Gadu pēc «Volkswagen» skandāla FM ķeras klāt iespējamo zaudējumu aprēķināšanai

Gadu kopš tā dēvētā “Volkswagen” skandāla sākuma, kad kļuva zināms par šī koncerna automašīnu dzinēju “uzlabojumiem”, kas viltoja kaitīgo izmešu daudzumu, Latvijas Finanšu ministrija plāno aplēst, kādus zaudējumus budžetam nodarīja šī krāpšanās, noskaidroja Rus.lsm.lv. 

Jaunu automašīnu reģistrācijas nodokli aprēķina, ņemot vērā izmešu daudzumu, - jo vairāk izmešu, jo lielāks nodoklis. VW auto dzinēju datu viltošanas dēļ daudzums “uz papīra” bija mazāks nekā realitātē un attiecīgi bija mazāks nodoklis. FM plāno aplēst, cik liela summa šādā veidā aizgāja garām valsts makam, un tad lems par iespējamu sodu autoražotājam.

Nenomaksātie nodokļi: VID nav pretenziju, FM pārdomās

Latvijā jaunu automašīnu reģistrācijas nodokli aprēķina pēc ogļskābās gāzes (CO2)  izmešu daudzuma, bet  VW “dīzeļgeitas”  skandāls saistīts ar to, ka gandrīz 40 reizes tika samazināta slāpekļa oksīdu (NOx ) izmešu dati, norādīja Finanšu ministrijas preses sekretārs Aleksis Jarockis.

Arī CO2 izmešu daudzums, pēc kura rēķina Latvijas nodokli, tika pazemināts, taču ne tik būtiski, ja ticēt VW sniegtajiem datiem, norādīja Jarockis.  

Pērn decembrī koncerns informēja Finanšu ministriju, ka deviņiem modeļiem pēc atkārtotas testēšanas tika konstatētas nelielas novirzes no uzdotā vidējā CO2 emisiju daudzuma par dažiem gramiem, kas nozīmē, ka faktiskais vidējais degvielas patēriņš pieaug par 0,1-0,2 litriem/100 kilometriem, salīdzinot ar iepriekš norādīto. Atbilstoši VW sniegtajai informācijai kopā ir saražoti ap 36 000 šo modeļu automobiļu, kas ir ap 0,5% no ikgadējā ar VW zīmolu tirgoto automašīnu skaita pasaulē.

Finanšu ministrija pašlaik aplēš ietekmi uz budžetu. Pēc tam ministrija lems par lietderību un iespējām vērsties pret VW, ja tiks konstatēts būtiska ietekme uz vieglo automobiļu un motociklu reģistrācijas nodokļa ieņēmumiem.  

Ministrija sadarbībā ar Ceļu satiksmes drošības direkciju rūpīgi seko līdzi, kā VW realizē savu apņemšanos un kā koriģēs un atspoguļos patiesos CO2 izmešu un degvielas patēriņa radītājus.

Savukārt ministrijai pakļautajā Valsts ieņēmumu dienestā nav pretenziju pret “Volkswagen” koncernu saistībā ar nodokļu nomaksu. Saskaņā ar likumu, aprēķinot reģistrācijas nodokli, CO2 izmešus nemēra, bet gan paļaujas uz oficiālo dokumentāciju un sertifikātiem, kas izsniegti Eiropas Savienības (ES) teritorijā.  Līdz ar to automašīnu īpašnieki, kuri nomaksājuši reģistrācijas nodokli, ir izpildījuši likuma prasības, atzina VID.  

Latvijas Satiksmes ministrijā savukārt uzskata, ka pieprasīt kompensācijas no VW varētu, ja ES līmenī būtu izstrādāta kopīga zaudējumu aprēķināšanas metodika. Darīt to nacionālajā līmenī nebūtu vēlams, jo koncerns to varētu apstrīdēt, uzskata ministrija.

CSDD pārdomāja

Pirms gada Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) sprieda, ka uzreiz pēc tam, kad “Volkswagen” publicēs sarakstu ar spēkratiem, kuru dzinēji vilto izmešu datus, automašīnu izplatītājiem būs obligāti jāsalabo defekts un jāizsniedz īpašniekam izziņa par to. CSDD pieļāva, ka bez šādas izziņas automašīna nevarēs iziet tehnisko apskati. 

Taču aptuveni pēc gada CSDD pozīciju mainīja, norādot, ka tas, vai labot dzinēja defektu, ir katra īpašnieka brīva izvēle, un tehniskās apskates laikā tas nesagadās problēmas.   

Tā kā šīs automašīnas drošības ziņā ir atbilstošas, bet izmešu normas atbilstību nav iespējams kontrolēt tehniskajā apskatē, jo tehniskās apskates normas ir identiskas abos gadījumos, CSDD neierobežos tehniskās apskates veikšanu, norādīja CSDD.

ASV milzu sodi; Eiropā rīcība ir katras valsts ziņā

Aptuveni pirms gada kļuva zināms, ka VW koncerns no 2009. līdz 2015.gadam aprīkoja aptuveni 11 miljonus visā pasaulē tirgoto VW, “Audi”, “Škoda” un “Seat” dīzeļdegvielas dzinējus ar speciālu ierīci, kas testu laikā desmitiem reižu samazināja izmešus, kādus reālitātē spēkrats saražoja ikdienas raukšanas režīmā.  Ar šādiem “uzlabotajiem” dīzeļdegvielas dzinējiem bija aprīkoti gan populārākie vieglie spēkrati, gan komerctransports.

Šogad jūnijā “Volkswagen” piekrita ASV izmaksāt 14,7 miljardus ASV dolāru, aptuveni tik, cik koncerns nopelna gadā. Šī summa gan nav galīgā, jo ASV varētu noteikt vēl kādus sodus. Koncerns maksā arī kompensācijas patērētājiem, kuri iegādāsi auto ar dzinējiem “krāpniekiem”.   

Eiropas Komisija septembrī paziņoja, ka VW koncerns pārkāpis patērētāju tiesības kopumā 20 valstīs un aicināja autoražotāju domāt par kompensācijas mehānismu.

Bet gala lēmums par sodiem un to apmēriem atstāts katras Eiropas valsts nacionālo tiesu ziņā.  

VW jau aprīlī atzina, ka kopumā visā pasaulē skandāla dēļ koncerna izdevumi varētu sasniegt 16,2 miljardus eiro. ASV cietušo klientu skaits ir aptuveni pusmiljons, bet Eiropā atsaukti 8,5 miljoni auto. Latvijā šādu VW, “Audi” un “Škoda” auto, kas pirmo reizi pārdoti mūsu valstī, ir aptuveni 7000. Pēc aptuvenam aplēsēm, vēl 10 000 šādu auto varētu būt nonākuši Latvijā caur otrreizējo tirgu no citām ES valstīm.

Pagaidām ES, un tai skaitā Latvijā, šādu auto īpašnieki var rēķināties ar bezmaksas dzinēja pārregulēšanu, bet jautājums par kompensācijām pagaidām ir vien aicinājumu līmenī.  

VW vairākkārt pauda, ka neredz pamatu maksāt kompensācijas Eiropas patērētājiem pēc ASV modeļa, jo ASV ir stingrāki ekoloģijas standarti un cita tiesiskā sistēma. Tiesa, piemēram, Itālijā, konkurenci un patērētāju tiesības uzraugošā iestāde noteica koncernam maksimāli iespējamo sodu – 5,5 miljonus eiro.

Latvijas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā atzina, ka neplāno sodīt “Volkswagen”, jo uzņēmums nodrošina patērētājiem bezmaksas dzinēju remontu.

Rus.lsm.lv noskaidroja, ka līdz septembrim tika salabota vien neliela daļa automašīnu.  VW pārstāvniecība Baltijā sniedza informāciju, ka Latvijā identificētas 1898 automašīnas, kurām nepieciešama dzinēja pārprogrammēšana, no tām salabotas jau 252 jeb 13%. Tāpat konstatētas 496 “Audi” automašīnas, no kurām salabotas 47 (9%). Dzinēju vadības bloka pārprogrammēšana notiek pakāpeniski pēc automašīnu markām, un tas notiek pēc brīvprātības principiem. VW uzsver, ka izmaiņas nekādā veidā neietekmējot degvielas patēriņu. Līdz šim nav arī saņemtas sūdzības no patērētājiem, ka pēc remonta pasliktinātos degvielas patēriņa vai motora jaudas rādītāji.  

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti