Gada inflācija februārī 1,8%

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā (2018. gada februārī, salīdzinot ar 2017. gada februāri), palielinājās par 1,8%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Precēm cenas pieauga par 1,1% un pakalpojumiem – par 3,6%.

Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā (2018. gada februārī, salīdzinot ar 2017. gada februāri), palielinājās par 1,8%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Precēm cenas pieauga par 1,1% un pakalpojumiem – par 3,6%.

Gada inflācijas samazināšanās pēdējos mēnešos liecina par cenu pieauguma tempa kritumu. Neskatoties uz to, ka cenas joprojām katru mēnesi ir augstākas nekā attiecīgajā periodā gadu iepriekš, bāzes efekta ietekmē gada inflācija vairs nepieaug tik strauji.

 Patēriņa cenu pārmaiņas (procentos pret iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi)

Precēm cenas pieaug mērenāk nekā pirms gada, savukārt straujāks pieaugums vērojams pakalpojumu cenām.

 Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2018. gada februārī, salīdzinot ar 2017. gada februāri, bija cenu kāpumam dažādu preču un pakalpojumu grupai, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, veselības aprūpei.

Patēriņa grupu ietekme uz kopējo patēriņa cenu indeksu gada laikā (procentpunktos)

 2017. gada februārī būtiskākā ietekme uz cenu kāpumu gada laikā bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+6,1 %) un ar transportu saistīto preču un pakalpojumu grupai (+6,7 %), tad šogad šajās grupās cenas kāpa attiecīgi par 1,2 % un 2,5 %.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas pieauga sviestam (+36,5 %), skābajam krējumam (+14,4 %), pienam (+9,3 %), olām (+21,2 %), cūkgaļai (+6%), svaigiem augļiem (+5,1 %), konditorejas izstrādājumiem (+4,2 %), maizei (+3,4 %), mājputnu gaļai (+3,4 %), augļu un dārzeņu sulām (+10,4 %). Savukārt lētāki bija svaigi dārzeņi (-19,2 %), cukurs ( 30,8 %), kafija (-3,1 %) un svaigas vai atdzesētas zivis ( 8,8 %).

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 2,4 %. Dārgāks bija cietais kurināmais, mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi, atkritumu savākšana, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, dabasgāze.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 3,9 %. Kāpumu galvenokārt veicināja cenu pieaugums zobārstniecības pakalpojumiem (+10,7 %), farmaceitiskiem produktiem (+2,6 %) un ārstu speciālistu pakalpojumiem (+2,7 %).

Ar transportu saistīto preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās degvielai par 5,2 %, tai skaitā dīzeļdegvielai – par 5,2 %, benzīnam – par 5,7 % un auto gāzei – par 1,2 %, salīdzinājumam pirms gada cenas degvielai palielinājās par 18,8 %. Gada laikā cenas pieauga arī personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam. Savukārt lētāki bija pasažieru aviopārvadājumi.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 8%, ko galvenokārt noteica autotransportlīdzekļu apdrošināšanas sadārdzināšanās. Cenas palielinājās personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem, kā arī frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu pieaugums bija ēdināšanas pakalpojumiem, tabakas izstrādājumiem, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, televīzijas abonēšanas maksai un telekomunikāciju pakalpojumiem. Savukārt cenu samazinājums bija alum, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, apaviem.

Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 0,2 %

Februārī lielākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā, galvenokārt dažādu akciju noslēgumu ietekmē. Tāpat turpināja palielināties degvielas cenas, kā arī bija novērojams sezonālais cenu kāpums kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, savukārt akciju ietekmē cenas samazinājās mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, dažādām higiēnas un skaistumkopšanas precēm. Rezultātā 2018. gada februāri, salīdzinot ar 2018. gada janvāri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 0,2 %. Precēm cenas pieauga par 0,2 %, bet pakalpojumiem – par 0,3 %.

Cenu pārmaiņas februārī (procentos pret iepriekšējo mēnesi)

Patēriņa grupu ietekme uz kopējo patēriņa cenu indeksu mēneša laikā (procentpunktos)

 Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 0,4 %. Dārgāki bija svaigi augļi

(+3,7 %), tai skaitā banāni, vīnogas, citroni un bumbieri. Augļu un dārzeņu sulas sadārdzinājās par 9,2 %. Cenas palielinājās maizei (+2,3 %), ko galvenokārt noteica dažādu akciju noslēgums rudzu maizei un baltmaizei. Dārgāka kļuva kafija (+2,8 %), svaigi dārzeņi (+1,9 %), galvenokārt gurķi un burkāni. Cenas palielinājās arī pienam, sviestam, skābajam krējumam. Savukārt akciju ietekmē lētāka bija žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (-1,1 %), siers un biezpiens (-1,6 %), mājputnu gaļa (-1,7 %). Cenas samazinājās svaigām vai atdzesētām zivīm (-6,5 %), galvenokārt atdzesētam lasim, kā arī cenu kritums bija šokolādei (-2,2 %) un cūkgaļai (-1,0 %).

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 0,3 %. Vidējais cenu līmenis palielinājās cietajam kurināmajam, mājokļa īres maksai, kanalizācijas pakalpojumiem, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumiem.

Mājokļa iekārtai cenas samazinājās par 1,2 %. Akciju ietekmē lētāki bija mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļi, neelektriskie virtuves piederumi un priekšmeti.

Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās par 0,2 %, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums degvielai par 0,9 %, tai skaitā dīzeļdegvielai – par 1,3 % un benzīnam – par 0,5 %. Savukārt cenas samazinājās pasažieru pārvadājumiem pa jūru un lietotām automašīnām.

Atpūtas un kultūras grupā vidējais cenu līmenis palielinājās par 1%, ko, sezonālo faktoru ietekmē, galvenokārt noteica cenu pieaugums kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem par 4,5 %. Akciju noslēguma ietekmē cenas kāpa lolojumdzīvnieku barībai.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija apģērbiem, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un kompensējamiem medikamentiem, savukārt cenas samazinājās alum, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti