Panorāma

Saeimā veidos vēža atbalsta grupu

Panorāma

Atklāj faktus par Mārtiņa Bunkus slepkavām

Gada inflācija Latvijā saglabājas 21,8 %

Gada inflācija novembrī Latvijā saglabājās 21,8% līmenī

Latvijā vidējais patēriņa cenu līmenis šā gada novembrī, salīdzinot ar 2021. gada novembri, palielinājās par 21,8%, tādējādi gada inflācijai saglabājoties tādā pašā līmenī kā mēnesi iepriekš, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa pieaugumu 2022. gada novembrī, salīdzinot ar 2021. gada novembri, bija ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupai, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem.

CSP Makroekonomiskās statistikas departamenta direktors Intars Abražuns norādīja:

“Ja mēs skatāmies cenu pārmaiņas gada ietvaros, tad no tām precēm un pakalpojumiem, kam mēs sekojam cenām, 88% cenas ir pieaugušas un tikai aptuveni 6% ir samazinājušās.

Protams, var atrast arī tādas preces, kurām gada laikā, teiksim, cenas ir kritušās. Bet tās nav bijušas tik būtiskas kopējās inflācijas kontekstā.”

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 29,5%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija maizei (+39,3%), konditorejas izstrādājumiem (+28,3%), miltiem un citiem graudaugiem (+53,6%), makaronu izstrādājumiem (+31,9%), rīsiem (+35,2%), brokastu pārslām (+20,9%). Dārgāks bija siers un biezpiens (+37,2%), piena produkti (+37,6%), piens (+43,2%), sviests (+37,2%), olas (+20,2%), jogurts (+19,2%). Cenas kāpa žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+23,9%), mājputnu gaļai (+40,6%), cūkgaļai (+22%), gaļas izstrādājumiem (+23,6%) un liellopu gaļai (+36,5%).

Gada laikā cenas pieauga kafijai (+33%), svaigiem dārzeņiem (+22,7%), svaigiem augļiem (+20%), cukuram (+82,6%), konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (+30,6%), saldējumam (+22,2%), šokolādei (+19,7%), augu eļļai (+34,4%), mērcēm un garšvielu piedevām (+45,1%), augļu un dārzeņu sulām (+17,1%). Sadārdzinājās ievārījums un medus (+23,1%), saldumi (+27,9%), saldētas zivis (+37,4%), atspirdzinošie dzērieni (+20,7%), sāls un garšvielas (+35,7%), svaigas vai atdzesētas zivis (+20,8%), žāvēti, citādi konservēti vai apstrādāti dārzeņi (+20,6%), tūlītējai lietošanai gatavi ēdieni (+28,4%), žāvēti augļi un rieksti (+20,2%), margarīns (+31,9%), čipsi (+35,6%), olīveļļa (+17%), žāvētas, kūpinātas vai sālītas zivis (+19,8%), tēja (+14,8%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 6,2%. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 7,1%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 4,7%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 44,4%. Gada laikā būtiskākais cenu pieaugums bija siltumenerģijai, cietajam kurināmajam, dabasgāzei un elektroenerģijai.

Sadārdzinājās ūdensapgāde, kanalizācijas pakalpojumi, atkritumu savākšana, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, kā arī mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi. Savukārt cenas samazinājās mājokļa īrei.

Mājokļa iekārtas grupā cenas pieauga vidēji par 12,3%, galvenokārt sadārdzinoties mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, mājokļa mēbelēm, galvenajām mājsaimniecības ierīcēm, neelektriskiem virtuves piederumiem un priekšmetiem, kā arī traukiem.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis kāpa par 9,1%. Gada laikā dārgāki kļuva zobārstniecības pakalpojumi, farmaceitiskie produkti, ārstu speciālistu pakalpojumi, brilles un kontaktlēcas, medicīnas analīžu laboratoriju un rentgenoloģijas centru pakalpojumi.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas palielinājās par 18,2%, ko noteica degvielas cenu pieaugums par 28,4%. Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 38,7%, benzīns – par 17,5%, bet auto gāze – par 7,5%. Cenu kāpums bija personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, rezerves daļām un piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, lietotām automašīnām, pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem, jaunām automašīnām, kā arī pasažieru aviopārvadājumiem.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas kāpa par 8,8%. Gada laikā cenas pieauga barībai lolojumdzīvniekiem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, kancelejas precēm un zīmēšanas piederumiem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, televīzijas abonēšanas maksai, ziediem, kā arī laikrakstiem un žurnāliem.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 19,2%. Dārgāki bija ēdināšanas pakalpojumi, tai skaitā cenu kāpums bija restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem – par 17,4%, ēdnīcu pakalpojumiem – par 19% un ātrās ēdināšanas pakalpojumiem – par 19,3%. Gada laikā sadārdzinājās arī viesnīcu pakalpojumi.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās par 18%, ko visbūtiskāk ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Dārgāka bija autotransportlīdzekļu apdrošināšana, uzturēšanās izmaksas veco ļaužu pansionātos, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumi, finanšu pakalpojumi.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija apģērbiem, telekomunikāciju pakalpojumiem un apaviem.

Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 1,1%

 2022. gada novembrī, salīdzinot ar 2022. gada oktobri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 1,1%. Būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa pieaugumu bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupai, mājokļa iekārtai.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 1,5%. Būtiskākais cenu pieaugums bija maizei (+3%) un konditorejas izstrādājumiem (+3,7%). Cenu kāpums bija arī svaigiem dārzeņiem (+3,3%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+2,5%). Sadārdzinājās piena produkti (+3%), ko galvenokārt ietekmēja akciju noslēgumi skābajam krējumam. Dārgāks bija piens (+2,9%), olas (+4,1%), cukurs (+4,8%), svaigas vai atdzesētas zivis (+7,9%), mērces un garšvielu piedevas (+7,1%), jogurts (+2,5%), konservētas vai pārstrādātas zivis un jūras velšu izstrādājumi (+2,8%). Akciju noslēgumu rezultātā cenas pieauga sieram un biezpienam (+0,7%) un sviestam (+2,4%). Cenas palielinājās kafijai (+0,8%), gaļas izstrādājumiem (+1,7%), žāvētām, kūpinātām vai sālītām zivīm (+7,3%). Būtiskākais cenu kritums grupā bija cūkgaļai (-1,7%) un mājputnu gaļai (-1,2%). Akciju ietekmē lētāka bija augu eļļa (-4%), augļu un dārzeņu sulas (-3,1%), kartupeļi (-3,3%).

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 1,1%. Būtiskākais cenu pieaugums grupā mēneša laikā bija siltumenerģijai. Dārgāka bija arī elektroenerģija, ūdensapgāde un kanalizācijas pakalpojumi. Savukārt lētāka kļuva mājokļa īres maksa.

Mājokļa iekārtas grupā cenas pieauga vidēji par 2,5%. Noslēdzoties akcijām, sadārdzinājās mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļi. Dārgākas bija arī mājokļa mēbeles un trauki.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis kāpa par 0,9%. Sadārdzinājās ārstu speciālistu pakalpojumi, farmaceitiskie produkti un zobārstniecības pakalpojumi.

Sakaru grupā cenas pieauga vidēji par 2,4%. Dārgāki kļuva mobilā tālruņa pakalpojumi un interneta piekļuves pakalpojumi.

Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi kļuva dārgāki par 0,8%. Mēneša laikā cenas pieauga barībai lolojumdzīvniekiem un ziediem. Savukārt lētāki bija kompleksie atpūtas pakalpojumi.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās par 3,2%. Akciju noslēgumu ietekmē dārgākas bija personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais kāpums bija dīzeļdegvielai (+1,2%), restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem, alum, rezerves daļām un piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, ātrās ēdināšanas pakalpojumiem. Savukārt cenas samazinājās benzīnam (-0,9%), apaviem, viesnīcu pakalpojumiem un stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem.

Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2022. gada novembrī bija par 41,8% augstākas. Precēm cenas pieauga par 44,9%, bet pakalpojumiem – par 31,2%.

Analītiķi prognozē, ka Latvijā nākamā gada pirmajā pusē inflācija sāks mazināties. Taču ir paredzams, ka inflācija būs liels izaicinājums ekonomikā arī nākamgad. 

Atsevišķos segmentos cenu pieaugumu iedzīvotāji izjūt vairāk nekā citos. Latvijas Televīzijas uzrunātie iedzīvotāji sacīja:

“Pārtika. Pārtika un vēlreiz pārtika, jā. Viss vienkārši ceļas katru dienu.”

“Mani visvairāk ietekmē cenas kāpums medicīniskajiem pakalpojumiem, medicīniskajām precēm, medikamentiem.”

“Noteikti maize. Ja agrāk varēja redzēt, ka agrāk lētākā, kaut vai tajā pašā “Maxima” bija padsmit centi, tad tagad tas ir pie 50 centiem. To noteikti var ieraudzīt. Protams, arī par apkuri. Bet tas jau bija sagaidāms, mums ir atlikta nauda, klausījāmies, ko mums valdība teica. Noteikti maize, apkure, jā tas.”

“Es izteikti esmu pamanījusi, ka mani mīļākie pelmeņi ir dārgāki – no trīs eiro uz 4,59. Un saldējums.”

Lai gan cenās tas, iespējams, neparādīsies, tuvākajos mēnešos cilvēki inflācijas ietekmi varētu sākt izjust vēl izteiktāk, uzskata Latvijas Universitātes Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes dekāns Gundars Bērziņš: “Cilvēki izjutīs tieši rēķinus saistībā ar mājokli, saistībā ar apkuri, kas varētu ietekmēt vēl lielāku inflāciju tieši jauno apkures rēķinu dēļ. Tas var ietekmēt rezultātu.”

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti