Sadaļas Sadaļas

ES transporta komisāre pauž atbalstu «Rail Baltica» finansēšanai. Intervija ar Adinu Valeanu

Būtu jārespektē pagājušajā vasarā Eiropadomē panāktā vienošanās par finansējumu dzelzceļa projektam „Rail Baltica”. Tā intervijā Latvijas Radio norādīja Eiropas Savienības (ES) transporta komisāre Adina Valeana, paužot atbalstu projektam Baltijas valstīs.

Intervija ar ES transporta komisāri Adinu ValeanuArtrjoms Konohovs

Latvijas Radio: Es gribētu parunāt par „Rail Baltica” projektu. Tas ir ļoti nozīmīgs trīs Baltijas valstīm un zināmā mērā arī Polijai. Bet sarunas par finansējumu joprojām rit ļoti sarežģīti. Ko jūs varat teikt par parlamentāriešu iebildumiem? Un kā jūs kopumā vērtējat līdzšinējo progresu ar „RailBaltica”?

Adina Valeana: Man šis projekts ir ļoti tuvs sirdij, un tas ir arī viens no lielākajiem Eiropas Savienības transporta projektiem. Tas ir arī ārkārtīgi nepieciešams, jo tas būtiski samazinās ceļā pavadīto laiku starp Tallinu un Varšavu. Turklāt šis gads ir pasludināts par Eiropas dzelzceļa gadu, kas nozīmē, ka mēs liekam īpašu uzsvaru uz starpvalstu dzelzceļa savienojumiem.

Es pilnībā atbalstu šo projektu. Tas ir milzīgs.  Jau tagad mēs Eiropas Komisijā esam atvēlējuši vairāk nekā 900 miljonus eiro šī projekta līdzfinansēšanai. Tie ir aptuveni 85% no līdz šim ieguldītajiem līdzekļiem. Tā kā mēs uz šo projektu liekam lielu naudu.

Es esmu pārliecināta, ka sarunās par finansējumu drīzumā tiks atrasts risinājums.

Es atbalstu Baltijas valstu uzskatu, ka būtu jārespektē pagājušajā vasarā Eiropadomē panāktā vienošanās un nauda jāiegulda starpvalstu dzelzceļa savienojumos.

Es ceru, ka pieredzējušie sarunu vadītāji spēs atrast pareizos formulējumus, lai apmierinātu abas puses. Mēs esam finiša taisnē, un es patiesi ceru, ka risinājums tiks atrasts. Komisija ir gatava sniegt papildu apstiprinājumu tam, ka mēs vēlamies finansēt šo projektu.

Ja runājam par kavēšanos, tad man jāsaka, ka visiem milzīgajiem infrastruktūras projektiem ir raksturīga dabīga kavēšanās. Mēs esam piedzīvojuši kavēšanos gan iepriekš, gan arī nesen Covid-19 ierobežojumu dēļ. Bet es domāju, ka līdz ar celtniecības darbu sākumu visās valstīs projekta īstenošana pāries jaunajā fāzē un strauji paātrināsies.

Tas ir normāli, ka tik lieliem projektiem sagatavošanās fāze aizņem ilgāku laiku, nekā domāts.

Bet es ticu, ka turpmāk viss noritēs gludi.

Vai jūs satrauc sarežģītā projekta pārvaldības struktūra? Ierēdņu līmenī Eiropas Komisija ir mudinājusi to mainīt, piešķirot lielākas pilnvaras kopuzņēmumam, nevis dalībvalstu kompānijām.

Godīgi runājot, es biju satraukta par pārvaldības struktūru. Bet tagad izskatās, ka lietas notiek raitāk. Turklāt man nebūtu īsti piemēroti norādīt uz kādu konkrētu modeli. Ir svarīgi, lai viss strādātu. Un, tā kā šobrīd viss norit raitāk nekā līdz šim, tad es vērošu notiekošo un turēšu īkšķus, cerot, ka viss ies labāk nekā iepriekš.

KONTEKSTS:

Baltijas valstu premjeri draudējuši bloķēt Eiropas ekonomikas atlabšanas plāna apstiprināšanu gadījumā, ja dzelzceļa projektam „Rail Baltica” netiks rezervēts paredzētais finansējums. Bet Eiropas Parlamenta sarunvedēji uzstāja, ka nauda transporta projektiem būtu jāsadala atklātā konkursā, nevis jau iepriekš jārezervē kādam atsevišķam projektam.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt