Panorāma

Prāmis “Isabelle” Tallinā – 2100 bēgļu viesnīca

Panorāma

Odesā gatavojas iespējamiem uzbrukumiem

Gada inflācija martā sasniegusi 11,5 %

Gada inflācija martā Latvijā sasniegusi 11,5%

Latvijā vidējais patēriņa cenu līmenis 2022. gada martā, salīdzinot ar 2021. gada martu, palielinājās par 11,5%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2022. gada martā, salīdzinot ar 2021. gada martu, bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, veselības aprūpei, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, mājokļa iekārtai.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 14,7%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (+22%) un kartupeļiem (+58,6%). Dārgāks bija siers un biezpiens (+23,1%), piena produkti (+24,2%), piens (+23,3%), jogurts (+24,9%). Cenas pieauga maizei (+13,7%), miltiem un citiem graudaugiem (+39%), konditorejas izstrādājumiem (+7,8%), makaronu izstrādājumiem (+23,2%) kā arī rīsiem (+25,2%).

Cenas palielinājās mājputnu gaļai (+19,1%), svaigiem augļiem (+14,8%), kafijai (+14,8%), augu eļļai (+37,1%), saldējumam (+20,1%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+3,8%), gaļas izstrādājumiem (+11,2%), sviestam (+14%), cukuram (+16,4%), ievārījumam un medum (+12,4%), konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (+9,6%), šokolādei (+6,2%), svaigām vai atdzesētām zivīm (+11,7%), augļu un dārzeņu sulām (+6,7%), sālim un garšvielām (+19,6%) un olīveļļai (+15,2%). Savukārt lētāka bija cūkgaļa (-4,6%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 4%. Gada laikā tabakas izstrādājumu cenas palielinājās vidēji par 6,1%. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par 2,8%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, vīnam un alum.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 14,5%. Gada laikā būtiskākais cenu kāpums bija siltumenerģijai un dabasgāzei.

Cenas pieauga cietajam kurināmajam, atkritumu savākšanai, materiāliem mājokļa uzturēšanai un remontam, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumiem, mājokļa īrei, kanalizācijas pakalpojumiem, mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumiem, kā arī ūdensapgādei.

Mājokļa iekārtas grupā cenas kāpa vidēji par 7,4%, galvenokārt sadārdzinoties mājokļa mēbelēm, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, mājsaimniecības ierīcēm, neelektriskiem virtuves piederumiem un priekšmetiem.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 5,5%. Dārgāki bija zobārstniecības pakalpojumi, ārstu speciālistu pakalpojumi un farmaceitiskie produkti.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas palielinājās par 22,9%, ko noteica degvielas cenu pieaugums par 43,3%.

Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 45,7%, benzīns – par 40,5%, bet auto gāze – par 35,8%. Vidējais cenu līmenis pieauga automašīnām, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, kā arī rezerves daļām un piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem.

Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās par 4,2%. Dārgāki bija atpūtas un sporta pakalpojumi, barība lolojumdzīvniekiem, ziedi, rotaļlietas, televīzijas abonēšanas maksa. Savukārt lētākas bija grāmatas un personālie datori.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās par 8,5%, ko būtiski ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Dārgāka bija arī autotransportlīdzekļu apdrošināšana, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumi.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija ēdināšanas pakalpojumiem, apģērbiem, apaviem un telekomunikāciju pakalpojumiem.

Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 3,3 %

2022. gada martā, salīdzinot ar 2022. gada februāri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 3,3%. Būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, apģērbam un apaviem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 2,6%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija kafijai (+6,6%), svaigiem dārzeņiem (+4,8%), maizei (+2,5%) un svaigiem augļiem (+2,5%). Dārgāka bija mājputnu gaļa (+4,1%), cūkgaļa (+3,4%), liellopu gaļa (+5,4%) un gaļas izstrādājumi (+1,6%). Cenas pieauga sieram un biezpienam (+3%), piena produktiem (+3,1%) un pienam (+3,5%). Akciju noslēgumu ietekmē cenas kāpa saldējumam (+5,3%), augu eļļai (+8%) un šokolādei (+3,4%). Dārgāks kļuva arī sāls un garšvielas (+10,5%), ievārījums un medus (+4,7%), cukurs (+5%), milti un citi graudaugi (+2,1%), svaigas vai atdzesētas zivis (+4%) un makaronu izstrādājumi (+3,1%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis palielinājās par 0,9%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums tabakas izstrādājumiem (+1,3%). Alkoholiskie dzērieni kļuva dārgāki par 0,6%, akciju noslēgumu ietekmē sadārdzinoties vīnam (+2,5%) un alum (+0,4%).

Apģērbu un apavu vidējais cenu līmenis martā pieauga par 7%, ko ietekmēja jaunās pavasara sezonas preču nonākšana tirdzniecībā. Apģērbiem cenas palielinājās par 6,7%, bet apaviem – par 8,2%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 2,8%. Sadārdzinājās elektroenerģija, cietais kurināmais, siltumenerģija, kā arī materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam.

Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi kļuva dārgāki par 9,4%, ko galvenokārt noteica degvielas cenu kāpums par 17,1%.

Dīzeļdegvielas cenas palielinājās par 20,3%, benzīna – par 15%, un auto gāzes – par 2,5%. Dārgāki bija pasažieru aviopārvadājumi, rezerves daļas un piederumi personiskajiem transportlīdzekļiem.

Ar atpūtu un kultūru saistām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 1%. Dārgāki bija kompleksie atpūtas pakalpojumi, kā arī akciju noslēgumu ietekmē cenas palielinājās barībai lolojumdzīvniekiem. Vidējais cenu līmenis samazinājās personālajiem datoriem un ziediem.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 4,7%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem, autotransportlīdzekļu apdrošināšanai un neelektriskām ierīcēm personīgai aprūpei.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, ārstu speciālistu pakalpojumiem, zobārstniecības pakalpojumiem, restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem.

Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2022. gada martā bija par 22,7% augstākas. Precēm cenas pieauga par 22,7%, bet pakalpojumiem – par 21,4%.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt