Lai dabasgāze no Inko termināļa nonāktu Latvijā, tai būs jāplūst pa cauruļvadu "Balticconnector", kas savieno Igauniju un Somiju zem Somu līča Baltijas jūrā. Kā skaidroja par dabasgāzes pārvades infrastruktūru atbildīgā "Conexus" valdes priekšsēdētājs Uldis Bariss, savienojumu caurlaidība ir pietiekama – gan virzienā no Somijas uz Igauniju, gan arī pēcāk uz Latviju. Tādēļ Latvijai šādā ziņā faktiski nav bijis svarīgi, kurā līča pusē terminālis šoziem atrodas.
"No Latvijas puses abi varianti mums ir vienlīdzīgi izdevīgi. Tas, kas bija Latvijai svarīgi, - lai reģionā būtu vēl viens terminālis. Līdz ar to kopējās piegādātās gāzes apjoms ziemas laikā būtu lielāks," sacīja Bariss.
Indriksone norādīja, ka "Latvenergo" nepārtraukti uztur kontaktus ar LNG termināļa attīstītājiem un jau ir pieteicies un saņems gāzi no pirmā kuģa, kas tiks pietauvots decembrī.
Ministre atzina, ka "Latvenergo" Paldisku vai Inko terminālis vairs nav akūti nepieciešams, jo ir panākta ilgtermiņa vienošanās par Klaipēdas LNG termināļa izmantošanu, tomēr tiks izmantota iespēja gāzi piegādāt arī caur Igauniju.
Vienlaikus viņa uzsvēra, ka ir svarīgi, lai visu Inko vai Paldiskos saņemto gāzi, kas nav nepieciešama Somijas energodrošības nodrošināšanai, brīvi varētu iegādāties jebkurš cits tirgotājs, kas darbojas vienotajā gāzes tirgū.
Vienošanās par to ar partneriem Somijā un Igaunijā esot panākta.
Viens no iemesliem, ko Somijas puse minēja sarunās ar Igauniju, termināli nolemjot jau šoziem izvietot Inko, bija drošība. "Conexus" vadītājs uzskata, ka, ja arī "Balticconnector" tiktu radīti līdzīgi bojājumi, kā tas noticis "Nord Stream 1" gadījumā, Latvija arvien būtu labā pozīcijā sevis nodrošināšanai ar dabasgāzi.
"Latvija, kā reiz, var justies ļoti droša tajā ziņā, ka mums ir gan savienojums ar Lietuvu, līdz ar to ar Klaipēdas termināli un Poliju caur GIPL savienojumu. Mums ir savienojums caur Igauniju uz vienu no šiem termināļiem, tad mēs saprotam, ka tas būs Inko. Bez tam, mums ir Inčukalna dabasgāzes krātuve," norādīja Bariss.
Viņš arī piebilda – šobrīd vairs kopumā nav tādas bažas kā pavasarī par to, vai Latvijai pietiks dabasgāzes. Pašlaik ir skaidrs, ka piegādes būs pietiekamas. Aktuālākais jautājums būs šī resursa cena.
KONTEKSTS:
LNG glabāšanas un regazifikācijas kuģis pastāvīgi atradīsies Inko, Somijā, nevis Paldiskos, Igaunijā. Igaunijas premjere iepriekš izteicās, ka viens no iemesliem, kāpēc LNG glabāšanas un regazifikācijas kuģis atradīsies Somijā, nevis Igaunijā, bija neskaidrības Igaunijā saistībā ar kuģa nomu, kuru dēļ Igaunija zaudēja Somijas uzticību.
Paldiskos termināļa infrastruktūras izbūves darbus paredzēts pabeigt novembra sākumā, bet Inko – decembrī. Termināli Paldiskos izmantot dabasgāzes piegāžu saņemšanai iecerējusi arī Latvija, kura gan ķērusies arī pie sava LNG termināļa Skultē projekta virzīšanas.