Kopš aprīļa darbojas valsts atbalsta programma elektroauto iegādei. Jauna elektromobiļa pirkumu atbalsta ar 4500 eiro līdzmaksājumu, bet 2250 eiro solīti par lietota elektroauto iegādi. Papildu tūkstotis – par vecā auto nodošanu pārstrādei. Ir noslēgti pirmie apmēram 100 līgumu par elektroauto līdzfinansējumu no 10 miljonus eiro ietilpīgās programmas. Šobrīd process apstājies, jo elektroauto dīleru noliktavas ir tukšas, stāstīja Latvijas Vides investīciju fonda finanšu vadītājs Gints Kārkliņš.
"Tas vairāk saistīts ar globālajiem aspektiem, kas ietekmē auto ražotāju kapacitāti, lai nepieciešamajā apjomā saražotu elektromobiļus.
Mūsu prognoze būtu, ka situācija uzlabosies, sākot no nākamā gada janvāra, jo arī auto pārdevēji aktīvi strādā, lai palielinātu piegādājamo elektroauto skaitu nākamajā gadā, kad būs vairāk pieejami elektromobili un cerams par labākām cenām," sacīja Kārkliņš.
Cerības uz nākamo gadu liek arī auto tirgotāji. Auto ražošanu būtiski ietekmējis ilgstošs pusvadītāju shēmu un citu izejmateriālu trūkums Covid-19 dēļ, tagad būtiskas problēmas sagādā arī Krievijas iebrukums Ukrainā. Auto ražotāji netiek galā ar augošo elektroauto pieprasījumu, atzina Latvijas Auto asociācijas vadītājs Andris Kulbergs.
"Kā teikt, es pats arī tikko esmu palicis bez riteņiem un, es domāju, ka nākamo jāiegādājas elektroauto, bet par mani dīleri pasmējās, ka man tādas domas. Viņi teica, ka ir gads ko apdomāt. Nav autiņu!" teica Kulbergs.
Ņemot vērā šīs nobīdes, par programmas virzību atbildīgajai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM) būtu jāpagarina elektroauto atbalsta programmas darbības laiks, citādi šī iespēja paliks neizmantota, pauda Kulbergs.
"Neskatoties uz to, ka šī programma ir līdz 2023. gada decembrim, sanāk stulbi, ka ar esošajiem noteikumiem šī programma pēc teorijas beidzas jau šā gada novembrī, jo tev ir jāparedz mašīnas pasūtīšana un atvešana. Programmas atbalsts iestājas, kad auto ir reģistrēts Latvijā. Tas logs uz auto pasūtīšanu īstenībā ir gana mazs," vērtēja Latvijas Auto asociācijas vadītājs.
Apkopotā statistika par līdz šim valsts līdzmaksātajiem elektroauto pirkumiem liecina, ka
populārākās izvēles bijuši "Nissan", "Hyundai", "Dacia Spring", "Kia", kā arī "BMW" elektroauto. Šo spēkratu vidējās cenas ir no 14 500 eiro līdz 38 000 eiro,
kas elektroauto pasaulē ir zemas līdz vidējas cenas. Dārgākus auto ar šīs programmas palīdzību pirkuši reti, stāstīja Kārkliņš.
"Vairāk tomēr iedzīvotāji skatās uz lēto galu vai vidējā segmenta mašīnām. Dārgā segmenta modeļi kā "Tesla" pie pārdotajām mašīnām neparādās. Tā būtu laikam tā atbilde par to, ko izvēlas iedzīvotāji," piebilda Latvijas Vides investīciju fonda pārstāvis.