“Ryanair” uzskatīja, ka Somijas valdības atbalsts nacionālajai lidsabiedrībai “Finnair” un Zviedrijas un Dānijas atbalsts aviokompānijai “SAS” pārkāpj ES noteikumus.
Tiesas spriedumā teikts, ka Somijas valdības garantija, lai “Finnair” varētu saņemt 600 miljonu eiro lielu aizņēmumu, “bija nepieciešama, lai novērstu nopietnus traucējumus Somijas tautsaimniecībā, ņemot vērā “Finnair” nozīmi tajā”.
Savukārt Zviedrijas un Dānijas atbalsts “SAS” neesot uzskatāms par prettiesisku diskrimināciju, jo aviokompānijai “pieder būtiski lielāka tirgus daļa nekā tās tuvākajiem konkurentiem šajās dalībvalstīs”, rakstīts spriedumā.
“Rynair” pārstāvis paziņoja, ka šis spriedums aviācijas nozares liberalizāciju atsviež 30 gadus senā pagātnē, ļaujot valstīm atbalstīt savus nacionālos pārvadātājus, piešķirot viņiem priekšrocības salīdzinājumā ar efektīvākiem konkurentiem, ziņo “Euronews”.
“Rynair” paziņoja, ka subsīdijas veicina neefektivitāti aviokompāniju darbībā, kas savukārt var ietekmēt klientus vēl vairākas desmitgades.
Somija izsniedza “Finnair” garantijas līdz 1,2 miljardiem eiro, bet SAS saņēma atbalstu 1,3 miljardu eiro apmērā.
Arī citas Eiropas lidsabiedrības saņēma valsts atbalstu, piemēram “Air France" (10,6 miljardus eiro), Vācijas “Lufthansa” (11miljardus eiro), Itālijas “Alitalia” (3,5 miljardi eiro), un Portugāles TAP (1,2 miljardi eiro).
Eiropas Savienībā lielākoties valsts atbalsts aviokompānijām ir aizliegts, jo tiek uzskatīts, ka tas kropļo konkurenci. Taču Brisele mīkstināja šos nosacījumus, kad aviācija sastapās ar nepieredzētajām grūtībām Covid-19 krīzes dēļ, kad vairākas valstis ierobežoja ceļošanu vai ieviesa stingrus ieceļošanas nosacījumus, tā mazinot masveida tūrismu un komandējumus. Eiropā aviopārvadājumi pērn samazinājušies par 54%, bet aviosatiksme ar pārējo pasauli samazinājās par 59%.
Eiropas aviokompānijas pērn cietušas 22,2 miljardu eiro zaudējumus, bet lidostu ienākumi samazinājās par 33,6 miljoniem eiro.
“Ryanair” kopumā iesniegusi jau 16 sūdzības pret Eiropas Komisiju saistībā ar valsts atbalstu konkurentiem un tiesvedības vēl turpinās.