Dienas ziņas

Eglīte kā našķis

Dienas ziņas

Rīgas dome lemj par jauno budžetu

Elektroenerģijas cenām pielāgojas arī pasažieru pārvadātāji

Elektroenerģijas cenu kāpums pašvaldībās liek pārdomāt elektroautobusu izdevīgumu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem un 10 mēnešiem.

Elektroenerģijas cenu pieaugums vairākās pašvaldībās pasažieru pārvadātājiem licis pārdomāt, vai elektriskie autobusi joprojām ekspluatācijā ir izdevīgi. Šī brīža situācija rāda, ka elektroautobusu uzturēšanas izmaksas ir teju līdzvērtīgas dīzeļdegvielas autobusiem. Taču, ja tiks piedzīvots vēl viens straujš elektrības cenu kāpums, pārvadāt pasažierus ar videi nedraudzīgāku transportu uzņēmumiem izmaksās lētāk.

Piemēram, četri elektriskie autobusi Rēzeknes ielās sāka kursēt 2018. gada decembrī. To ieguvums bija ne vien iespēja pārvadāt pasažierus jaunā veidā, bet arī ietaupīt uz degvielas izmaksām. Šobrīd gan par būtisku ekonomiju nevar runāt augsto elektroenerģijas cenu dēļ.

SIA “Rēzeknes satiksme” vadītājs Viktors Borcovs norādīja: “Kopējais izmaksu ieguvums mums sākumā sastādīja līdz 60%. Ja salīdzina, pieņemsim, iepriekšējo gadu, mūsu izmaksas par elektroenerģiju pieauga gandrīz par 50%.”

Uzņēmums “Rēzeknes satiksme” ir pašvaldības kapitālsabiedrība, un, kā skaidroja tā vadītājs Borcovs, cenu kāpums dīzeļdegvielai un elektrībai rada bažas par iespējamiem zaudējumiem, kuru segšana gulsies uz pašvaldības pleciem. 

“Strādājam uz pasūtījuma līguma ietvaros. Pašvaldība kompensē mums radušos zaudējumus. Respektīvi var teikt, ka pašvaldība kompensē arī elektrības izdevumus elektroautobusiem. Atbalsta mehānismi noteikti lieliem energopatērētajiem ir nepieciešami, it īpaši energokrīzes apstākļos,” sacīja Borcovs.

Līdztekus Rēzeknei elektriskie autobusi ikdienā kursē arī Ventspilī, Jelgavā un Jūrmalā. Arī šo pilsētu uzņēmumos uzsvērts, ka šobrīd, salīdzinot elektrisko ar dīzeļdegvielas autobusu, to uzturēšanas un ekspluatācijas izmaksas kļuvušas gandrīz līdzvērtīgas.

“Starpība bija, teiksim, kādus 80% elektrība lētāk sanāca uz to kilometru nekā dīzelis, tad tagad tā starpība pie pēdējām cenām jau vairs 15% palikusi. Ja, teiksim, vēlreiz 100% uzkāptu tā elektroenerģijas maksa, nu, jā, tad jau stipri vispār jāapdomā, kas ir līdz galam izdevīgāk,” atzīmēja SIA “B-Bus” tehniskais direktors Uldis Daudišs.

Straujais elektroenerģijas cenu kāpums pasažieru pārvadājumu uzņēmumiem licis mainīt arī elektrisko autobusu uzlādes paradumus. Piemēram, šobrīd autobusi iespēju robežās tiek uzlādēti naktīs.

SIA “Jelgavas autobusu parks” valdes loceklis Gints Burks pastāstīja: “Decembrī mēs vēl izmantojām klasisko elektroenerģijas maksājumu, bet ar 1. janvāri mēs jau esam pārgājuši uz biržas “Nord Pool” cenu, kur fiksēta ir katra stundas izmaksa. Attiecīgi mēs plānojam elektroautobusu uzlādi nakts stundās, kad ir viszemākās biržas cenas.”

“Jelgavas autobusu parks” nākotnē cer nomainīt visu līdzšinējo autoparku uz bezemisiju transportu, taču tagad ir lielās pārdomas, vai tie būs elektriskie autobusi vai ar ūdeņradi darbināmi autobusi.

KONTEKSTS:

Šoziem vērojams gan elektroenerģijas, gan dabasgāzes cenu kāpums, kas ietekmē arī apkures izmaksas. 2021. gads noslēdzās ar absolūtu elektroenerģijas cenas rekordu. Valsts lēš, ka tas būtiski var ietekmēt zemu ienākumu mājsaimniecības, kurās pastāv risks norēķināties par mājokļa uzturēšanu šajā apkures sezonā, īpaši pensijas vecuma personām un personām ar invaliditāti.

Lai kompensētu straujo cenu kāpumu ziemas sezonā jau bija atbalsts: elektroenerģijai tika uz pusi samazināts sadales pakalpojuma tarifs, tika palielināts atbalsts aizsargātajiem elektrības lietotājiem, vakcinētie seniori ziemas sezonas laikā saņem 20 eiro, samazināta obligātās iepirkuma komponentes likme un piešķirti papildu līdzekļi mājokļa pabalstiem. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti