāzu rīkotāju popularitāti.

Jāiepazīst konkurentu piedāvājums. Jāizdomā, kā viņus pārspēt un kādu pievienoto vērtību ielikt savā produktā. Latvijai, lai mestos šādā tirdzniecībā, ir liels pluss, saka Losāns.

Eksperts paskaidro,

Latvijā ir labs pasts un ātrs internets. Izejvielu cenas pievilcīgas un cilvēku izdoma bagāta.

Kā tirgoties legāli?

To, ka tirgošanās internetā ir kļuvusi ļoti populāra, ir pamanījis arī Valsts ieņēmumu dienests (VID).

Losāns iesaka šo institūciju oficiāli irformēt, reģistrējoties kā saimnieciskās darbības veicējam. Ir trīs varianti, kādu formu izvēlēties:

  • būt par patentmaksātāju,
  • fiksētā nodokļa maksātāju, 
  • mikrouzņēmuma nodokļa maksātāju.

VID Nodokļu pārvaldes galvenais nodokļu inspektors Edmunds Sproģis saka, cilvēku var uzskatīt par saimnieciskās darbības veicēju, ja tas atbilst vismaz vienam no trim kritērijiem: Darījumu regularitāte ir trīs un vairāk gada laikā vai pieci un vairāk darījumu trīs gados. Tāpat, ja ir ieņēmumi no darījuma, kas pārsniedz 14 200,29 eiro gadā.

“Un tas, protams, izņemot ienākumus no personiskā īpašuma atsavināšanas. Un darbības ekonomiskā būtība - ja īpašumā ir aprīkojums, kas liecina par sistemātisku darbību ar mērķi gūt atlīdzību,” norāda Sproģis. Viņš arī skaidro, ja tirgošanās notiek konkrētā platformā, tad jāreģistrē arī tas.

Pirms pāris gadiem VID satraucās, ka interneta platformās strādājošie tirgoņi nemaksā nodokļus. Tāpēc šim biznesam nodokļu iekasētāji ir pievēruši uzmanību. Tiesa,

cik daudz cilvēku internetā tirgojas un maksā nodokļus, VID pateikt nevar.

Losāns, kurš cilvēkus apmāca interneta tirdzniecībā, saka, “Etsy” veikali ir apmēram 600 viņa kursu beidzēju.

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti