Pēc tam, kad naftas ieguvējvalstu alianse OPEC+ vienojās no novembra krasi samazināt naftas ieguvi, lai stabilizētu krītošās naftas cenas, jēlnaftas cenas biržā būtiski sākušas kāpt vēl pirms lēmuma stāšanās spēkā.
Jo mazāk naftas pasaules tirgū, jo dārgāka esošā nafta. Tieši to nozīmē OPEC+ valstu trešdienas lēmums par naftas ieguves samazināšanu par 2 miljoniem barelu dienā. Latvijas un citu valstu iedzīvotājiem tas nozīmē vēl dārgāku degvielu.
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis norādīja: "Protams, mums jāatceras, ka maksimumā, kas mums ir bijis Latvijā, ir bijis 2,12 [eiro] – 2,13 [eiro], bet es nedomāju, ka šādas cenas tuvākajā laikā pat var pietuvoties."
Nozīme ir arī Eiropas iekšējiem faktoriem. Dīzeļdegvielu, piemēram, daudzviet izmanto kā alternatīvu dabasgāzei. Līdz ar to pieprasījums palielinās. Arī Francijā notiekošajam naftas pārstrādes darbinieku streikam ir sava loma.
"SEB" bankas ekonomists Dainis Gašpuitis skaidroja: "Jāņem vērā arī, ka šobrīd diezgan saspringts moments ir naftas pārstrādātājiem. Tāpēc arī šis piecenojums spēlēs savu lomu, ko mēs redzēsim attiecīgi degvielas uzpildes stacijās."
Tuvākajā laikā degvielas cena varētu pieaugt vēl par 10–15%. Atskaitot jau minēto, to noteiks arī Eiropas Savienības sestā sankciju pakete pret Krieviju, kurai pilnībā jāstājas spēkā februāra sākumā.