Auto ar Igaunijas valsts numurzīmēm nudien Valmierā nav retums, un tā tas bija arī jau maijā, tūlīt pēc Baltijas valstu robežu atvēršanas. Lielākoties, protams, kaimiņu interese ir iepirkšanās, bet ne tikai alkotūrisms, kā tas varētu šķist, igauņi brauc gan pēc stādiem, gan daudzām citām precēm.
Bet šobrīd, kad arī kaimiņi ir spiesti mainīt ceļošanas paradumus un uz eksotiskām zemēm arī viņiem neaizbraukt, varbūt to varam izmantot savā labā.
“Mēs ļoti labi zinām, ka mēs Valmierā varam satikt ļoti daudz Igaunijas iedzīvotāju, taču ne vienmēr viņi izmanto mūsu tūrisma pakalpojumus, bieži vien tā lielākoties ir iepirkšanās kādā no lielajiem tirdzniecības centriem, būvmateriālu veikaliem, taču mēs gribam parādīt, cik Valmiera tomēr ir iespējām bagāta un iedvesmojoša pilsēta,” stāstīja Valmieras Attīstības aģentūras uzņēmējdarbības projektu vadītāja Māra Rudīte.
Tātad viens Valmieras tūrisma hakatona mērķis ir vēl vairāk piesaistīt igauņu tūristus. To, ka potenciāls ir, apliecina arī aizvadītā gada statistika, ka pilsētā viesi no Igaunijas ir bijuši visvairāk, viņi veido arī ceturto daļu no ārvalstu nakšņotājiem Valmierā. Taču tūrisma hakatona mērķis nav tikai Igaunijas tūristi, bet arī idejas, ko jaunu piedāvāt Latvijas iedzīvotājiem, jo, kā vērtē Valmieras mērs Jānis Baiks, šajā vasarā tas ir it sevišķi aktuāli.
“Ir spēkā vēl aizvien ļoti daudz ierobežojumu, un tieši tūrisma nozarei tas ir visgrūtākais laiks, jo līdz šim Valmierā bija populāri dažādi lieli, publiski un masveidīgi pasākumi, kuros ļoti daudz apmeklētāju ieradās. Šobrīd, šajā vasarā tas nav iespējams, un tāpēc mums ir jārod jauni risinājumi, kādā veidā piesaistīt tūristus, lai tas nebūtu masveidīgi, bet lai būtu kaut kāda veida patstāvīga plūsma. Tieši pārrunās ar tūrisma nozares uzņēmējiem šis jautājums pacēlās - pašvaldībai organizēt kaut kādas patstāvīgas lietas, kas šos cilvēkus te pievilinātu un kas būtu gatavi tūrisma pakalpojumus pirkt,” norādīja Baiks.
Tūrisma inovāciju hakatonā, kas ilgs divas dienas ar nelielu nakts pauzi, dizaina, mārketinga, tūrisma, informāciju tehnoloģiju profesionāļi un entuziasti meklēs idejas, lai izstrādātu jaunus risinājumus tūrisma veicināšanai.
“Hakatons ir kā tāda domnīca, kurā mēs sanākam cilvēki ar dažādām pieredzēm, izglītībām un redzējumu, un tādā maratona veidā, divu dienu laikā, mēs varam atrast risinājumus. Es domāju, ka hakatons ir tā pareizā vieta un forma, jo tur ir arī mentori, kas ir profesionāli un zinoši vai nu tūrisma jomā, vai tirgvedībā, vai tehnoloģijās, kuri var ievirzīt tās idejas jau tālāk tādā labā izpildījumā,” to, kāpēc izraudzīts hakatons kā metode, lai rastu šos risinājumus, pamato Vidzemes Augstskolas asociētais profesors Andris Klepers.
“Es gribu teikt, ka arī Valmiera ar to potenciālu, kas ir šeit, kā vārti uz Gaujas Nacionālo parku, kā ļoti pieprasīta vieta jau šobrīd igauņiem un lielai daļai ārzemnieku, un arī interesanta vieta Latvijas ceļotājiem… Mēs vēl neesam izmantojuši visu to iespēju, kas šeit varētu būt,” uzskata Klepers.
Veiksmīgākā ideja, kura būs realizējama, iegūs arī naudas balvu, kopējais balvu fonds ir 5000, galvenā balva - 3000 eiro. Bet noteikums, kā uzsver Jānis Baiks, ir - lai šis piedāvājums būtu ātri īstenojams.
“Šie risinājumi nepieciešami jau šai vasarai un šim rudenim, vēlams, ka tas būtu nevis tāds īslaicīgs, bet tomēr pastāvīgāka šī ideja, ka mēs viņu varam īstenot gan vasarā, gan rudenī, gan ziemā, varbūt tās ir divas, pat trīs idejas. Protams, arī jautājums ir, cik tas laiku aizņems, lai šo ideju ieviestu dzīvē, tam ir jābūt īsā laikā. Protams, ir arī jāsaprot, ka šī brīža apstākļos mēs arī nerunājam par to, ka tas ir kaut kāds grandiozs objekts, kura būvniecība aizņems lielu laiku un lielu resursu, ko mēs šobrīd nevaram atļauties,” skaidro Baiks.
Kā vērtē tūrisma hakatona organizatori, tad īsi sakot, galvenais šo divu dienu uzdevums ir uzlauzt Covid-19 ierobežojumu radīto ietekmi tūrisma nozarē.