Panorāma

Deputāti mudina ierobežot cigarešu iegādi līdz 19 gadu vecumam

Panorāma

Panorāma

Garantijas lietotiem auto nozarei līdzēs vai kaitēs?

Garantijas lietota auto pircējam: nozarei līdzēs vai kaitēs?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Arī lietota auto iegādes gadījumā pircējam ir pamats sagaidīt, ka tas būs bez trūkumiem. Bet, ja tādi tomēr atklājas, tad piedzīt remonta tēriņus no pārdevēja. Tā secināts Augstākās tiesas spriedumā, ar kuru kādam auto tirgošanas uzņēmumam uzdots kompensēt pircējam radušos izdevumus par iegādātās mašīnas remontu. Pircējiem ziņa šķiet iepriecinoša, bet lietoto auto tirgotāji nobažījušies, kā šis precedents ietekmēs viņu nozares nākotni.

Darījumi ar lietotiem auto saistīti ar zināmu risku gan pārdevējam, gan pircējam.

Bet no minētā tiesas sprieduma izriet, ka turpmāk visa atbildība par šiem riskiem gulsies galvenokārt uz tirgotāju pleciem, nobažījušies Latvijas lietoto auto nozares uzņēmumi.

"Šāds Augstākās tiesas spriedums ir diezgan slikts spriedums visai nozarei kopumā. Tas nozīmē, ka jebkurš komersants tiek nostādīts ļoti neizdevīgā stāvoklī. Jebkurš, kurš grib būt negodprātīgs, var izmantot šo tiesas spriedumu. Šis ir tāds ļoti slikts signāls," vērtēja Latvijas Lietoto automašīnu tirgotāju asociācijas vadītājs Uģis Vītols.

Pārdevēji bažījas, ka līdz ar šo precedentu pircēji pēc lietota auto iegādes dosies pie oficiālā dīlera, kurš konstatēs dažādus defektus, un rēķins par to novēršanu tiks piestādīts tirgotājam. Kaut vai – tiesas ceļā.

"Tirgotājs nevar prezumēt, kas būs sabojājies. Tas atkarīgs gan no auto nobraukuma, no vecuma, gan arī no paša patērētāja braukšanas stila," skaidroja Vītols.

"Skaidrs, ka no pārdevēja ir jābūt atbildībai par pārdoto preci, bet tai ir jābūt samērīgai. Ja mēs runājam par mašīnu ar 300 000 km nobraukumu, mēs nevaram prasīt, lai tā būtu kā jauna," sacīja "BRC autocentrs" direktors Matīss Mežaks.

Patērētāju tiesību aizsardzības likums dod tiesības pircējam divu gadu laikā pieteikt prasījumu pārdevējam par preces (arī lietotas) neatbilstību līgumam.

Latvijas Auto asociācijas vadītājs Andris Kulbergs uzskata – ar šādu regulējumu nepietiek. Viņaprāt, normatīvajos aktos būtu jāprecizē, kādos gadījumos auto defekti uzskatāmi par dabiskā nolietojuma sekām un kādos tie būtu jānovērš tirgotājam.

"Ir, protams, šīs garantijas patērētājiem, bet jāņem vērā, ka ir arī dabiskās nolietošanās faktors. Tieši šinī faktorā mums kopīgi tirgū jāpiestrādā – lai dabīgā nolietojuma formulējums būtu un tiesa varētu uz tā bāzes pieņemt savus lēmumus. Lai nebūtu šis interpretācijas jautājums," klāstīja Kulbergs.

Kulbergs, būdams arī 14. Saeimas deputāts, apņēmies šādus grozījumus sagatavot.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) vadītāja Baiba Vītoliņa uzskata – pašreizējais regulējums ir pietiekams. Viņasprāt, abas darījumu puses jau tagad ir pietiekami aizsargātas – ja vien tirgotāji pirms darījuma atklāti snieguši  visu informāciju, bet pircēji – rūpīgi novērtējuši auto stāvokli.

"Es neredzu, ka regulējumā būtu kādas problēmas. Drīzāk mēs redzam problēmas, ka patērētāji ne vienmēr pienācīgi iepazīstās ar precēm.

Savukārt komersanti ne vienmēr pienācīgi informē. Manuprāt, šis spriedums ir sitiens nozarei sakārtot informācijas sniegšanu klientiem," vērtēja Vītoliņa.

Nozares gan pauž bažas, ka daļai komersantu šāds sitiens drīzāk būs stimuls atgriezties pelēkajā ekonomikā.

Tikmēr lietoto auto tirgotājs “Longo Group” pozitīvi vērtē šādu  tiesas spriedumu, jo uzskata, ka ikvienam auto pircējiem ir tiesības sagaidīt, ka iegādātais spēkrats spēs pildīt savu pamatfunkciju un tam nebūs trūkumu vai defektu, kuru novēršanai jaunajam īpašniekam būs nepieciešami papildu finanšu resursi.

“Es ceru, ka šis Augstākās tiesas lēmums ir solis lietoto auto tirgus sakārtošanas virzienā, jo mudinās arī citus tirgotājus pirms darījuma atklāti sniegt tādu informāciju par spēkratu kā tā oriģinālais nobraukums un veiktās apkopes remonti, bet pircēju pienākums ir rūpīgi novērtēt auto stāvokli. Tajā pašā laikā ir vēl daudz darāma, lai sakārtotu lietoto auto nozari,” paziņojumā medijiem norādīja “Longo Group” dibinātājs un valdes priekšsēdētājs Edgars Cērps.

Aizvadītā gada laikā PTAC saņēmis vairāk nekā 30 sūdzības no lietotu auto pircējiem. Visticamāk – neapmierināto ir daudz vairāk, bet centrs izskata gadījumus, kad auto pirkts no komersanta, nevis fiziskas personas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti