Panorāma

Bijušais policists palīdzējis organizēt aplokšņu algu maksāšanu

Panorāma

Pēc šķiršanās tēvi pieprasa lielāku lomu bērna dzīvē

"Farmācijas neredzamā vara": mārketinga ietekme

Iecere aizliegt aptiekās lojalitātes kartes iestrēgusi atvilktnēs

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Medikamentu patērētāju lēmumu zāļu izvēlē ietekmē ne tikai reklāmas, bet arī piesaiste citā veidā – caur lojalitātes kartēm. Par tām agrāk ir bijušas asas diskusijas, taču plānotais lojalitātes karšu aizliegums tā arī palicis Veselības ministrijas (VM) atvilktnēs.  

Klientu lojalitātes kartes der lielveikaliem, ne aptiekām – ar šādu moto 2014. gadā Veselības ministrija (VM) bija sagatavojusi grozījumu Ministru kabineta noteikumos, lai lojalitātes kartes aptiekās liegtu.

Toreiz ministrija norādīja, ka pircējs tic – ar karti krāj punktus un iegūst atlaides. Uzķeras reklāmām, bet patiesībā vienīgais, kas iegūst, ir aptieku bizness. Atsevišķas lielās ķēdes izmaiņām iebilda, un tālāk grozījumi vairs netika virzīti. Cilvēki pie lojalitātes kartēm nu pieraduši un makā nereti tur vairākas.   

Farmaceiti gan joprojām uzskata, ka ministrijas atteikšanās pieņemt lēmumu par aizliegumu bijusi kļūda.

"Kā mēs paši smējāmies, mums ļoti bieži konsultatīvajā padomē ir ļoti dažādi viedokļi, kas pat ir pilnīgi pretēji. (..) Bet jautājumā par šim lojalitātes kartēm mēs bijām vienbalsīgi, ka tas ir viens likvidējams pasākums,

ka tas ir absolūti neatbilstoši veselības aprūpei, neatbilstoši tam, kas ir jārealizē farmaceitam aptiekā – droša, efektīva un racionāla zāļu iegāde un lietošana," atzina Latvijas Farmaceitu biedrības prezidente Kitija Blumfelde.

Turklāt arī atlaides, ar kurām aptiekas it kā konkurē, ir nosacītas un nereti mudina uz impulsīvu pirkumu.

"Tas ir tik nepieņemami. Tas būtu tāpat, ka jūs ieejat ģimenes ārsta kabinetā un viņš prasa – jums ir mana lojalitātes kartīte? Jo ar ko gan atšķiras farmaceits un ārsts? Tā vienalga ir veselības aprūpe," teica Blumfelde.

Farmaceiti joprojām uzstāj, ka aptiekām būtu jākonkurē ar pilnīgi ko citu – farmaceita konsultāciju kvalitāti.

VM skaidro, ka grozījumi palikuši vien ieceres līmenī gan atsevišķu tirgus spēlētāju kampaņas, gan arī ministru maiņas dēļ. Iemesli, kuru dēļ toreiz grozījumi rosināti, gan neesot mazinājušies.

"Arī šobrīd ir nevienlīdzīga tā situācija. Kam ir tā karte, var dabūt kaut kādas atlaides tam, kam nav, [tas nevar]. Iespējams, ka šis jautājums atkal būs pacelts kādreiz. Pašreiz varbūt nav tas aktuālākais, tāpēc viņš netiek skatīts. Bet principā tas ir saistīts ar pacienta interesēm. Kādēļ šīs cena nevarētu būt vienkārši zemāka, kāpēc ir vajadzīgas šīs akcijas, kas īstenībā nemaz nav akcijas," sprieda VM Farmācijas departamenta vecākā eksperte Kristīna Brūvere.

Lielāko aptieku tīkla – "Mēness aptiekas" – pārvaldošā holdinga vadītājs Dins Šmits saka, ka aptiekas no lojalitātes kartēm arī varētu atteikties. Tomēr no viņa noprotams – tikai tad, ja to dara pilnīgi visas aptiekas.

"Mums ir jākonkurē. Un galvenais piedāvājums ir cenu atlaides, punktu krāšana, par kuriem var izpirkt zāles un citas lietas. Mēs nevaram no tā izlekt ārā. Bet, ja gadījumā būtu lēmums atteikties no atlaidēm caur lojalitātes kartēm, mēs to atbalstītu," apgalvoja Šmits.

Pagaidām gan visas puses runā vēlamības izteiksmē un nav skaidrs, vai kāds arī rīkosies.

VM ar farmācijas jautājumiem gan strādā darba grupa, kuru izveidoja pēc iepriekšējās sabiedrisko mediju kopīgi veidotās rubrikas par farmācijas jautājumiem, un tajā tiekot runāts arī par mārketinga jautājumiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti